مسير دشوار شركت هاي فرانسوي براي حضور در بازار ايران

تهران- ايرنا- شركت هاي فرانسوي براي حضور مجدد در بازار ايران علاوه بر رقباي فعال تر خارجي با مساله جلب اعتماد شركاي ايراني مواجه هستند و آن گونه كه سفير كشورمان در فرانسه مي گويد، فرانسوي ها در مقايسه با ساير كشورها براي مشاركت در فعاليتهاي اقتصادي ايران بايد بيشتر تلاش كنند.

'علني آهني' در گفت و گو با هفته نامه فرانسوي 'ژورنال دو ديمانش'، با اشاره به تفاوت رابطه ايران با فرانسه در مقايسه با رابطه تهران با ساير كشورهاي غربي به تاثير قابل توجه پرونده هسته اي بر روابط تهران- پاريس اشاره كرد و گفت: 'اين مساله هرگونه همكاري را متوقف كرد. به عنوان مثال، افكار عمومي ما از اقدام شركت 'پ اس آ پژو سيتروئن' متعجب شد. اين شركت با فشار شركت 'جنرال موتورز' به شكلي غيرمنتظره همكاري 25 ساله با ايران را متوقف كرد. اين رفتار، شركاي ايراني را بر آن مي دارد تا پيش از عقد قراردادهاي جديد با شركت هاي فرانسوي، بار ديگر در مورد اين رفتار تامل كرده و از خود بپرسند كه آيا مي توان اعتماد كرد؟، به همين دليل شركت هاي فرانسوي بايد نسبت به ساير كشورها تلاش بيشتري داشته باشند.

وي در پاسخ به اين سوال كه 'آيا سختگيري فرانسه تاثيري بر روابط دو جانبه به ويژه در زمينه اقتصادي گذاشته است؟'، گفت: 'ما نمي خواهيم بيش از اين شركت هاي فرانسوي را تحريم كنيم. موفقيت آنها به خودشان، تلاش ها، طرح هاي رقابتي و سرعت عمل آنها وابسته است. اين عوامل با تاثير مهم در بازار مي تواند غيبت شان را جبران كند. اما غيبت آنها براي بار دوم هزينه سنگيني برايشان خواهد داشت. آنها براي جبران ماوقع بايد اقدامات بيشتري صورت دهند.'

آهني در مورد جايگاه فرانسه در بازار ايران گفت: ' فرانسه چند سال پيش با چهار ميليارد و 500 هزار يورو ارزش مبادلاتش با ايران، ركورد دار بود اما در دو سال اخير، اين تبادلات به 500 ميليون يورو تنزل يافت. اين در حالي است كه آلمان و ديگر كشورهاي اروپايي فعال تر بودند و مسلما امروز جلوتر هستند.'

سفير ايران در فرانسه در مورد توافق وين ميان ايران و گروه 1+5، گفت:' مساله مهم دستيابي به توافق هسته اي و مشاركت فرانسه در اين توافق است. به رغم آن كه بايد موضع سرسختانه فرانسه را مديريت مي كرديم ، در نهايت توانستيم در مذاكرات به پيش رويم. ديدار رسمي 'لوران فابيوس' وزير امور خارجه فرانسه از ايران، فصلي تازه را در روابط دو كشور خواهد گشود؛ روابطي كه قدمت دارد. من اين سفر را نشانه مثبتي مي دانم.

وي با بيان اين كه ايران در جريان مذاكرات 'از سرسختي فرانسه سرخورده ' نشد، گفت: 'موضع فرانسه همواره 'توان هسته اي غيرنظامي آري؛ بمب اتمي نه' بوده و اين دقيقا موضع ايران است. ما هرگز نخواسته ايم به بمب اتمي دسترسي داشته باشيم ، اما همواره بر ادامه برنامه هسته اي غيرنظامي براي بهره بردن از اين فن آوري، اصرار كرده ايم. ما از اين توافق كه مي تواند تضمين كند برنامه هسته اي ما ادامه يابد و همواره غيرنظامي باقي بماند و به موازات آن به لغو تحريم ها و در نتيجه شكوفايي اقتصادي ايران منجر شود، خشنوديم.'

سفير ايران در فرانسه در پاسخ به اين سوال كه 'آيا ايران براي پيوستن به ائتلاف غربي در مقابله با داعش آمادگي دارد؟' ، گفت: موضع ما در قبال اين گروه تروريستي روشن است، اين گروه هيچ ارتباطي با اسلام ندارد. مبارزه ما عليه اين گروه جدي است و موضعي سرسخت و همكاري قوي با دولت هاي عراق و سوريه در مبارزه با داعش داريم. براي اثبات اين سرسختي الزاما نبايد عضو يك ائتلاف بود، به ويژه زماني كه برخي از اعضا در مبارزه جدي نيستند. مي توانيم همكاري دو جانبه با همه كشورهاي جدي در مبارزه از جمله فرانسه داشته باشيم.

وي همكاري با آمريكا را در مبارزه با داعش رد كرد و افزود: به رغم وجود برخي منافع مشترك، بي اعتمادي ميان دو كشور بسيار زياد است.

به گزارش رسانه هاي فرانسوي، فابيوس قرار است روز چهارشنبه (هفتم مرداد) به تهران سفر كند.

اروپام ** 9053 **1561**1517

سرخط اخبار جهان