۵ آذر ۱۳۹۴، ۸:۲۱
کد خبر: 81854493
T T
۰ نفر

انتخابات از نگاه فقه در قم بررسي شد

۵ آذر ۱۳۹۴، ۸:۲۱
کد خبر: 81854493
انتخابات از نگاه فقه در قم بررسي شد

قم ـ ايرنا ـ نشست علمي و تخصصي «انتخابات از نگاه فقه» چهارشنبه شب با حضور جمعي از اساتيد و صاحبنظران حوزوي و دانشگاهي درمحل دبيرخانه دين پژوهان كشور در قم برگزار شد.

به گزارش ايرنا، عضو هيات علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي دراين نشست با بيان اينكه سهيم دانستن و مشاركت مردم درحكومت از جمله حقوقي است كه براي افراد يك جامعه به رسميت شناخته مي‌شود، اظهار داشت: دولت‌ها موظف به شناسايي و رسميت دادن به اين حق و اجراي آن در جامعه هستند كه انتخابات يكي از مهمترين روشها در اين جهت است.
حجت الاسلام روح الله شريعتي با اشاره به فوايد و آثار زياد و گاه زيان‌ها و اشكال هايي كه انتخابات براي جامعه و حكومت به همراه دارد، خاطرنشان كرد: عرصه‌هاي مختلف انتخابات از جمله انتخاب حاكمان، كارگزاران، نمايندگان و رفراندوم ها از ديدگاه فقهي قابل بحث و بررسي است و اين موضوع جايگاه مهمي درتصميم گيري هاي كلان نظام جمهوري اسلامي پيدا كرده است.
وي با بيان اينكه ورود موضوع انتخابات به ايران درعصر مشروطه انجام گرفت و از آن زمان به بعد، ذهن برخي فقيهان و صاحبنظران اسلامي را به خود مشغول ساخت، تصريح كرد: درجامعه اسلامي ضروري است حكم شرعي موضوعات، به ويژه مسائل مستحدثه تبيين گردد و از سوي ديگر درمنابع اسلامي مستنداتي وجود دارد كه مشروعيت انتخابات را مي توان از آنها استنباط كرد.
استاد حوزه و دانشگاه درادامه افزود: از آنجا كه انتخابات به معني امروزي در صدر اسلام وجود نداشته است، تنها مي‌توان از طريق ادله و به روش اجتهاد به مشروعيت يا عدم مشروعيت انتخابات به شكل امروزي پي برد، بر همين اساس لازم است مواردي كه درعصر معصومان مشاركت سياسي مردم محسوب مي شد از جمله اعتبار رأي اكثريت، شورا و موضوع بيعت را بررسي كنيم.
وي عرصه هاي انتخاباتي همه پرسي، قانون گذاران و حاكمان و كارگزاران را مورد توجه قرار داد و گفت: در هركدام از اين انتخابات مي توان اصول و قواعد فقهي مربوط به آنها را كشف كرده، وجوه اشتراك و اختلاف آنها با مفاهيم امروزي را بدست آوريم و در پايان صحه گذاري معصومان بر موارد اشتراك را مستند مشروعيت قرار داده و حكم موارد اختلافي را اجتهاد كنيم. ك/4
8146/ 6133/

سرخط اخبار استان‌ها