۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۳۰
کد خبر: 82102772
T T
۰ نفر
مهدهای كودك  نقطه محوری آغاز فرآیند جامعه پذیری كودكان است

ایلام - ایرنا - معاون امور اجتماعی اداره كل بهزیستی ایلام تاثیر مهدهای كودك را در فرآیند جامعه پذیری بچه ها مهم و موثر دانست و گفت:مهدهای كودك نقطه محوری آغاز فرآیند جامعه پذیری كودكان است.

زهرا همتی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: فرآیند جامعه پذیری شامل همدلی، رعایت حقوق شهروندی، ارتباط با همسن و سال، فراگیری قوانین بازی، مسئولیت پذیری، احترام گذاشتن، درك متقابل، كمك كردن، اصول انسانی و رعایت حریم خصوصی دیگران بوده كه هر انسانی باید آنها را فرا بگیرد.
وی با تاكید بر اینكه این فرآیند در كودكی باید در انسان احیا شده تا در بزرگسالی این چرخه تكمیل شود ادامه داد: چنانچه این فرآیند در ذهن كودك نهادینه شود در سن بزرگسالی ملزم به رعایت آن خواهد شد.
وی تاكید كرد: شخصیت هر انسانی در پنج سال اول زندگی شكل گرفته كه این سن به عنوان دوران طلائی تربیت كودكان نامگذاری می شود و برای اینكه شهروندی مسئولیت پذیر در جامعه پرورش یابد باید آموزش های جامعه پذیری در مهدهای كودكان به كودكان ارائه شود.
همتی با بیان اینكه متاسفانه اكنون فعالیت عمده مهدهای كودك آموزشی بوده ادامه داد: متولی اصلی امر آموزش سازمان آموزش و پرورش بوده و بچه ها فرآیندهای جامعه پذیری و مهارت های اجتماعی در مهدهای كودك را به عنوان بهترین مراكز یادگیری باید از طریق بازی و تفریح یاد بگیرند.
وی با تاكید بر اینكه امروزه افرادی موفق هستند كه هوش هیجانی بالایی دارند گفت: هوش هیجانی در نتیجه كسب مهارت ارتباطی حاصل شده و اینگونه افراد در جامعه بهتر ارتباط برقرار كرده و در زندگی شخصی و اجتماعی افرادی موفق خواهند بود.
وی ارتباط را از مهمترین نیازهای هر شخص دانست و گفت: انسان به عنوان موجوی اجتماعی نیاز به ارتباط داشته و هرچه بزرگتر هم می شود نیاز او به ارتباط نیز بیشتر و بیشتر خواهد شد.
معاون اجتماعی بهزیستی ایلام گفت: متاسفانه در زندگی امروزی كه عمده خانواده ها تك فرزند بوده و روابط و رفت و آمدها نیز كاهش یافته نیاز به كسب مهارت ارتباطی كودكان مضاعف شده و از طرفی نیز یكی از مهمترین نیازهای روانی كودكان بازی كردن است چون در فرآیند بازی های گروهی كودك هم مهارت ارتباط را یاد گرفته و هم بسیاری از نیازهای خود را در حین بازی بیان می كند.
وی گفت: در این زمینه مهدهای كودك بهترین مراكز برای پرورش فرآیند جامعه پذیری و مهارت ارتباط كودكان بوده كه در این زمینه فرهنگ فرستادن كودكان به مهدهای كودك در خانواده ها باید تقویت شود.
به گفته همتی، متاسفانه اكنون از مجموع بیش از 50 هزار كودك ایلامی تنها 11 هزار كودك در مهدهای كودك و مراكز پیش دبستانی حضور دارند كه با آگاهی خانواده ها از اهمیت این مراكز باید زمینه حضور هرچه بیشتر كودكان به مهدهای كودك فراهم شود.
بیش از 300مهد كودك در استان ایلام فعال است.
7171/6034

سرخط اخبار استان‌ها