استان اردبیل در انتظار بهره برداری از سه واحد صنعتی بزرگ؛ 53واحد صنعتی راكد فعال می شود

اردبیل - ایرنا - استاندار اردبیل از افتتاح سه واحد صمعتی بزرگ با سرمایه گذاری بخش خصوصی در این استان در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایرنا مجیدخدابخش، سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های استان گفت: كارخانه نساجی در اردبیل با 550 میلیارد ریال سرمایه گذاری و اشتغالزایی یكهزار نفر، كارخانه شیرآلات بهداشتی صنعتی قهرمان در گرمی مغان و كارخانه تولید كامیونت در مشكین شهر با سرمایه گذاری بخش خصوصی، امسال تكمیل و به بهره برداری می رسند.

**53 طرح تولیدی راكد در استان فعال می شود
استاندار اردبیل گفت: در شهرك های صنعتی این استان به دلیل مشكلات مختلف 126 طرح تولیدی راكد و تعطیل وجود دارد كه با اجرای برنامه های سیاست اقتصاد مقاومتی 53 مورد آن امسال فعال می شود.
وی افزود: دستگاه های اداری باید برنامه های خود را در راستای توسعه استان و منطبق بر سیاست اقتصادمقاومتی تدوین و ارایه كنند.

**آخرین وضعیت پروژه نیروگاه سبلان ، پتروشیمی و راه آهن
خدابخش در باره آخرن وضعیت پروژه نیروگاه برق سیكل تركیبی سبلان اردبیل گفت: 300 میلیون دلار ارز برای تكمیل نیروگاه برق سیكل تركیبی اردبیل منظور شده است كه در صورت تصویب آن ذر جلسه هیات مدیریه صندوق توسعه ملی در روند اجرا و تكمیل این طرح جهش قابل توجهی را شاهد خواهیم بود.
وی همچنین در باره پروژه پتروشیمی اردبیل گفت: محصول تولیدی تعریف شده برای این واحد كه اوره و آمونیاك بود با توجه به طولانی شدن روند اجرایی دیگر برای سرمایه گذار توجیه اقتصاد نداشت و با تغییر خط تولید سه سرمایه گذار جدید خواستار سرمایه گذاری در آن شده اند.
وی همچنین با بیان اینكه پروژه راه آهن باید با سرمایخ گذاری خارجی به اجرا درآید گفت : وزارت راه و شهرسازی در تلاش برای یافتن سرمایه گذار برای این پروژه می باشد.

**آخرین وضعیت منطقه ویژه اقتصادی و لایحه منطقه آزاد تجاری اردبیل
استاندار اردبیل اظهار كرد : تاكنون برای منطقه ویژه اقتصادی نمین به عنوان یكی از طرح های بزرگ توسعه استان توسط شركت سرمایه گذاری شاهد 35 میلیارد ریال هزینه شده و زیرساخت ها و تاسیسات آن در حال تكمیل است و این طرح در تحول اقتصادی استان نقش موثری خواهد داشت.وی اظهار كرد: منطقه آزاد تجاری صنعتی استان به عنوان مطالبه جدی مردم با همفكری استانداران استان های مشمول لایحه تجمیعی آن در حال پیگیری است و به تصویب آن در مجلس دهم امید بسیاری وجود دارد.

** سرمایه گذاری معدنی، ژئوترمال سبلان و پروژه بزرگ پایاب خداآفرین
خدابخش همچنین اضافه كرد: مطالعه اكتشاف درسه پهنه های معدنی استان در سه منطقه با مشاركت سرمایه گذار بخش خصوصی كه سه شركت بزرگ و قدرتمند كشور می باشند از یك و نیم سال پیش آغاز شده است.
وی بیان كرد: با طی مراحل برآورد كلان ذخیره معدن، اخذ جواز اكتشاف، دریافت گواهی كشف و تهیه گزارش، توجیه اقتصادی آن برای استخراج و بهره وری آماده خواه شد.
استاندار اردبیل نیروگاه زمین گرمایی مشكین شهر را از دیگر طرح های بزرگ در حال اجرا برشمرد و با اشاره به حفر 15 چاه در محدوده آن از تلاش برای تامین پنج مگاوات برق از یكی از چاه های آن تا پایان سال جاری خبر داد و ظرفیت گردشگری این طرح را نیز مهم اعلام كرد.
خدابخش گفت: از سال 83 تا 92 برای اجرای شبكه آبیاری پایاب سدخدافرین در شمال استان اردبیل یكهزار و 600 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده بود اما در دولت تدبیر و امید دو هزار و 400 میلیارد ریال برای آن هزینه و در سال جاری نیز چهار هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار دیگر برای آن طرح تامین شده است.
وی افزود: در راستای مهار آب های مرزی استان از محل اعتبارهای صندوق توسعه ملی علاوه بر شبكه آبیاری پایاب خدافرین، سد عمارت در گرمی مغان و سد احمدبیگلو در مشكین شهر در حال اجراست.

