۱۱ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۲۰
کد خبر: 81821660
T T
۰ نفر

علل خستگي و خواب آلودگي در طول روز

۱۱ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۲۰
کد خبر: 81821660
علل خستگي و خواب آلودگي در طول روز

اهواز - ايرنا - يك متخصص بيماري هاي مغز و اعصاب (نورولوژيست) گفت: شكايت از خستگي و خواب آلودگي در طول روز يكي از علل شايع مراجعه به پزشك است در نتيجه بررسي علل اين وضعيت ضروري به نظر مي رسد.

دكتر سيداحسان محمدياني نژاد دوشنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: خستگي و خواب آلودگي، شامل مجموعه علائمي شامل خستگي، سستي، تمايل به خوابيدن زياد و اختلال در انجام فعاليت هاي معمول روزانه اي است كه بيمار قبلا به درستي انجام مي داد.
وي افزود: حالت خستگي و خواب آلودگي روزانه با امكان بروز در هر سني به ويژه در افراد جوان منجر به اختلال در عملكرد اجتماعي و شغلي شده و در نتيجه مي تواند يك مشكل ناتوان كننده قلمداد شود.
محمدياني نژاد به علل ايجاد اين مشكل اشاره كرد و ادامه داد: بيماري هاي سيستميك، عفوني، اختلالات خواب و روحي از شايع ترين عوامل بروز اين حالت است.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز تصريح كرد: هر نوع بيماري حاد و مزمن سيستميك مانند مشكلات تيروئيدي، كليوي، روماتيسم، ديابت، خوني و ساير اختلالات عضوي كه يك يا چند عضو بدن را درگير كند خستگي مزمن را به همراه دارد.
وي اظهار كرد: بديهي است ارزيابي عمومي بيمار از نظر بيماري هاي فوق توسط يك پزشك عمومي يا متخصص داخلي مي تواند موضوع را روشن كند كه در صورت ابتلا، درمان هاي تخصصي تر قابل انجام است.
محمدياني نژاد با اشاره به اينكه بيماري هاي عفوني نيز به صورت حاد و مزمن از علل شايع خستگي و خواب آلودگي روزانه است گفت: عفونت هاي ويروسي به ويژه ويروس آنفلوآنزا از شايع ترين علل در فصل پاييز و زمستان تلقي مي شوند.
اين متخصص بيماري هاي مغز و اعصاب ادامه داد: عفونت هاي مزمن مانند تب مالت و سايرين را به ويژه در بيماراني كه هم زمان تب يا تعريق شبانه دارند بايد در نظر گرفت.
وي اضافه كرد: هر مشكلي كه منجر به اختلال در كميت و كيفيت خواب شبانه شود مي تواند خود را به صورت خواب آلودگي مفرط روزانه و خستگي مزمن نشان دهد كه در اين ميان وقفه تنفسي در خواب شبانه يا اصطلاحا آپنه خواب از عللي است كه اغلب مورد غفلت قرار مي گيرد.
محمدياني نژاد تصريح كرد: اين بيماري به صورت عمده در افراد چاق و با گردن كوتاه ديده مي شود و خود را به صورت خرخر شبانه و توقف كوتاه مدت تنفسي به دفعات در خواب شبانه نشان مي دهد.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز به اختلالات روحي اشاره كرد و گفت: اين نوع اختلالات به ويژه اضطراب و افسردگي از علل بسيار شايع خواب آلودگي و خستگي روزانه است.
وي اظهار كرد: افسردگي مي تواند خود را با كم خوابي يا بدخوابي نشان دهد و بيماران افسرده به طور معمول از خستگي هاي ذهني و جسمي، لذت نبردن از فعاليتهايي كه قبلا براي آنها لذت بخش بوده است و نبود انگيزه براي انجام امور خود شكايت مي كنند.
محمدياني نژاد در خصوص درمان اين وضعيت گفت: با توجه به اينكه درمان اين وضعيت به درمان علل آن بستگي دارد در نتيجه درمان بيماري هاي عفوني، سيستميك، اختلالات خواب و روانپزشكي مي تواند منجر به برطرف شدن علائم و بهبود كيفيفت زندگي شود.
اين متخصص بيماري هاي مغز و اعصاب ادامه داد: در مورد تمامي موارد ياد شده به ويژه اختلالات روحي، حفظ فعاليت هاي روزانه با برنامه ريزي در طول روز و به ويژه ورزش مستمر و منظم الزامي است.
وي خاطرنشان كرد: واقعيت اين است كه اگر ورزش مستمر و منظم، روزانه حداقل 30 دقيقه به صورت هوازي به عنوان يك تكليف در زندگي و نه به عنوان تفريح در نظر گرفته شود، از بسياري از بيماري ها در امان هستيم و تا حد زيادي سلامت خود را بيمه كرده ايم.
3004/6065

سرخط اخبار استان‌ها