۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۳۶
کد خبر: 82163726
T T
۰ نفر

استعفای دولت نپال/استقبال هند،نگرانی چین

۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۳۶
کد خبر: 82163726
استعفای دولت نپال/استقبال هند،نگرانی چین

دهلی نو-ایرنا- استعفای 'كی.پی.شرما اولی ' نخست وزیر نپال،پیش از برگزاری جلسه رای اعتماد مجلس ،باعث خوشحالی هند و نگرانی چین از همسایگان بزرگ این كشور شده است .

به گزارش ایرنا، نخست وزیر نپال شب گذشته پس از چند ماه كشمكش و اختلاف با احزاب مخالف و حتی احزاب حامی ،با تقدیم استعفای خود به رئیس جمهوری این كشور، شرایط را برای تشكیل دولت جدید و پایان دادن به بحران چند ماهه در نپال فراهم كرد.
با روی كار آمدن دولت 'اولی' در 9 ماه گذشته و تصویب قانون اساسی جدید، روابط نپال با هند به عنوان یكی از همسایگان بزرگ این كشور كه دارای روابط تجاری و اقتصادی گسترده ای با این كشور بود ،رو به تیرگی گذاشت.
تلاش نخست وزیر نپال برای جایگزین كردن چین به جای هند به عنوان بزرگترین شریك تجاری این كشور، باعث ناخرسندی و تیرگی روابط این كشور با دهلی نو شد.
چین تلاش زیادی برای ایجاد یك دولت ضد هند در نپال از طریق متحد كردن احزاب چپ گرا در این كشور انجام داد.
مقامات چینی همچنین درهفته های اخیر برای حفظ 'اولی' در قدرت تلاش زیادی كردند ولی در نهایت این تلاش ها به نتیجه مورد نظر پكن منجر نشد.
به گفته كارشناسان،چین درصدد بود یك دولت ضد هندی مانند پاكستان در همسایگی این كشور تشكیل دهد.
احزاب كمونیستی نپال 9 ماه پیش با شكست حزب كنگره ، 'كی پی شرما اولی ' را به نخست وزیری كشور انتخاب كردند.
احزاب مائوئیست و از طرفداران دولت هفت ماه پس از تشكیل دولت جدید نپال به نخست وزیری 'اولی ' خواستار تشكیل دولت وحدت ملی به رهبری 'پوشیاكمال داهل پراجندا' شدند.
حزب متحد كمونیست نپال چندی پیش با صدور اطلاعیه ای اعلام كرد كه دولت بعد از چند ماه نتوانسته مشكلات سیاسی كشور را از طریق مذاكره حل كند.
'پوشیا كمال داهال 'رهبر حزب كمونیست نپال برای ندادن رای اعتماد به دولت 'اولی ' موفق به جلب حمایت 292 نماینده از 13 حزب سیاسی شد و به این ترتیب راه برای استیضاح نخست وزیر فراهم شد .
بسیاری از احزاب ائتلافی دولت نپال از ناتوانی دولت 'اولی' در رفع نارضایتی گروه اقلیت مدهسی از طریق گفت وگو ناراضی هستند.
گروه اقلیت 'مدهسی' همزمان با تصویب قانون اساسی جدید با برگزاری راهپیمایی و بستن مرز مشترك نپال و هند نارضایتی خود را به تقسیمات كشوری وقانون اساسی اعلام كرد.
این گروه به مدت پنج ماه مرزهای تجاری هند و نپال را به نشانه اعتراض مسدود كردند.
آغاز نشدن روند بازسازی نپال بعد از زمین لرزه مرگبار یك سال گذشته از دیگر موارد نارضایتی حزب متحد دولت نپال است .
به رغم جمع آوری 4.1 میلیارد دلار كمك بین المللی تاكنون روند بازسازی این كشور آغاز نشده و همچنان تعداد زیادی از مردم در چادر زندگی می كنند.
در زلزله مرگبار سال گذشته نزدیك به 9 هزار نفر كشته و حدود 800 هزار خانه تخریب و یا آسیب وارد شد.
اكنون با استعفای 'اولی ' و برداشته شدن یكی از موانع تشكیل دولت جدید،احزاب و نمایندگان مجلس باید برای انتخاب نخست وزیر جدید این كشور به توافق برسند.
'بهادر دوبا' رهبر حزب كنگره نپال و نخست وزیر پیشین این كشور گفت كه فقط پارلمان دارای قدرت لازم برای انتخاب دولت بعدی است .
انتظار می رود 'پراچندا ' رهبر حزب كمونیست نپال از شانس بیشتری برای تصدی پست نخست وزیری برخوردار باشد و این ترتیب نپال بار دیگر پس از 9 ماه روابط گرم با هند را از سر می گیرد.
باید دید نپال كه سالها با بحران سیاسی مواجه بوده است این بار با تغییر نخست وزیر روی آرامش و ثبات را می بیند و یا اینكه اختلافات سیاسی احزاب مختلف باردیگر این كشور را به سوی بی ثباتی می كشاند .
*آساق*267*1600

سرخط اخبار جهان