۴ شهریور ۱۳۹۴، ۸:۵۹
کد خبر: 81734783
T T
۰ نفر
تلاش فرانسه براي فروش ناوهاي كلاس ميسترال به مالزي

كوالالامپور – ايرنا – مالزي و فرانسه هفته آينده در مورد تجهيز مالزي به ناوهاي جنگي سري كلاس ميسترال كه پاريس فروش آن ها را به روسيه درنظر گرفته بود، مذاكره مي كنند.

به گزارش ايرنا، 'جان اف لودريان' وزير دفاع فرانسه قرار است هفته آينده به مالزي سفر كند تا در مورد فروش اين ناوهاي جنگي به مقام هاي اين كشور جنوب شرق آسيا مذاكره كند، سفري كه تاكنون مقامات كوالالامپور سخني از آن به ميان نياورده اند، اما برخي منابع فرانسوي آن را تاييد كرده اند.
مالزي در گيرودار مشكلات اقتصادي كه دولت 'نجيب تون رزاق' را به چالش كشيده است، تجهيز ارتش را هدف قرا داده و فرانسه نيز بدنبال تحريم روسيه برسر اختلاف غرب با مسكو در مورد مسائل اوكراين، قصد دارد فروش اين ناوها را به مالزي پيشنهاد دهد.
برخي كارشناسان اين پيشنهاد را در راستاي تجهيز مالزي به ادوات پيشرفته نظامي در مقابل قدرت چين و برخي اختلافات سرزميني در درياي جنوبي چين تلقي مي كنند.
'لاتريبيون' نيز به نقل از برخي منابع اعلام كرد وزيران دفاع فرانسه و مالزي ممكن است در مورد يك موضوع داغ و فروش دو كشتي جنگي كلاس ميسترال كه در ابتدا براي روسيه ساخته شد و برخي بالگردها به نيروي دريايي مالزي بحث كنند.
كشتي هاي جنگي سري كلاس ميسترال توانائي انجام ماموريت در چهار زمينه جابجائي تفنگداران دريايي از دريا به خشكي، حمل و جابجائي بالگرد هاي جنگي و ترابري، مركز فرماندهي ناوگان دريايي و بيمارستان شناور را دارند.
نزديك به 10 كشور پس از آنكه به دليل بحران اوكراين قرارداد خريد پاريس با مسكو فسخ شد، قصد دارند از فرانسه دو ناو از نوع ميسترال را كه قدرت حمل بالگرد را دارد، خريداري كنند.
نيروي دريايي فرانسه سه ناو ميسترال در اختيار دارد كه به دو ناو نيازي ندارد.
فرانسه طي سال هاي اخير روابط خوب نظامي با مالزي برقرار كرده است و مقامات كوالالامپور مذاكراتي در مورد خريد 18 فروند جنگنده فرانسوي 'رافال' براي جايگزيني با جنگنده هاي ميگ 29 انجام داده اند.
اين خريدهاي نظامي احتمالي مالزي در حالي مطرح مي شود كه به رغم افزايش تنش ميان برخي اعضاي آ.سه.آن با چين بر سر مالكيت بخش هايي از درياي جنوبي چين، نمايشگاه بين المللي هوا - فضا و دريانوري 2015 لنكاوي مالزي به دليل كمبود بودجه اعضاي اين اتحاديه رونق نداشت.
بودجه نظامي مالزي براي سال 2015 ميلادي چهار ميليارد و 800 ميليون دلار تعيين شده است كه تنها 970 ميليون دلار آن براي خريد تجهيزات نظامي اختصاص يافته و اين بودجه نمي تواند جوابگوي برنامه هاي بلندپروازانه دولت نجيب باشد.
اين در شرايطي است كه با توجه به سقوط ارزش رينگيت (واحد پول ملي مالزي) در مقابل دلار طي ماه هاي گذشته و كاهش قيمت جهاني نفت كه يكي از پايه هاي اقتصادي مالزي است به نظر كارشناسان سال 2016 براي مالزي سال سخت تر اقتصادي است.
اين شرايط، مذاكرات فرانسه و مالزي را براي خريد تجهيزات نظامي با چالش مواجه مي كند.
به همين دليل 'هشام الدين حسين' وزير دفاع مالزي چندي پيش به وزيران دفاع 10 عضو اتحاديه آ.سه.آن پيشنهاد داد به دليل كسري بودجه براي ارتقاي وضعيت نظامي با همكاري نسبت به پوشش امنيتي منطقه اقدام كنند.
آساق**1611

سرخط اخبار جهان