۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۳۲
کد خبر: 81605195
T T
۰ نفر

اجرای راه آهن گرگان - مشهد تا سه ماه آینده آغاز می شود

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۳۲
کد خبر: 81605195
اجرای راه آهن گرگان - مشهد تا سه ماه آینده آغاز می شود

گرگان - ایرنا- عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی گفت: در پاسخ به مطالبات مردم استان های شمالی و بویژه گلستان عملیات اجرایی راه آهن گرگان - مشهد طی سه ماه آینده آغاز می شود.

آنه محمد كوسه غراوی روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در بندرتركمن اظهار داشت: تمام كارهای مربوط به عملیات اجرایی این راه آهن در خصوص گرفتن ردیف بودجه 215 (بخش بودجه) و ماده 62 (بخش مسایل ارزی) و فاینانس انجام شده است.

به گفته وی با تامین 15 درصد سهم دولت (كارفرما) عملیات اجرایی این پروژه در مسیر گرگان به گنبدكاووس آغاز و سپس به سوی بجنورد و مشهد ادامه می یابد.

این طرح راه آهن برای پیوند ریلی بین سه استان خراسان رضوی - خراسان شمالی - گلستان است.

عضو هیات مدیره راه آهن همچنین از تاكید ویژه وزیر راه و شهرسازی بر اجرای این پروژه خبر داد و گفت: بهره برداری از این پروژه بزرگ نقش موثری در جابجایی مسافر و بار خواهد داشت.

طرح بزرگ راه آهن گرگان - بجنورد - مشهد به طول 650 كیلومتر اجرا می شود، این طرح در آخرین روزهای دولت دهم بدون تخصیص اعتبار كلنگ زنی شد كه دولت یازدهم برای نخستین بار در بودجه سال 93 برای آن ردیف اعتباری تعیین كرد كه این امر مورد تایید مجلس شورای اسلامی نیز قرار گرفت.

پیش از این اعلام شده بود كه براساس مصوبه دولت یازدهم این پروژه مهم راه آهن كشور با تسهیلات 960 میلیون یورویی خارجی و كمك ارزی صندوق توسعه ملی به اجرا درآید.

هم اینك خط آهن سراسری كشور از تهران تا گرگان برقرار است ، اما زائران و مسافرانی كه مسیر گلستان - خراسان شمالی - خراسان رضوی را برای سفر انتخاب می كنند، امكان استفاده از قطار را با توجه به نبود خط آهن در این مسیر ندارند.

این درحالی است كه ایجاد این خط آهن به مطالبه دائمی مردم این منطقه و بویژه استان گلستان تبدیل شده بود.

این استان در ایام مختلف سال و بویژه تعطیلات نوروزی پذیرای گردشگران و زائران بسیاری است كه مسیر تهران - گرگان - مشهد را برای سفر و زیارت امام هشتم (ع) انتخاب می كنند.

استان مرزی گلستان یك میلیون و 850 هزار نفر جمعیت دارد كه در 14 شهرستان شامل 29 شهر و حدود یكهزار روستا زندگی می كنند.

3039/1648

سرخط اخبار استان‌ها