۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۰۰
کد خبر: 82219316
T T
۰ نفر
بخش مركزي خاش ركورددار توليد پسته در سيستان و بلوچستان

زاهدان - ايرنا - بخش مركزي خاش با داشتن چهار هزار و 500 هكتار باغات پسته ركورددار توليد اين محصول استراتژيك در سيستان و بلوچستان است بطوري كه از هر هكتار باغ بين يك هزار تا هزار و 500 كيلوگرم پسته برداشت مي‌شود.

به گزارش ايرنا پسته در ايران علاوه بر استان كرمان در مناطق ديگر كشور نيز كاشت، داشت و برداشت مي شود كه از آن جمله استان سيستان و بلوچستان به ويژه خاش و زاهدان است.
كشت پسته در خاش، گوهر كوه و نوك آباد رواج دارد و هر ساله با توليد قابل توجه نياز مردم استان سيستان و بلوچستان و بسياري از مناطق ديگر را تامين مي كند.
محمد شهنوازي از كشاورزان پيشرو خاش در گفت و گو با خبرنگار ايرنا برندسازي، بسته بندي و فرآوري محصول پسته در كنار برپايي جشنواره هاي پسته براي معرفي توانمندي هاي منطقه را از نيازهاي مهم و حياتي اين شهرستان عنوان كرد.
صادق سوري زهي هم گفت: كشاورزان پسته كار خاش به دليل استقبال كم و نبود كارخانه بسته بندي پسته توليدي خود را كه به لحاظ كيفيت به مراتب بهتر و بالاتر از پسته هاي ساير استانهاست را به رفسنجان ارسال مي كنند و با برند رفسنجان وارد بازار مي شود.
شاه محمد ريگي نيز اظهار داشت: در صورت توجه خاص به توليدكنندگان پسته در اين شهرستان ضمن اينكه زمينه رقابت سالم در توليدات داخلي فراهم مي شود موجب افزايش صادرات اين محصول و ارز آوري مناسب براي كشور خواهد شد.
وي اظهار داشت: چنانچه صادرات پسته از انحصار شركت پسته رفسنجان خارج و به توليد كنندگان پسته خاش اجازه صادرات داده شود بخشي از درآمدهاي حاصله كه هم اينك به جيب شركت يادشده سرازير مي شود به پسته كاران همين شهرستان تعلق مي گيرد و عاملي براي تشويق آنان به توسعه باغ هاي پسته خواهد شد.
به گفته وي توليدكنندگان پسته اين شهرستان اجازه صدور محصول خود به صورت مستقيم را ندارند زيرا دولت اجازه صدور پسته را فقط به شركت پسته رفسنجان داده است به همين سبب توليد كنندگان خاش بايد با هزينه بسيار گزاف پسته خود را در رفسنجان تحويل اين شركت دهند و بهاي آن را در مدت حدود يك سال آن هم در چند نوبت دريافت كنند.
بخشدار مركزي شهرستان خاش نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينكه پسته گياهي مقاوم و با نياز آبي كم است و در زمينه توليد و رونق اقتصاد نيز نقش مهمي دارد گفت: توليد پسته در اين منطقه مورد توجه است و خوشبختانه بسياري از كشاورزان با شناخت از مزيت هاي اين محصول استراتژيك به كشت و توليد آن روي آورده اند.
مجتبي شجاعي افزود: هم اينك در هر هكتار از باغات پسته بخش مركزي خاش سه نفر مشغول فعاليت هستند و براي جمعيتي بيش از 10 هزار نفر شغل ايجاد شده است.
وي اظهار داشت: برداشت پسته در مناطق «پشت كوه، دشت آپخوان و برخي نقاط ديگر بخش مركزي خاش از اوايل شهريور آغاز مي شود و به مدت 45 روز ادامه دارد.
بخشدار مركزي خاش فراوري و بسته بندي و برندسازي محصول پسته را از نيازهاي مهم مردم اين بخش عنوان كرد و افزود: تاكنون براي فراوري آن اقدامات خوبي آغاز شده و بر حسب گقته هاي مسئولان استاني برندسازي آن براي صادرات نيز در دستور كار دولت است.