** استفاده از شیوه های نوین سرمایه گذاری در استان اردبیل
استاندار اردبیل گفت: در جهت اجرا و تكمیل طرح های بزرگ اقتصادی به علت محدودیت منابع مالی دولتی از شیوه های جدید سرمایه گذاری نظیر خرید تضمینی تولیدات سرمایه گذاران بخش خصوصی و از طرفیت بنیاد بركت استفاده می شود.
خدابخش اجرای طرح تصفیه خانه شهرستان خلخال با 420 میلیارد ریال، طرح تامین آب شرب شهر اردبیل از سدیامچی با یكهزار میلیارد ریال، اجرای نیروگاه برق در بخش انگوت گرمی مغان با 140 میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی و ایجاد زمینه تولید و صدور پوره سیب زمینی در اردبیل با استفاده از ظرفیت بنیادبركت را از شیوه های نوین سرمایه گذاری برای تكمیل طرح های بزرگ در استان اردبیل نام برد.
وی اظهار كرد: از مسوولان و مدیران دستگاه های دولتی انتظار داریم بر اساس سیاست های اقتصادمقاومتی برای جلب مشاركت مالی بخش خصوصی در اجرا و تكمیل طرح ها در استان تلاش كنند.

** اختصاص یكهزار هكتار زمین در شمال استان برای كشت گلخانه ای
استاندار اردبیل از اختصاص یكهزار هكتار از اراضی مستعد بیله سوار مغان برای توسعه كشت گلخانه ای در استان خبر داد.
خدابخش گفت: دولت برای كشت گلخانه ای و تولید ماهی در قفس، تسهیلات بانكی با 14 درصد سود پرداخت می كند و یك طرح گلخانه ای با وسعت 19 هكتار در بیله سوار مغان برای افتتاح در هفته دولت امسال آماده می شود.
وی افزود: برای اجرای كشت گلخانه ای در هر هكتار دو میلیارد ریال سرمایه گذاری لازم است و هر هكتار فضای گلخانه زمینه اشتغال 50 نفر را فراهم می كند.
وی اظهار كرد: در جهت اصلاح و تغییر الگوی كشت در استان با عضویت 300 نفر از 61 روستای گرمی مغان، تعاونی كشت زعفران برای كاشت این محصول در سطح 12 هكتار تشكیل و 130 میلیارد ریال تسهیلات بانكی بدون بهره برای توسعه آن تامین شده است.
خدابخش بیان كرد: برای حل مشكل تولید مازاد مصرف سیب زمینی كاران استان در سال گذشته 70 هزار تن سیب زمینی از استان به جمهوری آذربایجان صادر و به صادركنندگان آن یارانه پرداخت شد.
او ادامه داد: برای تسهیل در نگهداری سیب زمینی در استان جهت احداث انبارهای ذخیره این محصول به ظرفیت 140 هزار تن مجوز صادر شده است.

** نرخ بیكاری در استان اردبیل 11 درصد است
استاندار اردبیل نرخ بیكاری جمعیت در این استان را 11 درصد اعلام كرد و اجرای طرح های بزرگ را در ایجاد اشتغال و كاهش میزان بیكاری موثر دانست.
خدابخش گفت: باید با احتساب زمینه های اشتغال مستقیم، غیرمستقیم و پایدار طرح های درحال اجرا و تكمیل، میزان اشتغالزایی و تاثیر دقیق آنها در رفع بیكاری در استان احصاء و اعلام شود.
وی افزود:در هفته جاری به منظور تولید و ایجاد اشتغال، كلنگ احداث یك واحد گاوداری صنعتی با ظرفیت پنج هزار راس گاو و با یكهزار و 200 میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی در پارس آباد مغان به زمین زده می شود.
وی بیان كرد: طرح راه آهن اردبیل به سرمایه گذار خارجی نیاز دارد و برای تكمیل آن 200 میلیون یورو لازم است.
وی بیان كرد: دولت در بخش اقتصاد كشور موفق عمل كرده است و اگر برجام امضاء و عملیاتی نمی شد امكان صادرات نفتی وجود نداشت و صدمه های زیادی به اقتصاد كشور وارد می شد.
وی با اشاره به تعطیلی اجرای طرح تفریحی گردشگری در حاشیه دریاچه گیلارلوی گرمی مغان از اعلام اخطار به مجری و سرمایه گذار آن خبر داد.
خدابخش اظهار كرد: زمین های دولتی واگذار شده به بخش خصوصی در صورت اجرا نشدن طرح های تعریف شده در آنها پس گرفته می شوند و در حفظ بیت المال با كسی تعارف نداریم.
او بیان كرد: اراضی ملی با هدف سرمایه گذاری، تولید و درآمدزایی به مجریان طرح ها واگذار می شود و قصد تملك اراضی به بهانه اجرای طرح با قانون مغایر است.
استاندار اردبیل همچنین از خبرنگاران استان خواست روند اجرا و تحقق اقتصادمقاومتی در دستگاه های اداری استان را رصد و آسیب شناسی كنند.

** تغییرهمه مدیران دستگاه های اداری اردبیل در دستور كار نبود
استاندار اردبیل گفت: از ابتدا تصمیمی برای تغییر كامل مدیران دستگاه های اداری استان وجود نداشت و باقی ماندن مدیر از دولت گذشته ضرورتی بر تغییر آن به وجود نمی آورد.
وی افزود: مشی دولت تدبیر و امید بر اساس اعتدال است و در استان اردبیل نیز همین خط مشی دنبال می شود.
وی اظهار كرد: تغییرهای كلی به طور معمول در منصب های سیاسی نظیر استانداران صورت می گیرد و تغییر كلی در پست های اجرایی ضرورتی ندارد.
7124/6016

سرخط اخبار استان‌ها