مشکل ۲۵ ساله آفت لیموترش در هرمزگان حل شود

بندرعباس - ایرنا - نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس گفت: بیش از ۲۵ سال است که استان با چالش بیماری‌های درخت لیموترش (جارووَک جادوگر) مواجه است و مرکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی باید برای حل این چالش و از بین بردن آفت لیمو که باعث نابودی باغ‌های هرمزگان شده، اقدام جدی کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام محمدعبادی زاده روز دوشنبه در دیدار با مدیران جهاد کشاورزی هرمزگان تصریح کرد: کشاورزان استان هر سال دچار خسارت گسترده می‌شوند و خطر فعالیت در این بخش افزایش یافته است.

به گفته حجت الاسلام عبادی زاده ریسک (خطرپذیری) بالای کشاورزی در هرمزگان موجب شده نهادها و سازمان‌های بیمه‌ای شجاعت بیمه کردن محصولات و زمین های کشاورزی را نداشته باشند.

امام جمعه بندرعباس اضافه کرد: موضوع اصلاح الگوی کشت نیز باید در استان هرمزگان متناسب با شرایط اقلیمی و ظرفیت‌های موجود بازتعریف و اجرا شود.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: هدفگذاری تولید برای صادرات، با تولید برای تامین نیازهای داخلی بسیار متفاوت است و نباید تنها تولید را برای پاسخگویی به نیاز داخلی انجام داد زیرا این نگاه موجب از دست رفتن اعتماد مشتریان در بازارهای هدف خارجی خواهد شد.

حجت الاسلام عبادی زاده همچنین با اشاره به مباحث شیلاتی اظهار کرد: ۳۵ درصد مساحت کشور نوار ساحلی است اما در حکمرانی دریا شاهد چندگانگی هستیم و به ظرفیت‌های آن توجه نمی شود.

افزایش صیادان غیرمجاز مصداق نقص در شیلات

به گفته امام جمعه بندرعباس تعداد صیادان غیرمجاز هرمزگان بیش از صیادان مجاز است که نشان‌ دهنده نقص سیاست‌ها در حوزه صید و صیادی است.

وی خواستار در اولویت قرار گرفتن افراد دارای دانش، تجربه، تخصص و سرمایه و همچنین افراد دارای سابقه خانوادگی صید و صیادی برای صدور مجوز طرح‌های پرورش ماهی و میگو شد.