۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۱۰
کد خبر: 82081087
T T
۰ نفر
مديركل دفتر آموزش دوره اول متوسطه بر ضرورت اجراي برنامه تعالي مديريت مدرسه تاكيد كرد

سمنان- ايرنا- مديركل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بيان اين كه هر نهاد يا سازماني براي رشد و بهبود مستمر به يك الگو نيازمند است، گفت : اجراي برنامه تعالي مدرسه امري بسيار مهم و ضروري است.

به گزارش ايرنا، عظيم محبي روز پنجشنبه در جمع مديران مجري و ارزيابان برنامه تعالي مدرسه استان سمنان در سالن آموزش و پرورش سمنان افزود : مدل تعالي، نوعي ساختار مديريتي است كه با تكيه بر اصول و مفاهيم اساسي و توجه به معيار هاي اصلي مديريت كيفيت جامع و سيستم خود ارزيابي موجبات پيشرفت و بهسازي مدرسه را فراهم مي سازد.
وي اظهار كرد : برنامه تعالي مديريت مدرسه يك مدل بومي براي ارتقا كيفيت مدرسه و از مدل هاي تعالي سازماني مانند EFQM اقتباس شده است.
وي ادامه داد : برنامه تعالي مديريت مدرسه سعي دارد با تكيه بر راه كار 1-7 سند تحول بنيادين و نگاهي تعالي بخش ، مدرسه محور ، مشاركت جو و كيفيت مدار ضمن تمركز بر فرآيندهاي مديريتي شرايطي را فرآهم آورد تا همه عوامل موثر در مديريت مدرسه ضمن شناسايي ظرفيت ها و توانايي هاي داخلي و پيراموني خود ، با اتخاذ رويكرد برنامه محوري نسبت به تعيين اهداف و طراحي برنامه ي عملياتي مدرسه اقدام كند.
محبي در ادامه از 2 برابر شدن توسعه كمي در سال آينده خبر داد و افزود : يكي از مهم ترين اصل در اين برنامه، بحث فرهنگ سازي است.
وي اظهار كرد : مديريت دانش مبتني بر خلاقيت، امروزه حرف اول را مي زند و براي تحقق اين مهم بايد تفكر و نگرش سيستمي جايگزين نگرش هاي قبلي شود.
وي بر مشاركت مديران مدرسه در مدارس با ديگر همكاران و اوليا تاكيد و خاطرنشان كرد: مدير نبايد به تنهايي اداره امور را به دست بگيرد و همه كار مدرسه بايد به صورت تيمي و با هم فكري يكديگر صورت بگيرد.
وي با بيان اين كه آموزش و پرورش يك فرهنگ است، افزود: تدريس معلم ها در مدارس به فرهنگ آن كشور وابسته است و اگر در كشور مشاركت وجود داشته باشد در تدريس نيز روحيه مشاركت به دانش آموزان تعليم داده مي شود.
وي توسعه و تقويت مشاركت كاركنان ، دانش آموزان و اوليا در امر راهبري و مديرت مدرسه ، ترويج و تقويت سيستم خود ارزيابي در راستاي بهبود و تعالي عملكرد مديريت در مدرسه ، زمينه سازي براي دست يابي به استاندارد هاي آموزشي و مديريتي در مدارس و حركت به سوي نهادينه سازي نگاه تعالي بخش در فرآيندهاي مديريتي را از جمله اهداف برنامه تعالي مدرسه عنوان كرد.
وي تصريح كرد : مديران مدارس متعالي به منظور ايجاد زمينه هاي لازم و ظرفيت سازي مطلوب تلاش مي نمايند با مشاركت، هماهنگي و هم فكري ميان مربيان ، اوليا و نهادهاي اجتماعي زمينه هاي تربيت و رشد فكري و اخلاقي دانش آموزان را فراهم مي نمايند و در طراحي نظام يادگيري خويش، چهارچوب هدفمند و برانگيزاننده ي دروني و بيروني مناسبي را پيش بيني و مستقر مي كنند.
وي اظهار كرد: مدارس متعالي به منظور غني سازي برنامه ها و تعميق يادگيري در دانش آموزان ، فعاليت هاي مكمل و فوق برنامه را با توجه به نيازها ، استعدادها و علائق دانش آموزان پيش بيني و اجرا نموده تا ضمن ايجاد فرصت هايي براي كسب تجربه دانش آموزان در درون و بيرون مدرسه ، محيط آموزشي را به محيطي پرنشاط و پويا تبديل مي نمايند .
طرح تعالي مدرسه داراي 10 محور و 180 شاخص است.
در استان سمنان حدود 108 هزار داشن آموز در حدود هزار واحد آموزشي تحصيل مي كنند.
7342/6026

سرخط اخبار استان‌ها