۳۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۶:۵۸
کد خبر: 81768144
T T
۰ نفر
زاینده رود به حقابه داران ،محیط زیست وتالاب گاوخونی تعلق دارد

مباركه، اصفهان- ایرنا- دبیر نظام صنفی كشاورزی مباركه گفت : كل آب زاینده رود به اضافه تونل اول كوهرنگ ، فقط به حقابه داران ،محیط زیست رودخانه وتالاب گاوخونی تعلق دارد و هیچ بخش دیگری از جمله صنعت وشرب حق برداشت از آن را ندارد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی شهرداری مباركه ، دبیر اجرایی نظام صنفی كشاورزی شهرستان مباركه گفت: دربند 3 مصوبات سیزدهمین جلسه شورای عالی آب در هیجدهم فروردین93 تصریح شده كه كل آب حاصل از آورد طبیعی رودخانه زاینده رودو زایش های مربوطه به اضافه تونل اول كوهرنگ ، مطابق اسناد فقط به حقابه داران و محیط زیست رودخانه وتالاب گاوخونی تعلق داشته و هیچ بخش دیگری از جمله صنعت وشرب حق برداشت از ان را ندارد .
علیرضاصدقی در جلسه هماهنگی مسائل آب كشاورزی شهرستانهای حقابه دارزاینده رود كه به میزبانی مباركه برگزار شد با توجه به سابقه تاریخی زاینده رود و نظامنامه های موجود آن از جمله طومار شیخ بهایی ،ضمن تاكید بر حقوق حقابه داران ،تامین آب موردنیازكشت پاییزه و بهاره در سال زراعی 94-95 راخواستار شد.
وی با اشاره به بارگذاریهای اخیر و برداشتهای غیر قانونی دربالادست حوضه آبریززاینده رود كه ناقض مصوبات شورای عالی آب كشور و قوانین موجود است و به تضییع حقوق حقابه داران منجر شده است ، از نمایندگان مجلس درخواست كرد موضوع رامورد رسیدگی قرار داده و از ادامه این روند جلوگیری كنند.
صدقی گفت : اعلام تعیین میزان حقابه شهرستان های حقابه دار به تفكیك انهار سنتی و كانالها بر اساس اسناد تاریخی و قانونی طومار شیخ بهایی توسط سازمان آب منطقه ای استان باید مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه روسای نظام های صنفی ونمایندگان كشاورزان شهرستانهای حقابه دار نظرات و دیدگاههای خود را پیرامون موضوع مربوط بیان داشته وبا اشاره به بحران خشكسالی وخشكی زاینده رود وكاهش تولیدات كشاورزی سالهای گذشته كه لطمه های شدید اقتصادی بهره برداران بخش كشاورزی را باعث شده است ،خواستاراعمال مدیریت درست توزیع آب كشاورزی،با رعایت قانون و عدالت وفق طومار شیخ بهایی شدند.
آنها همچنین نسبت به افزایش چند برابری نرخ آب بها كشاورزی اعتراض نموده وبر توزیع آب با مشاركت وهمكاری كشاورزان مناطق تاكید كردند .
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: بر اساس طومار شیخ بهایی ، غرب حوضه زاینده رود دوبرابر شرق حوضه حقابه دارد .
حجت الاسلام موسوی لارگانی درخصوص تضییع حقوق كشاورزان حقابه دار و عدم پرداخت خسارت از محل صندوق خسارت كه در مصوبه شورای عالی آب بر روی آن صحه گذاشته شده گفت: در این خصوص به كمیسیون اصل 90 مجلس شكایت شده است.
وی بررعایت عدل و انصاف در برخورد با چاههای غیر مجاز و سطحی حریم رودخانه زاینده رود تاكید كرد و افزود : اگر آب عرفی و قانونی كشاورزان تامین شود خود آنها چاههای سطحی و غیر مجاز را حذف خواهند كرد.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی نیز با تاكید بر حقوق قانونی كشاورزان حقابه دار غرب استان گفت :اگر این حوضه خشك شود شهر اصفهان از نظرشرایط اقلیمی وزیست محیطی به شدت تهدید خواهد شد.
محسن صرامی با اشاره به عدم اتفاق نظر در خصوص مصوبات شورای عالی آب پیرامون حوضه زاینده رود با طرح این سوال كه چرا هروقت آب حوضه كاهش می یابد فقط دریچه های آب كشاورزی بسته شده و آب سایر بخشها تامین است بر ضرورت تعیین میزان حقابه ها تاكید كرد.
مدیركل آب منطقه ای استان اصفهان گفت: با لطف خداوند در سال گذشته و اوایل سال جاری در منطقه كوهرنگ بارندگی بسیار خوبی داشتیم و همین امر باعث شد كه بتوانیم آب را مدیریت كرده ونسبت به توزیع آن جهت كشت پاییزه وتامین آب باغات در سال جاری اقدام كنیم .
دكتر میرمحمد صادقی با اشاره به استمرارخشكسالی ها در ایران و فلات مركزی بر صرفه جویی در مصرف آب زراعی تاكید و از نمایندگان صنوف كشاورزی خواست با شركت زایندآب جهت شناسایی حقابه ها ی مناطق مختلف حوضه همكاری نمایند تا این مشكل وفق قانون عادلانه آب به نتیجه برسد.
وی افزود : تصمیم گیری نسبت به توزیع آب كشاورزی در حیطه وظایف مدیریت هماهنگی یكپارچه زاینده رود در تهران است كه مجموعا12 نفر از دستگاههای مختلف در عضویت دارند واز استان اصفهان فقط 2نفر عضو آن شورا با حق رای هستند كه یك نفر آنها نماینده كشاورزان استان است.
در پایان نماینده مباركه در مجلس شورای اسلامی با توجه به مباحث مطرح شده و نقطه نظرات نمایندگان كشاورزان و مسئولین مرتبط ،مباحث جلسه را جمع بندی كردو مقرر شد نظامهای صنفی كشاورزی شهرستانهای مربوط با محوریت كمیته تخصصی حقابه داران حوضه غرب زاینده رودو با هماهنگی فرمانداران و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و سازمان آب منطقه ای استان مصوبات جلسه را تا حصول نتیجه پیگیری كنند.
این جلسه با هماهنگی ایرانپورنماینده مردم شهرستان مباركه در مجلس شورای اسلامی و با همكاری شهردار مباركه و پیگیری نظام صنفی كشاورزی این شهرستان جلسه مسائل آب كشاورزی حقابه داران حوضه غرب زاینده رود با حضور فرمانداران، مدیران جهاد كشاورزی ،شهردار مباركه ،روسای نظام صنفی كشاورزی شهرستانهای لنجان، فلاورجان،نجف آباد،خمینی شهرو شاهین شهر و میمه و همچنین نمایندگان مردم شهرستانهای فلاورجان، خمینی شهر و شاهین شهر درمجلس شورای اسلامی در محل مهمانسرای شهرداری مباركه برگزار شد.
7150/د 6022

سرخط اخبار استان‌ها