۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۲۲
کد خبر: 81602455
T T
۰ نفر

یك روز با انجمن های دوستی ایران در نمایشگاه كتاب

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۲۲
کد خبر: 81602455
یك روز با انجمن های دوستی ایران در نمایشگاه كتاب

تهران- ایرنا- بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران در حالی پنجمین روز خود را سپری می كند كه نهادهای فرهنگی ایران در خارج كشور از جمله 20 انجمن دوستی ایران مستقر در سایر كشورها در این رویداد بزرگ فرهنگی حضور فعالی دارند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا غرفه های انجمن های دوستی و سازمان های مردم نهاد از چهارشنبه گذشته همزمان با آغاز به كار بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران فعالیت خود را شروع كرده و قرار است تا 26 اردیبهشت ماه جاری پذیرای بازدیدكنندگان باشد.

غرفه انجمن های دوستی و سازمان های مردم نهاد در طبقه دوم شبستان ( بخش بین الملل) مصلی تهران واقع است.

در ابتدای ورود به این بخش در غرفه انجمن دوستی ایران و تاجیكستان شعر درخت دوستی بنشان كه كام دل دل به بار آرد توجه هر بازدید كننده ای را به خود جلب می كند.

انجمن های دوستی یكی از انواع سازمان های مردم نهاد است كه با هدف تحكیم و گسترش روابط دوستانه و پیشبرد اهداف مشترك در زمینه های فرهنگی، علمی، فنپی، ادبی، هنری، اجتماعی بین ایران و سایر كشورها كه تحت عنوان یك كشور مستقل در 'سازمان ملل متحد' به ثبت رسیده، تشكیل و فعالیت می كنند.

این انجمن ها پس از مهیا كردن شرایط تعریف شده وزارت امور خارجه با اخذ مجوز از وزارت كشور به فعالیت می پردازند.

اكنون حدود 70 انجمن دوستی ایران با سایر كشور ها به ثبت رسیده كه حدود 25 انجمن فعال بوده و قریب بیست انجمن نیز در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران دارای غرفه هستند.



** غرفه انجمن دوستی ایران و ارمنستان

نخستین غرفه ای كه وارد آن شدیم مربوط به انجمن دوستی ایران و ارمنستان بود. سید محمد رضا دماوندی رییس انجمن دوستی ایران و ارمنستان هدف از تاسیس این انجمن را كمك به فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و هنری بین دو كشور عنوان كرد.

وی افزود: از سال 1387 كار خود را آغاز كرده ایم و هم اكنون یك دفتر در شهر تهران، یك دفتر در شهر تبریز و یك نماینده نیز در شهر ایروان پایتخت ارمنستان داریم.

دماوندی اظهار كرد: با وجود مشتركات تاریخی و فرهنگی بسیار بین كشور ایران و ارمنستان دو ملت شناختی بسیار كم و به گفته وی آن هم از نوع غلط از یكدیگر دارند.

دماوندی تعداد اعضای رسمی این انجمن را 70 نفر اعلام كرد و گفت: اكثر ایرانیانی كه در ارمنستان از سوی دولت مشغول كارند و دانشجویان ایرانی فارغ التحصیل از دانشگاه های ارمنستان عضو این انجمن هستند.

در غرفه انجمن دوستی ایران و ارمنستان كتاب هایی نیز به نمایش گذاشته شده است.

وی با اشاره به كتاب های موجود در این غرفه، تاكید كرد: این انجمن همه كتاب های منتشر شده مربوط به كشور ارمنستان را یكجا جمع كرده و در این غرفه به نمایش گذاشته است.

دماوندی به فعالیت های هنری این انجمن اشاره كرد و گفت: این انجمن هم اكنون سه فیلم مستند در باره زبان و ادبیات فارسی در ارمنستان، تاریخ مسجد كبود و پیشنماز تنها روحانی ساكن در ارمنستان را در دست تولید دارد.



** غرفه انجمن دوستی ایران و فرانسه

رییس انجمن دوستی ایران و فرانسه نیز گفت: عمده فعالیت ما برگزاری هفته های فرهنگی ایران در فرانسه و فرانسه در ایران است. دعوت از اندیشمندان فرانسوی و سخنرانی آنان در اكثر دانشگاه های ایران نیز بخشی از كارهای ما برای دوستی بیشتر بین دوملت است.



***انجمن دوستی ایران و تاجیكستان

در غرفه انجمن دوستی ایران و تاجبكستان نیز یكی از اعضای این انجمن به خبرنگار ایرنا گفت: ارتباط فرهنگی ادبی خوبی با مردم و مقامات تاجیكستان داریم و فعالیت های ما شامل برگزاری مراسم ادبی، فرهنگی، بزرگداشت مفاخر و مشاهیر است كه در كشور تاجیكستان با اقبال بیشتری روبرو می شود.

یكی دیگر از اعضای انجمن دوستی ایران و تاجیكستان هم با اشاره به مشكلات مالی همه انجمن ها، گفت: ما علاوه بر كمبود مالی از حمایت های معنوی و امكانات نیز محروم هستیم.



***انجمن دوستی ایران و ایتالیا نو پاست

عضو فعال انجمن دوستی ایران و ایتالیا هم به خبرنگار ایرنا گفت: ایران با كشور ایتالیا مشتركات فرهنگی بسیاری دارد و این انجمن با 18 عضو و در سال 93 با هدف استفاده از ظرفیت های فرهنگی دو كشور برای مبادلات فرهنگی، هنری و بازرگانی تاسیس شده است.



**انجمن های دوستی گره گشا هستند

مدیر عامل انجمن دوستی ایران و آرژانتین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این انجمن در سال 84 و با هدف افزایش تبادلات فرهنگی ، علمی و اقتصادی و كمك به بهبود روابط دو كشور تاسیس شده است.

اكرم جوادی نیا با اشاره به چاپ كتاب گلستان سعدی به زبان اسپانیولی برای مردم آرژانتین، گفت: با تلاش انجمن و كمك رایزن فرهنگی ایران در آرژانتین توانستیم مجوز ورود یك گروه موسیقی را به كشور بگیریم كه نشست ها و اجراهای خوب و مردم پسندی را داشتند.

حضور انجمن های دوستی ایران و سایر كشورها در نمایشگاه بین المللی كتاب تهران و سایر رویدادهای فرهنگی یك پدیده میمون و فرخنده است زیرا این حضور می تواند زمینه های توسعه روابط ایران با این كشورها را بیشتر مهیا كند.

انجمن های دوستی با رویكرد توسعه روابط فرهنگی، علمی، فنی، ادبی، هنری، اجتماعی می توانند نقش بی بدیلی در خارج از كشور برای اشاعه فرهنگ غنی ایران ایفا كنند.

در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران آثار بیش از 2800 ناشر خارجی به نمایش در آمده و همچنین 165 هزار كتاب خارجی در نمایشگاه امسال عرضه می شود.

در این نمایشگاه همچنین دو هزار و 450 ناشر داخلی در دو هزار و 160 غرفه كتاب های خود را در معرض علاقه مندان قرار می دهند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كه از چهارشنبه هفته گذشته در مصلی تهران آغاز به كار كرده تا 26 اردیبهشت ماه جاری از ساعت 10 تا 20 برای بازدید عموم دایر است.

فراهنگ ** 1293** 1569

سرخط اخبار فرهنگ