مهدي جمشيدزهي بخشدار نوك آباد خاش نيز گفت: افزون بر هزار هكتار باغ پسته تنها در مجموعه شركت كشت و صنعت گوهركوه و تمپ وجود دارد و با همت اين شركت در سال قبل افزون بر 600 هكتار به سطح زير كشت اين محصول افزوده شد.
وي ادامه داد: همه ساله افزون بر هزار تن محصول با كيفيت پسته از باغات منطقه گوهركوه برداشت و به بازار مصرف عرضه مي شود.
جمشيدزهي ابراز اميدواري كرد: با تلاش و همت مردم و مسئولان شهرستان خاش و حمايت خوب دولت توليد محصول با كيفيت و مهم پسته در منطقه افزايش يابد.
مدير جهاد كشاورزي خاش گفت: صادرات محصول استراتژيك پسته اين شهرستان به دليل نبود امكانات و كارگاههاي فراوري با آرم ديگر مناطق كشور انجام مي شود.
امان الله طوقي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: نبود كارگاههاي فراوري و بسته بندي و برندسازي اين محصول از مهمترين دغدغه هاي مسئولان و پسته كاران خاش به شمار مي آيد.
وي گفت: با توجه به ظرفيت خوب شهرستان در توليد پسته، طرح توسعه باغ هاي مختص به اين محصول با هدف رونق بخشيدن به موضوع اشتغال، توليد و توسعه اقتصادي در كنار صرفه جويي بهينه در مصرف آب در منطقه در دستوركار دولت است.
طوقي ادامه داد: هم اينك افزون بر 6 هزار و 500 هكتار باغ پسته در شهرستان خاش وجود دارد كه 2 هزار هكتار آن غير بارور و چهار هزار و 550 هكتار آن بارور است.
وي گفت: متوسط برداشت پسته از هر هكتار باغ شهرستان خاش هزار و 200 كيلوگرم است.
مدير جهاد كشاورزي خاش افزود: برداشت پسته در اين شهرستان به صورت مكانيزه در هفت ترمينال ضبط پسته انجام مي شود.
طوقي خاطرنشان كرد: افزون بر 10 هزار نفر سالانه در كار توليد و برداشت اين محصول در خاش فعاليت دارند و پسته توليدي اين شهرستان از كيفيت و مرغوبيت بسيار بالايي برخوردار است.
وي افزود: بعد از خرما بيشترين سطح زير كشت باغات اين شهرستان به پسته اختصاص دارد.
اين مسئول قدمت كشت محصول پسته در خاش را قبل از سال 1330 عنوان كرد و اظهار داشت: پسته به عنوان محصولي تجاري و اقتصادي هم اينك بيشتر از گذشته در اين شهرستان مورد توجه قرار دارد.
مدير جهاد كشاورزي خاش گفت: افزون بر 500 هزار اصله نهال پسته سال قبل و به همين ميزان نيز امسال بصورت يارانه اي بين باغداران شهرستان توزيع شد.
وي تاكيد كرد: با توجه به استقبال خوب كشاورزان سالانه به سطح زير كشت باغ هاي پسته خاش افزوده مي شود.
طوقي ادامه داد: در چند سال گذشته بخش عمده اي از نهال قابل كشت پسته از استان هاي ديگر به اين شهرستان فرستاده مي شد كه مشكلاتي را با خود به همراه داشت اما هم اينك خاش بخش زيادي از نهال مورد نياز كشاورزان خود و حتي ديگر شهرستان هاي استان را نيز تأمين مي كند.
وي تاكيد كرد: چند سالي است كه در كنار باغ هاي پسته شهرستان واحدهاي پوست كني ايجاد شده است.
مدير جهاد كشاورزي خاش بيان كرد: در گذشته اين واحدها وجود نداشت و كشاورزان خاش مجبور بودند محصول خود را حتي براي پوست كني به رفسنجان بفرستند كه اين امر مشكلات زيادي را براي آنان به همراه داشت به طوري كه بخش زيادي از محصول در اين مسير از بين مي رفت و متحمل ضررهاي زيادي مي شدند.
وي گفت از اساسي ترين مشكلات باغداران پسته در اين شهرستان نبود كارخانه هاي بسته بندي و فرآوري است.
خاش در 185 كيلومتري جنوب زاهدان مركز سيستان و بلوچستان واقع شده است.
7310 / 6081

سرخط اخبار استان‌ها