مصرف لبنیات پرچرب را در برنامه روزانه كاهش دهیم

شیراز- ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شیراز با اشاره به استمرار برنامه بسیج ملی كاهش مصرف قند، نمك و چربی تا سی ام دی، كاهش مصرف لبنیات پرچرب در برنامه روزانه را برای جلوگیری از چاقی و مبتلا نشدن به بیماری های قلبی عروقی، توصیه كرد.

به گزارش ایرنا ، دكتر محسن مقدمی با تاكید بر خطر مصرف چربی بالا برای سلامت و عملكرد مطلوب بدن، گفت: مصرف بیش از حد نیاز روغن و چربی، به ویژه چربی های اشباع و روغن های جامد، ارتباط مستقیمی با بروز بیماری های غیر واگیر دارد.
او با توصیه به مصرف كمتر چربی ها و استفاده از غذاهای آب پز، تنوری یا بخارپز، افزود: غذاهایی مانند شیرینی های خامه دار، چیپس، سس سالاد، سوسیس، كالباس، همبرگر، پنیر پیتزا و غذاهای فست فود، كباب كوبیده، كله پاچه، مغز و دل و قلوه كه حاوی مقدار زیادی چربی هستند، در ردیف غذاهای پرخطر قرار می گیرند كه باید از زیاده روی در مصرف آن ها پرهیز كرد.
دكتر مقدمی همچنین با اشاره به روند رو به گسترش چاقی در نوجوانان، جوانان و میانسالان، اضافه كرد: مصرف زیاد چربی و روغن، موجب اضافه وزن و چاقی می شود و چاقی عامل مهم خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی، عروقی، سرطان و بیماری های مفصلی استخوانی است.
وی از پنیر خامه ای، سرشیر، كره و خامه، به عنوان مواد لبنی پر چرب یاد كرد كه دارای مقدار زیادی چربی از نوع اشباع است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شیراز، روغن های نیمه جامد و چربی های جامد را كه حاوی اسیدهای چرب اشباع و ترانس هستند، یكی دیگر از خطرات سلامت عنوان كرد و استفاده از روغن های مایع مانند زیتون، كنجد، كلزا، ذرت، آفتابگردان و سویا را به عنوان جایگزین، پیشنهاد داد.
6113

سرخط اخبار استان‌ها