۲۸ تیر ۱۳۹۵، ۸:۲۴
کد خبر: 82153286
T T
۰ نفر
كشت مستقيم پنبه با حفظ بقاياي كشت قبلي در گلستان

گرگان - ايرنا - عضو هيات علمي مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي گلستان گفت: براي نخستين بار كشت مستقيم (NoTillage ) پنبه با حفظ بقاياي محصول گندم (كشت قبلي) در زمين هاي كشاورزي حومه روستاي سعد آباد فندرسك شهرستان راميان در سطح 15 هكتار اجرا شد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از جهادكشاورزي استان، محمد اسماعيل اسدي افزود: اجراي اين طرح باعث حفظ بقاياي گياهي در سطح خاك و انجام كشت محصول بدون استفاده از برگردان خاك (شخم) و تنها با برهم زدن خاك با استفاده از گاوآهن هاي برگرداندار كه باعث كاهش گرماي خاك مي شود، است.
وي اضافه كرد: در پي اجراي آن تبخير از سطخ خاك به ميزان بسياري كاهش يافته و در حدي است كه ميزان مصرف آب و تعداد دوره هاي آبياري را كمتر مي كند.
به گفته وي، در كشت مستقيم مي توان با استفاده از كارنده هاي بي خاك ورز كه هم مجهز به كارنده كود و هم كارنده بذر هستند و با حفظ بقاياي كشت قبلي اقدام به كشت جديد كرد.
اسدي در خصوص مزاياي كشت مستقيم، افزود: به خاطر اين كه تردد فقط يك نوبت صورت مي گيرد، خاك كوبيده نشده و در مصرف انرژي و سوخت صرفه جويي مي شود، همچنين در ميزان مصرف بذر صرفه جويي مي شود و در اين مزرعه فقط ده كيلو بذر در هكتار مصرف شد، در صورتي كه در كشت مرسوم ٤٠ كيلو بذر پنبه در هكتار مصرف مي شود.
وي ديگر مزاياي كشت مستقيم را كاهش مصرف آب به هنگام آبياري به دليل استفاده از بقاياي گياهي دانست و گفت: اين بقايا چون به صورت عايق عمل مي كند، مانع تابش مستقيم آفتاب به خاك مي شود و مزرعه اي كه به اين روش كشت مي شود تا 40 روز به آبياري نياز ندارد.
مدرس رسمي كشاورزي حفاظتي وزارت جهاد كشاورزي تاكيد كرد: دانش و فنآوري كشت مستقيم و يا بي خاك ورزي و همچنين ادوات كشت آن در داخل كشور موجود است و اين مهم در راستاي اقتصاد مقاومتي اجرا مي شود.
پنبه به سبب اهميت و نقش موثر در اقتصاد كشورها به طلاي سفيد معروف است و گلستان به سبب حاصلخيزي خاك و آب و هواي مساعد براي توليد پنبه مرغوب و فراوان آن روزگاري به سرزمين طلاي سفيد شهرت داشت.
سطح كشت ابلاغي سال زراعي جاري براي كشت پنبه در گلستان حدود 15 هزار هكتار است.
استان مرزي گلستان واقع در شمال كشور داراي 650 هزار هكتار زمين زراعي حاصلخيز است كه با كشت دوم برخي اراضي اين ظرفيت به افزون بر 700هزار هكتار نيز مي رسد.
6204/1648

سرخط اخبار استان‌ها