گذر از بحران كم آبي در هرمزگان نيازمند يك عزم ملي و همگاني است

بندرعباس- ايرنا- مديرعامل شركت آب و فاضلاب شهري هرمزگان گفت: مي توان با قاطعيت اعلام كرد كه هرمزگان با يك خشكسالي كم سابقه در 40 سال گذشته رو به رو است كه گذر از آن نيازمند يك عزم ملي و همگاني است.

به گزارش سه شنبه ايرنا، حسين خادمي به مناسبت هفته صرفه جويي در مصرف آب اظهار داشت: استمرار خشكسالي و كاهش نزولات جوي ، تامين آب در شهرهاي هرمزگان به ويژه در شهر بندرعباس مركز استان را بسيار وخيم كرده و از بحران فراتر رفته است.

وي بيان داشت: اگرچه مسوولان استان و وزارت نيرو توجه جدي به تامين آب شرب شهرهاي هرمزگان دارند، اما بحران آنقدر جدي مي باشد كه موجب مشكلات بسياري شده است.

وي افزود: شاخص هاي بحران آب در هرمزگان به مراتب نامطلوب تر از متوسط شاخص كشوري است.

به گفته خادمي حدود دو درصد از جمعيت كشور در هرمزگان ساكن هستند در حاليكه سهم آنها از منابع تجديد پذير كمتر از يك و نيم درصد است.

مديرعامل آبفا هرمزگان بيان داشت: در حال حاضر شهرهاي بندرعباس، بندرخمير، سيريك، رويدر، جاسك ، تخت و قلعه قاضي در وضعيت تنش آبي و با كمبود شديد آب روبه رو هستند.

وي با بيان اينكه در اين شهرها پروژه هاي مقابله با كم آبي در دست اجرا است، گفت: شهرهاي بيكا، زيارتعلي، فارغان، بستك و جناح، سردشت و گوهران، هشتبندي و گروك در آستانه بحران و تنش آبي قرار دارند.

وي ضمن تاكيد بر تلاش هر چه بيشتر در حفاظت از منابع آبي استان، گفت: متاسفانه با وجود تمام هشدارها و تلاش هاي انجام شده ما شاهد افزايش روز افزون مصرف آب در هرمزگان به دليل افزايش جمعيت ، ورود جمعيت شناور در شهرهاي استان و بي توجهي به فرهنگ صرفه جويي هستيم.

خادمي ادامه داد : با وجود اطلاع رساني هاي بسيار ميزان مصرف در ميان بخش هاي اداري هرمزگان و فضاي سبز و شهرداري بندرعباس چهاردرصد افزايش داشته است.

وي گفت: در حال حاضر آب مورد نياز شهرهاي استان معادل چهار مترمكعب بر ثانيه است كه با وجود تلاش هاي به عمل آمده و به كارگيري تمام منابع آبي موجود و بازسازي چاه ها و كاهش تلفات فيزيكي، امكان تامين سه هزارو 500 ليتر بر ثانيه آب فراهم شده و 500 ليتر بر ثانيه كمبود آب داريم.

مديرعامل آبفا هرمزگان تاكيد كرد: اين كمبود بايد صرفه جويي و مديريت مصرف آب جبران شود و در نتيجه ضروري است مشتركان فرهنگ صرفه جويي را جزء الزامات زندگي خود قرار دهند.

اين مقام مسوول ابراز داشت: اگر هر فردي روزانه 20 ليتر در مصرف آب صرفه جويي كند، مي توانيم تابستان امسال را با كمترين چالش سپري و امكان بهره مندي از آب شرب را براي تمام شهروندان فراهم نماييم.

خادمي با بيان اينكه شهروندان بايد هشدارهاي مربوط به بحران كم آبي را جدي بگيرند، تاكيد كرد: به منظور پيشگيري از هرگونه جيره بندي در مصرف آب به ويژه در تابستان امسال، مشتركان بايد در مصارف خود صرفه جويي هاي لازم را اعمال كنند.

مديرعامل آبفا هرمزگان موضوع تامين آب را جدي ترين مساله در استان طي يكسال گذشته عنوان كرد و گفت: اهميت اين موضوع به حدي است كه تمام برنامه ريزي هاي توسعه اي استان و پروژه هاي در دست اقدام ، برهمين اساس طرح ريزي مي شود.

وي صرفه جوي در مصرف آب، بهينه سازي در مصرف و تلاش هر چه بيشتر براي بهره برداري از آب شيرين كن يكصد هزار مترمكعبي بندرعباس را از عمده ترين راهكارها براي گذر از بحران كم آبي در هرمزگان عنوان كرد.

خادمي ميزان پيشرفت پروژه آب شيرين كن يكصد هزار مترمكعبي بندرعباس را بيش از 20 درصد اعلام كرد و گفت: عمليات اجرايي اين پروژه از ابتداي سال گذشته شروع و هم اكنون با سرعت قابل قبولي در دست انجام است.

اين مقام مسوول اظهار داشت: اين پروژه ابتداي سال 95 ، 50 هزار مترمكعب و سال 96 نيز پنجاه هزار مترمكعب ديگر از آب مورد نياز بندرعباس را تامين خواهد كرد.

خادمي ضمن انتقاد از استفاده از آب شرب شهري براي آبياري فضاي سبز شهر بندرعباس، گفت: به هيچ عنوان قابل توجيه نيست كه در شرايط بحراني آب در هرمزگان، از آب آشاميدني براي آبياري فضاي سبز استفاده شود.

وي با تاكيد بر اينكه گذر از اين بحران نيازمند يك عزمي ملي و همكاري و هماهنگي ميان ارگان ها و مشاركت مردم است، تصريح كرد: امسال براي ايجاد 500 ليتر ظرفيت جديد تامين آب در استان كه با كمبود آن مواجه مي باشيم، نيازمند 700 ميليارد ريال اعتبار هستيم.

وي خاطرنشان شد: در حال حاضر آب مورد نياز 14 شهر در هرمزگان با ظرفيت 43 هزار مترمكعب آب در شبانه روز از طريق آب شيرين كن تامين مي شود.

بيش از 16 سال خشكسالي در هرمزگان موجب شده تا از 168 حلقه چاه تامين كننده آب شرب شهرهاي استان، 58 حلقه چاه خشك و 67 حلقه شور شود.

هم اكنون تنها 43 حلقه چاه در هرمزگان در وضعيت قابل قبولي قرار دارند.

همچنين ذخيره سد استقلال ميناب نيز كه تامين كننده آب شرب بندرعباس و بندرخمير مي باشد نيز به رو اتمام بوده و در بحراني ترين شرايط قرار دارد.

در حال حاضر يك ميليون و يكصد هزار نفر از جمعيت هرمزگان تحت پوشش شركت آب و فاضلاب اين استان هستند كه از اين ميزان 40 درصد در بندرعباس ساكن مي باشند.

يكم تا هفتم تيرماه به نام هفته صرفه جويي در مصرف آب نام گذاري شده است.ك/4

7198/ 6048

سرخط اخبار استان‌ها