رهبر معظم انقلاب از پیشگامان تحول بنیادین در علوم انسانی اسلامی هستند

تهران - ایرنا - رئیس شورای سیاستگذاری كنگره علوم انسانی اسلامی از رهبر معظم انقلاب به عنوان یكی از پیشگامان تحول بنیادین در علوم انسانی یاد كرد و گفت: حضرت آیت الله خامنه ای 50 سال پیش این موضوع را در كتاب طرح كلی اندیشه اسلامی در قرآن مطرح كردند.

حجت الاسلام رضا غلامی روز پنجشنبه به خبرنگار معارف ایرنا گفت: رهبر معظم انقلاب یكی از پیشگامان تحول بنیادین در علوم انسانی بوده و هستند و اگر تاكیدهای ایشان نبود این حركت شكل پیدا نمی كرد معتقدم معظم له همچنان مهمترین حامی جریان تحول بنیادین در علوم انسانی هستند.
وی افزود: حضرت آیت الله خامنه ای حتی قبل از انقلاب این موضوع را به صورت جدی دنبال می كردند و در كتاب طرح كلی اندیشه اسلامی در قرآن كه حدود 50 سال پیش تالیف شده، می توان رگه های موضوع نیاز جامعه به یك علوم انسانی اسلامی منسجم را دید.
رییس مركز پژوهشگاه علوم انسانی اسلامی صدرا خاطرنشان كرد: بعضی از شخصیت های سیاسی و فرهنگی تلاش می كنند تا تصویری سیاسی از علوم انسانی اسلامی و یا تحول بنیادین در علوم انسانی ارائه دهند و از آنجا كه برخی مسئولان این موضوع را با رنگ و لعاب سیاسی تحلیل می كنند، در مقابل آن عكس العمل نشان می دهند.
وی افزود: این در حالی است كه اكثر اساتید دانشگاه ها تایید می كنند كه این موضوع سیاسی نبوده و اگرچه در مقاطعی با انگیزه های سیاسی از سوی برخی افراد مطرح می شده ولی امروز یك خاستگاه واقعی در متن حوزه و دانشگاه دارد و كسانی كه علاقه مند به پیشرفت كشور هستند، به دنبال یك علوم انسانی شایسته انقلاب اسلامی هستند.
نویسنده كتاب اسلام و جهانی شدن همچنین گفت: اگر آگاهی مسئولان درباره علوم انسانی اسلامی افزایش یابد و نشست و برخاستی با نخبگان در این زمینه داشته باشند و تلاش كنند تا در فرصت هایی سخنان اساتید این حوزه را بشنوند، به طور قطع به سمت حمایت از این حركت سوق پیدا می كنند.
وی افزود: در چنین وضعیتی این مسئولان مطمئن می شوند كه اگر این كار شكل بگیرد، به نفع كشور و مسوولان اجرایی كشور خواهد بود و علوم انسانی متحول شده می تواند كمك قابل توجهی به رفع گرفتاری هایی كند كه كشور همواره با آن درگیر است .
مدیر مسئول فصلنامه پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: تحول بنیادین از ابتدا كار ساده ای نبوده است ، زمانی كه سال های طولانی یك رویه ساده را داشتیم و آن را در فضای علمی به یك تابو تبدیل كرده ایم و هر كسی كه خواسته با آن مواجهه انتقادی كند، به شیوه های ناپسندی با آن برخورد كرده ایم.
وی افزود: طبیعی است عكس العمل های برخی افراد نیز عكس العمل هایی تند و غیرعلمی باشد ولی هرچه جلوتر می رویم، احساس می كنم فضا برای پیگیری صحیح این موضوع مهیاتر می شود و یك سراشیبی نسبی را در هدف تحول در علوم انسانی مشاهده می كنم كه امیدواریم این هدف پابرجا بماند.
رئیس شورای سیاستگذاری كنگره علوم انسانی اسلامی در ادامه گفت: در تمامی دولت ها شاهد یك نوع نابردباری در ارتباط با بحث تحول بنیادین در علوم انسانی بوده ایم كه این نابردباری در دولتی بیشتر و در دولتی دیگر كمتر بوده است.
وی افزود: زاویه های ورود و نقدهای دولت ها به این موضوع با هم یكسان نبوده ولی همه دولت ها مشتركند كه در این 37 سال پا به پای تحول بنیادین نیامدند و كسانی را هم كه به صورت خودجوش در این زمینه تلاش كردند تا كار را جلو ببرند، مورد نقدهای شبه سیاسی خود قرار دادند . سعی كردند كار آنها به حاشیه برود كه به نظر من این در فضای جمهوری اسلامی ایران پسندیده نیست.
این كارشناس مذهبی تاكید كرد: البته وقتی از دولت ها سخن به میان می آید، نباید راس دولت ها را در نظر گرفت. چون بدنه دولت ها از راس آن مهمتر تلقی می شود.
غلامی گفت : نوع برخورد دولت ها باید با جامعه علمی و مقولات علمی تفاوت كند و نباید نوع برخورد با مقوله علم و دانشمند به صورت تحكم آمیز باشد .باید در فضایی علمی با علما و دانشمندان بحث كرد و بیش از آن كه صحبت كنیم، بیشتر بكوشیم تا از علما بشنویم و دانشمندان حوزه و دانشگاه با برگزاری جلسات، صحبت های خود را با مسوولان در میان بگذارند.

* در كدام رشته ها صاحب نظریه هستیم
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره میزان پیشرفت های حاصل شده در علوم انسانی اسلامی گفت: امروز در رشته های اقتصاد اسلامی از مقدمات عبور كرده ایم و صاحب نظریات كاربردی هستیم و در واقع می توانیم در بسیاری از زمینه ها و مشكلات، گره های كور كشور را باز كنیم.
غلامی خاطرنشان كرد: البته به رغم این كه در زمینه اقتصادی از سرمایه های خوبی برخوردار هستیم ولی فضا و میدان مناسب به بزرگان اقتصادی داده نمی شود تا بتوانند نظریات خود را پیاده سازی كنند.
رئیس شورای سیاستگذاری كنگره علوم انسانی اسلامی افزود: در رشته های تعلیم و تربیت اسلامی و حقوق اسلامی نیز پیشرفت های خوبی داشته ایم و درحدی هستیم كه بتوانیم موضوع عینی سازی را دنبال كنیم ولی در بعضی از رشته ها در مرحله شكل دهی و تاسیس هستیم و نمی توان در باره عینیت بخشی صحبت كنیم.

* وحدت حوزه و دانشگاه با تحول بنیادین در علوم انسانی اسلامی
غلامی همچنین وحدت حوزه و دانشگاه را با تحول بنیادین در علوم روز دانشگاهی پیوند زد و گفت: كار اصلی ما برای تحقق وحدت میان حوزه و دانشگاه زمینه سازی برای تحول بنیادین در همه علوم از جمله علوم انسانی و اجتماعی و همچنین انطباق علوم با جهان بینی الهی و اندیشه اسلامی است.
وی گفت: هرچند تحول بنیادین در علوم در 60 سال گذشته مطرح شده ولی تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و علوم انسانی فعلی قادر نیست به نقش و وظیفه خود در مدیریت كشور عمل كند.
غلامی اظهار داشت: امروز متولیان امور علمی و دانشگاهی از بیان هدف تحول علوم انسانی هراس دارند و برخی پسوند بنیادین را از تحول حذف می كنند و به كارهای سطحی می پردازند كه در سال های گذشته نمونه های فراوانی در این زمینه داشته ایم.
غلامی با اشاره به حركت های خودجوش در پنج سال اخیر كه از سوی محیط های حوزه های علمیه و دانشگاه ها برای تحقق علوم انسانی اسلامی شكل گرفته است ، یاداور شد: این حركت بزرگی است كه باید گفت تعداد قابل توجهی از اساتید دانشگاه ها با هدف بلند مدت شكل گیری علوم انسانی اسلامی همراه هستند و حتی برخی مدیران در این زمینه اظهار علاقه می كنند.
فراهنگ**1003**1581

سرخط اخبار فرهنگ