۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۸:۳۴
کد خبر: 81778710
T T
۰ نفر
رییس قوه قضاییه: وكلا و قضات اعضای یك خانواده اند/برخی سخنان در جدایی  وكالت از قضاوت ناصحیح است

تهران - ایرنا - رییس قوه قضاییه گفت: وكلا و قضات اعضای یك خانواده هستند و باید در بزنگاه های مختلف با همفكری یكدیگر امور را پیش برند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله صادق آملی لاریجانی در دیدار اعضای هیات مدیره كانون وكلا، تصریح كرد: متأسفانه برخی فشارها و القائات رسانه ای در پی منحرف كردن ذهن قضات و وكلا نسبت به یكدیگر اند؛ اما دستگاه قضایی مقهور این فشارها نمی شود و همواره در عملكرد و مناسبات خود مطابق قانون عمل می كند.
وی افزود: حضور وكلا در جریان رسیدگی های قضایی به جریان عدالت و به قضات كمك می كند و برخی سخنان در جدایی و دوری جریان وكالت از قضاوت ناصحیح است.
رییس دستگاه قضا گفت: بر خلاف برخی القائات، دستگاه قضایی عداوتی با جامعه وكالت ندارد و جریان صحیح وكالت را نوعی متمّم برای دادرسی عادلانه در قوه قضاییه می داند.
وی با اشاره به نحوه تصویب ماده 48 قانون آیین دادرسی كیفری و تبصره آن گفت: وكلای محترم هیچگاه نباید اسیر فضاهای القایی شوند و در مواردی كه برداشت های متفاوتی از یك قانون یا رویه قضایی وجود دارد بهتر است ، قبل از موضع گیری های رسانه ای و عمومی از دیدگاه قوه قضاییه مطلع شوند تا به اتفاق چاره ای اندیشیده شود؛ هر چند دستگاه قضایی اگر هم به قانونی انتقاد داشته باشد؛ در عمل موظف به اجرای آن است.
آیت الله آملی لاریجانی تأكید كرد: البته دستگاه قضایی، رفتار، عملكرد یا موضع گیری سیاسی و غیرقانونی یك یا چند وكیل را هیچ گاه به همه وكلا یا جامعه وكالت تعمیم نمی دهد.
ربیس قوه قضاییه با اشاره به اعمال نظارت های مختلف و مستمر بر عملكرد قضات، خواستار توجه كانون وكلا به رعایت شئونات حرفه ای از سوی وكلا به ویژه هنگام مراجعه به محاكم قضایی شد و افزود: همانگونه كه قضات باید شأن جایگاه قضاوت را همواره مد نظر قرار دهند، وكلا هم باید شئون حرفه ای و اسلامی را هنگام حضور در محاكم رعایت كنند.
آیت الله آملی لاریجانی تصریح كرد: قوه قضاییه نه تنها نمی خواهد محدودیتی در كار وكلا ایجاد كند كه همواره به دنبال این است از طریق هماهنگی و تعامل بهتر و بیشتر برای بهبود رویه ها در نهایت به گسترش عدالت قضایی برسد.
ربیس قوه قضاییه در خصوص چگونگی اعمال تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی كیفری گفت: مناسب است كانون های وكلا با همفكری خود در اسرع وقت معیارها و ملاك های مناسبی برای اجرایی كردن این قانون پیشنهاد كنند تا به جمع بندی مناسبی برسیم و در صورت ضرورت و نیاز پس از یكسال مشكلات مربوط به اجرای آن را احصاء و به صورت طرح یا لایحه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی ارایه كنیم.
وی افزود: اجرایی كردن تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی كیفری، تبعیض میان وكلا نیست كه نوعی تخصیص است و در واقع احراز صلاحیت برخی وكلا به معنی عدم صلاحیت بقیه وكلا نیست و دستگاه قضایی به دنبال اعمال راه مناسبی برای اجرایی كردن این ماده قانونی با كمترین محدویت است.
وی همچنین با توجه به اهمیت كانون های وكلا و حضور وسیع و فراوان وكلا در مراحل مختلف قضایی كه در قوانین جدید بسیار گسترده پیش بینی شده است خواستار پاسخگویی به برخی شبهات و فشارهای سیاسی غربی ها در مسایل حقوق بشری شد.
رییس دستگاه قضا درباره استقلال كانون وكلا گفت: استقلال مطلق معنا ندارد و با این نگاه، قضات نیز استقلال مطلق ندارند چرا كه در نهایت رییس قوه قضاییه ابلاغ آنان را امضا می كند و ما نمی گوییم كانون وكلا (كه نهادی مدنی است) زیر مجموعه قوه قضاییه باشد؛ ما به استقلال كانون در مقابل این معنا، اعتقاد داریم؛ اما این دیدگاه كه وكلای محترم هیچ نوع نظارتی را هم از سوی دستگاه قضایی نپذیرند منطقی نیست و به هرحال وكلا نیز عضوی از خانواده قضایی كشور هستند كه مراتبی و مراحلی از رابطه با دستگاه قضایی دارند.
بر اساس این گزارش در این دیدار كه معاون اول رییس قوه قضاییه، رییس و جمعی از مدیران حوزه ریاست قوه قضاییه حضور داشتند؛ رییس كانون وكلای مركز و جمعی از اعضای هیأت مدیره آن نظرات و پیشنهادات خود را درباره مسایل مرتبط با كانون وكلا بیان كردند.
رییس كانون وكلای مركز نیز در این دیدار با تقدیر از اقدامات انجام شده در دستگاه قضایی در سال های اخیر اظهارداشت: عملكرد دستگاه قضایی و اقدامات شما در مدت مدیریتان به ویژه در تصویب قوانین جدید موجب بهبود روند امور قضایی شده است.
علی نجفی توانا افزود: كانون وكلا تحت نظارت قوه قضاییه و قوانین كشور و نهادی صنفی و نه سیاسی است.
وی افزود: كانون وكلا به عنوان یك نهاد مدنی با سابقه طولانی همانگونه كه بارها اعلام كرده ایم همواره آماده دفاع از ارزش های كشور و انجام وظایف بر حسب قوانین است.
اجتمام(1)**1776
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه