۱۲ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۰۲
کد خبر: 81632692
T T
۰ نفر
رييس جمهوري فيليپين براي مقابله با چين راهي ژاپن شد

تهران - ايرنا - خبرگزاري كيودوي ژاپن روز سه شنبه گزارش داد كه رييس جمهوري فيليپين با هدف مذاكره با مقامات اين كشور پيرامون يافتن راهي براي مقابله با توسعه طلبي چين در منطقه، راهي توكيو شده است.

براساس اين گزارش، بنيگنو آكينو، رييس جمهوري فيليپين در اين سفر چهار روزه با مقامات ژاپن در باره نحوه تقويت هرچه بيشتر همكاريهاي دفاعي و امنيتي دوجانبه و چند جانبه در منطقه مورد مناقشه درياي چين جنوبي گفت وگو خواهد كرد.

كيودو به نقل از يك مقام ديپلماتيك ژاپني نوشت: آكينو امروز در ديدار با شينزو آبه، نخست وزير ژاپن با وي به عنوان يك شريك راهبردي قوي در منطقه در باره جنجال اختلافات مرزي كشورهاي منطقه با چين مذاكره خواهد كرد.

اين مقام كه خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاري كيودو گفت: اگرچه جزييات همكاري دفاعي دو كشور هنوز مشخص نشده است اما قراين حاكي است كه آنها قرارداد دوجانبه اي را با هدف انتقال تجهيزات امنيتي از توكيو به مانيل امضا خواهند كرد تا از اين طريق، تلاشهاي چين براي تغيير وضعيت اقتصادي منطقه را خنثي كنند.

بر اساس اين گزارش، مذاكرات آكينو با آبه درست زماني انجام مي گيرد كه اقدامات جزيره سازي اخير چين در منطقه مورد مناقشه آن كشور با كشورهاي همسايه در درياي چين جنوبي به محور اصلي مباحث همايش امنيتي آسيا در سنگاپور معروف به 'شانگاري لا ديالوگ' در هفته جاري تبديل شده بود.

دولت ژاپن در اين همايش از طريق هماهنگي و همكاري تنگاتنگ با دولت آمريكا و ديگر كشورهاي منطقه پيام مخالفت قاطع اين كشورها را با اقدامات توسعه طلبانه چين به مقامات آن كشور رساند.

در مقابل، چين اصرار دارد كه اين امريكا است كه با هدف سلطه جويي، اقدام به تحريك كشورهاي منطقه شرق و جنوبشرقي آسيا عليه پكن كرده و قصد دارد اين منطقه را همچون خاورميانه دچار آشوب و ناآرامي كند؛ موضوعي كه چين تاكيد كرده است اجازه آن را به واشنگتن نخواهد داد.

از سوي ديگر، آمريكا در هفته هاي اخير پكن را متهم به خشك كردن دريا و ساخت جزاير مصنوعي در محدوده جزاير «نانشا» در درياي جنوبي چين كرده و هشدار داده است فعاليت ها و ادعاي ارضي چين مي تواند منطقه را به سمت نظامي شدن سوق دهد.

به گزارش ايرنا، چين در چند ماه اخير زماني كه احساس كرد ژاپني ها در درياي شرقي در حال گسترش نفوذ خود و نزديك شدن به جزاير مورد منازعه «ديائويو» هستند، يك منطقه شناسايي دفاع هوايي در اين دريا ايجاد كرد.

آمريكا و ژاپن همان زمان با به پرواز درآوردن جنگنده هاي خود سعي كردند اين اقدام چين را خنثي كنند، اما پكن همچنان آن منطقه ويژه دفاعي را كنترل مي كند به گونه اي كه هواپيماهاي مسافري كه قصد عبور از درياي شرقي چين را داشته باشند، مجبور هستند برنامه خود را به اطلاع پكن برسانند.

چين معتقد است كه كشورهاي ديگري هم برنامه هاي ساخت و ساز را در درياي جنوبي چين در دستور كار قرار داده اند اما آمريكا با هدف ايجاد تنش و جنجال آفريني، بيش از اندازه روي پكن متمركز شده است.

پكن در 23 نوامبر 2013 ميلادي (2 آذر 93) بر فراز منطقه اي كه كانون مناقشات ارضي چين با كره جنوبي و ژاپن است، ايجاد يك منطقه دفاعي را اعلام كرد كه خشم آمريكا و ژاپن را در آن زمان در پي داشت.

درياي جنوبي چين در حاشيه غربي اقيانوس آرام قرار دارد و ناحيه اي در حدود سه ميليون و 500 هزار كيلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تايوان را دربر مي گيرد. پس از پنج اقيانوس جهان، اين دريا بزرگ ترين پهنه آبي دنيا است و چين خود را مالك همه آن مي داند.

چين همواره از مدعيان ديگر از جمله فيليپين، ويتنام، مالزي، برونئي، تايوان و ژاپن خواسته است از طريق گفت وگوهاي دو جانبه به تنش ها بر سر اين دريا پايان دهند.

آساق**1378**1551
۰ نفر

سرخط اخبار جهان