رویداد هم‌افزایی ارکان حاکمیتی در موضوع جمعیت یک کار الگویی است

تهران - ایرنا - رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در نخستین رویداد هم‌افزایی ارکان حاکمیتی در موضوع جمعیت گفت: رویداد هم‌افزایی ارکان حاکمیتی در موضوع جمعیت یک اتفاق هم افزا مبتنی بر اخوت ایمانی و به صورت یک کار الگویی است و مبانی قرآنی تاکید کننده آن است.  

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری شنبه‌ شب ۲۹ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ در نخستین رویداد هم‌افزایی ارکان حاکمیتی در موضوع جمعیت که در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه تهران برگزار شد، اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود که اجلاس به نام زیبای خداوند متعال یعنی وهاب شکل بگیرد. این اجلاس متوسل به حضرت موسی بن جعفر (ع) است.

وی به آیه ۴۹ و ۵۰ سوره مبارکه شوری اشاره کرد که می‌فرماید: لِلَّهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ یَخْلُقُ مَا یَشَاءُ یَهَبُ لِمَنْ یَشَاءُ إِنَاثًا وَیَهَبُ لِمَنْ یَشَاءُ الذُّکُورَ. أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُکْرَانًا وَإِنَاثًا وَیَجْعَلُ مَنْ یَشَاءُ عَقِیمًا إِنَّهُ عَلِیمٌ قَدِیرٌ. (مالکیّت و فرمانروایی آسمان‌ها و زمین فقط در سیطره خداست، هر چه را بخواهد می‌آفریند، به هر کس بخواهد دختر عطا می‌کند و به هر کس بخواهد پسر می‌بخشد؛ یا پسران و دختران را با هم به آنان می‌دهد و هر که را بخواهد نازا می‌کند؛ یقیناً او دانا و تواناست.)

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه برگزاری این رویداد همزمان با میلاد فرخنده حضرت رضا (ع) منجر به رضایتمندی و خشنودی می‌شود، افزود: امام رضا (ع) مرکز تولید رضایمندی در عالم هستی است. در همه حرکات جمعی توسل به حضرت رضا کیمیا اثر است. قدم گذاشتن در این مسیر دل‌های پاکیزه و خالصی هم می‌خواهد و امیدوارم در مسیر این خواسته حیاتی و تمدنی رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی بتوانیم قدمی برداریم.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تصریح کرد: رویداد هم‌افزایی ارکان حاکمیتی در موضوع جمعیت یک اتفاق هم افزا مبتنی بر اخوت ایمانی و به صورت یک کار الگویی است و مبانی قرآنی تاکید کننده آن است.

وی با بیان اینکه باید در نتیجه برگزاری این رویداد بتوانیم به یک کار روشمند علمی مناسب در این موضوع برسیم، اظهار کرد: این کار خصوصیتش این است که در عمق است. این امید را دارد که بتواند یک نسخه علاجیه فراهم کند که شرایط فعلی، مسیر و آینده را رصد کرد.

حاج‌علی‌اکبری ابراز امیدواری کرد که حاصل این رویداد به عنوان یک حرکت ملی به دست بیاید، این کار با قوتی که شروع شده با افق‌های بهتری پیش خواهد رفت.

رویداد هم‌افزایی ارکان حاکمیتی در موضوع جمعیت یک کار الگویی است


برخی کشورهای اروپایی از خارج جمعیت وارد می کنند
حسین فرشیدی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: موضوع جمعیت در گذشته نه چندان دور دغدغه رهبر انقلاب بود و امیدواریم در سال ۱۴۰۳ و سال ۱۴۰۴ شاهد جهش چشمگیری در این زمینه باشیم. امروزه در بحث جمعیت کشوری مثل کره جنوبی در اعماق چاه است و هزینه‌های سنگینی انجام می‌دهد.

وی افزود: کشور ترکیه هم مسیر ما را طی کرده و به فکر جبران و افزایش جمعیت افتاده است. برخی کشورهای اروپایی از خارج جمعیت وارد می‌کنند. تغییرات جمعیتی واتیکان را نگران کرده که طی ۳۵ سال آینده دین اسلام به دین اول کشورهای اروپایی شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت پایه و اساس خانواده دوست بودن ایرانی‌ها را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: در بسیاری از کشورهای اروپایی عامدانه خانواده را تضعیف کردند و این را به کشورهای دیگر منتقل کردند.

آموزش روانشناسی بر مبنای کتاب های غربی است

فرشیدی نبود روانشناسی اسلامی خانواده را یکی از ضعف‌های بزرگ در بحث جمعیت و خانواده عنوان کرد و گفت: آموزش روانشناس‌ها بر مبنای کتب اسلامی نیست، بلکه بر مبنای ترجمه کتاب های غربی است. ما نباید فقط به صدا و سیما متکی باشیم، بلکه باید از فضای مجازی کمک بگیریم و کارهای فاخری ارائه دهیم. جای خالی بسیاری از فیلم‌ها و کتا های فاخر در این زمینه احساس می‌شود.

رویداد هم‌افزایی ارکان حاکمیتی در موضوع جمعیت یک کار الگویی است


جایگاه ستادهای نماز جمعه در مساله جمعیت
شکیبا محبی‌تبار دبیر ستاد ملی جمعیت کشور گفت: رهبر معظم انقلاب برای چندمین بار موضوع جمعیت را از موضوعات حیاتی نظام عنوان کردند و دستگاه‌های ذیل دفتر رهبری انقلاب موظف شدند که در این قضیه حضور فعال و موثر داشته باشند.

وی ترکیب ستاد برگزاری نماز جمعه، سپاه پاسداران، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت کشور، وزارت بهداشت و ستاد ملی جمعیت در برگزاری نخستین رویداد هم‌افزایی ارکان حاکمیتی در موضوع جمعیت را اقدامی هوشمندانه توصیف کرد و افزود: قلب کار را در دفتر امام جمعه تعریف کردیم، چرا که دولت‌ها می‌آیند و می‌روند، اما اهمیت این مساله و رصد و مراقبت از این قضیه چیزی است که فراتر از دغدغه دولت‌ها و در لایه تمدنی انقلاب اسلامی قرار دارد.

محبی‌تبار گفت:‌ اگر مساله به این مهمی را منوط به دولت‌ها بدانیم، خطای بزرگ راهبردی در حکمرانی است و در برقراری حکمرانی جمعیت باید هوشمندانه و با ذکاوت زلف کار را به جای محکمی گره بزنیم.

اهتمام دولت سیزدهم در مساله جمعیت

دبیر ستاد ملی جمعیت کشور افزود: رهبر معظم انقلاب در سال ۹۱ زنگ خطر را درباره جمعیت به صدا درآوردند و در سال ۹۳ سیاست‌ها ابلاغ شد ولی در این هشت سال حساس که باید کار و عملی در این حوزه صورت می‌گرفت، هیچ همتی در دولت وجود نداشت و روزهای بدی را می‌گذراندیم. هیچ گوشی برای شنیدن دغدغه‌ها نبود و تنها مراکزی که ذیل انتصابات رهبری بودند، همکاری کردند. با آمدن دولت انقلابی و رئیس جمهور که به شدت روی این موضوع همت دارند این حرکت شتابدار شده است.

وی تصریح کرد: این ترکیب و شکل کار کاملا هوشمندانه طراحی شده تا کار به قوتی در دولت و دولت‌های دیگر پیگیری شود اما این کار نیاز به مراقبت دائم دارد که سرمایه جوان کشور حفظ شود.

محبی‌تبار گفت: قدم‌های اول مباحث آموزش و تبینی است، ولی حتماً نیاز به آموزش مباحث حکمرانی است و این کار منبری در کنار منبرها نباشد. حول این مساله با دستگاه‌ها ارتباط گرفته شود و سیاست‌های کلی جمعیت مدنظر قرار گرفته شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha