تمام نیاز نشر با راه‌اندازی کارخانه کاغذ زاگرس تامین می‌شود/تقویت ویترین کتاب+ فیلم

تهران- ایرنا- رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به رشد تولید کاغذ داخلی طی ماه‌های گذشته گفت: امیدوارم با راه‌اندازی کارخانه کاغذسازی زاگرس همه نیاز نشر کشور تامین یا به حداکثر نیازش پاسخ داده شود.

یاسر احمدوند در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا، درباره دستاوردهای سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توضیح داد: نمایشگاه کتاب نسبت به دوره‌های قبل از این دولت، تحول جدی کرده است، اضافه شدن بخش مجازی، اضافه شدن کتاب‌فروشان، کاهش حضور افرادی که در تولید محتوا پیشتاز نیستد و به نوعی در عرصه نشر از زحمت دیگران بهره‌مند می‌شوند، تا اینکه خودشان تولیدکننده باشند، برگزاری رویداد نشر تهران که برای نخستین بار در این دوره از نمایشگاه کتاب شکل گرفت، پررنگ بودن موضوع نمایشگاه کتاب در رسانه‌های کشور، کتابی شدن کل فضای جامعه و توجه به نمایشگاه کتاب، حضور ناشران از طیف‌ها و سلایق مختلف، مجموع این‌ها این دوره از نمایشگاه را به رویدادی ویژه تبدیل کرد.

به گفته رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این رویداد فرهنگی در سطح بالایی از کیفیت نمایشگاه بود، البته هنوز جا برای بهبود و پیشرفت و رفع اشکالات وجود دارد، اما با توجه به جمیع شرایط نمایشگاه زنده و با نشاطی بود.

کارخانه کاغذ مازندران دستگاه جدید و فناوری به‌روزی دارد

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه در موضوع کاغذ مسیر خوبی طی شده است، ادامه داد: در این راه از ۵ هزار تن تولید کلی در سال به جایی رسیدیم که برای نخستین بار در تاریخ کشور همه کتاب‌های درسی دانش‌آموزان با کاغذ ایرانی چاپ شد؛ این اتفاق مهمی است.

وی افزود: بخشی از نیاز ناشران هم با کاغذ ایرانی تامین شد اما هنوز برای اینکه بتوانیم ۱۰۰ درصد نیاز ناشران را از نظر حجم مصرف و هم تنوع و کیفیتی که ناشران نیاز دارند، تامین کنیم، احتیاج است تا کارخانه زاگرس به‌زودی راه‌اندازی شود. امیدوارم با راه‌اندازی کارخانه کاغذسازی زاگرس همه نیاز نشر کشور یا به حداکثر نیازش پاسخ داده شود.

احمدوند درباره کیفیت کاغذ کارخانه زاگرس در مقایسه با مازندران، اعلام کرد: با توجه به اینکه این کارخانه دستگاه جدید و فناوری به روزی دارد، پایه تولید کاغذی متفاوت با کارخانه مازندران دارد و امیدوارم کاغذ با کیفیتی به دست ناشران برسد.

تمام نیاز نشر با راه‌اندازی کارخانه کاغذ زاگرس تامین می‌شود/تقویت ویترین کتاب+ فیلم

مشکل جدیِ راه‌اندازیِ کتاب‌فروشی سرمایه‌گذاری برای محل آن است

رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره مذاکراتی که با مدیران بانک ملی برای تخصیص شعب تعطیل این بانک به کتاب‌فروش‌ها شد، گفت: این اقدامات در حد مذاکره و پیشنهاد است که به بانک ملی و چند بانک دیگر ارائه شد. بانکداری الکترونیک پیشرفت کرده است و نیازی به مراجعه به شعبه‌ها وجود ندارد در نتیجه بانک‌ها تعدادی شعبه مازاد دارند زیرا برخی شعبه‌های خود را با هم ادغام و برخی شعبه‌های خود را تعطیل می‌کنند.

احمدوند افزود: پیشنهاد دادیم که برخی از این شعبه‌ها به کتاب‌فروشی به نام بانک تبدیل شود، برای مثال شعبه‌های کتاب‌فروشی ملی ایران داشته باشیم، اما بهره‌برداران آن، فعالان حوزه نشر و کتاب‌فروشی باشند و بتوانند از این امکان بهره‌برداری کنند. شعبه‌ها معمولا شعبه‌هایی مناسب برای راه‌اندازی کتاب‌فروشی درنظر گرفته خواهند شد.

نگاه تبدیل شعب بانک به کتاب‌فروشی حمایتی است و هنوز تا رسیدن به شیوه‌های واگذاری و ارائه فاصله وجود دارد

احمدوند با اشاره به اینکه مسئولان در بانک ملی موضوع تبدیل شعب بانک به کتاب‌فروشی را بررسی و ارزیابی می‌کنند، گفت: در سه بانک دیگر بررسی اتفاق می‌افتد امیدواریم به نتیجه خوب هم برسد. مشکل جدیِ راه‌اندازیِ کتاب‌فروشی سرمایه‌گذاری برای محل آن است.

وی افزود: اگر بخش خصوصی بخواهد کتاب‌فروشی راه‌اندازی کند، خیلی اقتصادی نیست که محلش را هم خودش تامین کند. امیدوارم با این کار و چند برنامه دیگری که در نظر داریم، بتوانیم عقب ماندگی در موضوع ویترین‌ها را کاهش دهیم.

به گفته معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه تبدیل شعب بانک به کتاب‌فروشی حمایتی است و نه درآمدزایی و هنوز تا رسیدن به شیوه‌های واگذاری و ارائه فاصله وجوددارد.

تعدادی از آثار در «رویداد نشر تهران» تبادل شد

احمدوند با اشاره به اینکه «رویداد نشر تهران» یکی از اتفاق‌های ویژه این دوره از نمایشگاه کتاب تهران بود، ادامه داد: این رویداد اتفاق مهمی بود اگرچه در آغاز این راه هستیم اما به همت همکاران آغاز شد و ناشران در آن مشارکت داشتند.

رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اعلام اینکه نمایندگان ۱۷ کشور علاقه‌مند به همکاری با نشر ایران در این رویداد حضور داشتند، گفت: این فعالان ظرفیت نشر ایران را دیدند و همچنین تعدادی از ناشران هم در آن شرکت داشتند و آثاری که برای ترجمه و معرفی به کشورهای دیگر مناسب می‌دانستند، به نمایندگان آن‌ها معرفی کردند. جلسات گفت‌وگوی چند نفره شکل گرفت و زمینه خوبی مهیا شد.

او افزود: تعدادی از آثار هم تبادل شد امیدواریم امسال بتوانیم رویداد دوم را برگزار کنیم و به صورت کامل و پیشرفته میزبان ناشران و کارگزاران ادبی باشیم که بتوانند نشر ما را به جهان و بازارهای نشر معرفی کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha