لزوم اجرايي شدن مديريت پسماند در بخش سلفچگان قم/ محيط زيست به داد اين بخش برسد

قم- ايرنا - بخشدار سلفچگان قم با تاكيد بر ضرورت توجه به موضوع مديريت پسماند، گفت: مديريت پسماند در اين بخش از استان اجرايي نشده است.

به گزارش ايرنا، محمد رضا قدسي روز دوشنبه درنخستين كارگروه مديريت پسماند شهرستان قم در سالن جلسه هاي فرمانداري با بيان اينكه اداره محيط زيست،حساسيت كمتري نسبت به عرصه هاي زيست محيطي بخش سلفچگان دارد، اظهار داشت:سلفچگان با توجه به شهرك ها و مناطق صنعتي كه در آن وجود دارد، از مشكل هاي زيست محيطي بسياري رنج مي برد.
وي با بيان اينكه دفن پسماند يكي از شركتهاي صنعتي در اين بخش بسيار خطرناك است، تصريح كرد: دفن غير بهداشتي پسماندهاي صنعتي اين شركت حوزه محيط زيست قم و حتي استان مركزي را به شدت تهديد مي كند.
وي با اشاره به دفن زباله در روستاهاي بخش سلفچگان، تصريح كرد: اين اقدام ناصحيح باعث از بين رفتن منابع طبيعي روستاهاي اين بخش مي شود.
قدسي با بيان اينكه مديريت پسماند در روستاهاي بخش سلفچگان اصلا انجام نمي شود، تصريح كرد: در كل بخش سلفچگان تنها يك سايت زباله وجود دارد، و در روستاها نيز با حفر گودال و پر كردن مجدد آن اقدام به دفن و يا سوزاندن زباله مي شود.
وي با بيان اينكه بر پسماندهاي صنعتي موجود در شهرك صنعتي سلفچگان طي دو سال گذشته هيچ گونه نظارتي صورت نگرفته است، گفت: اين عدم نظارت و مديريت موجب شده، تا شير آبه هاي حاصل از اين زباله ها به قنات شهر سلفچگان و روستاهاي پايين دستي آن نفوذ پيدا كند.
وي با تاكيد بر ضرورت توجه بيش از پيش به بحث تفكيك از مبدا زباله در اين بخش از استان، تصريح كرد: كارگروه پسماند شهرستان بايد با تفويض اختيار به مسوولان بخش ها، تصميم هاي قاطعي را براي مديريت پسماند در اين منطقه ها بگيرد.
بخشدار سلفچگان همچنين با اشاره به فعاليت يكي ديگر از شركت هاي صنعتي در اين بخش، تصريح كرد: اين شركت كه از كارگران خارجي استفاده مي كند ، بزرگترين آلاينده صنعتي در بخش سلفچگان محسوب مي شود.
قدسي با بيان اينكه شركت فوق پس از تعطيلي، مجددا از محيط زيست مجوز فعاليت گرفت، تصريح كرد: به رغم تعطيلي شركت هاي آلاينده محيط زيست در اين بخش كه داراي كارگران ايراني بودند، اين شركت هر روز اقدام به جذب بيشتري كارگر خارجي مي كند.
وي همچنين با بيان اينكه محور مواصلاتي سلفچگان به خاطر قرار گرفتن در محل عبور 17 استان كشور به محل تجمع حجم زيادي از زباله تبديل شده است، تصريح كرد: زباله هاي جمع شده در اطراف اين محور چهره نازيبايي را ايجاد كرده لذا بايد براي
آن چاره اي انديشيده شود.
منطقه سلفچگان در 50 كيلومتري جنوب غربي استان قم قرار دارد.ك/3
7403/ 6133/

سرخط اخبار استان‌ها