خادمی: به دنبال استفاده از آراء نخبگان در تصمیمات شورای فرهنگ عمومی هستیم+ فیلم

تهران- ایرنا- دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: به دنبال آن هستم که تا جاییکه ممکن است اذهان نخبگان کشور را در توجه به موضوع خاص فرهنگ عمومی درگیر و استفاده از آرا و دیدگاه و نظریات را در ساحت تصمیم گیری‌های شورا بیشتر کنیم.

عاطفه خادمی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی به جهت اینکه یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است ظرفیت و بستر کم نظیری در ساحت فرهنگی کشور است و متولیان و مسئولان حوزه فرهنگ کشور هم اذعان به اهمیت شورای فرهنگ عمومی و نگاه حمایتی وجود داشته و دارد.

وی افزود: آن‌چیزی که در ابتدای امر در شورا دنبال خواهیم کرد،‌ پرداختن به ظرفیت موجود در فضای دبیرخانه شوراست و سعی می‌کنیم شانیت شورا را که جمعی از متولیان مرتبط با حوزه فرهنگ در کشور هستند و کنار هم جمع می‌شوند، حفظ کنیم، به جهت این که در حوزه مسائل فرهنگی رویکردهای ایجابی دارند که می‌تواند ساحت فرهنگ عمومی ما را بهینه و بخش‌هایی را اصلاح کند.

یکی از حوزه های مغفول مانده ما فرآیندی است که به بهینه‌سازی ظرفیت شوراها کمک می کند تا شوراها بتوانند به معنای واقعی کلمه اثربخش و اثرگذار باشند و این یکی از اولویت‌های اساسی ماستدبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: ‌این ظرفیت خوبی است و به دنبال ارتقای آن هستیم تا بتوانیم نقش هم‌افزا بودن و هم‌افزا کردن این ظرفیت‌ها را در کنار همدیگر در قالب یک شورا در فضای دبیرخانه فعال کنیم. این ضرورت دارد. از این جهت که تجربه وجود چنین شوراها و ساختارهایی را در فضای حاکمیتی داریم.

خادمی گفت: منتها بر اساس تجربه زیسته اعضای شوراها و نمایندگان دستگاه‌ها، نهادها و افراد حقیقی، ‌روایت اثربخشی و اثرگذاری به آن معنا و در قامت یک شورا، نیست و این یکی از ایرادهایی است که متوجه آن بودیم.

وی تاکید کرد: متوجه این شدیم که یکی از حوزه های مغفول مانده ما فرآیندی است که به بهینه‌سازی ظرفیت شوراها کمک می کند تا شوراها بتوانند به معنای واقعی کلمه اثربخش و اثرگذار باشند و این یکی از اولویت‌های اساسی ماست.

خادمی خاطرنشان کرد: مورد بعدی، بحث استان‌هاست. ظرفیت شورا به جهت ساختاری در استان‌ها بی‌بدیل است. ترکیب این شوراها همه ظرفیت‌های فعال در میدان را شامل می‌شود و شامل افراد اثربخشی می شود که در فضای سیاستگذاری، ‌راهبری و تصمیم‌گیری یک استان نقش آفرینی می‌کنند.

نکته تمرکز دیگر شورا اهتمام بر گسترده شدن موضوع فرهنگ عمومی در ساحت نخبگانی کشور استوی افزود: در گام بعدی باید به این سمت برویم که به حوزه اثربخشی شورای فرهنگ عمومی استان‌ها و نقش‌آفرینی موثر آن در استان کمک کنیم.

خادمی گفت: نکته تمرکز دیگر شورا اهتمام بر گسترده شدن موضوع فرهنگ عمومی در ساحت نخبگانی کشور است، اینکه چه تلقی از شورای فرهنگ عمومی وجود دارد؟ حوزه موضوعات مرتبط با فرهنگ عمومی یا شبکه مفهومی فرهنگ عمومی یا نقاط تمرکز ما چه باید باشد؟ نیاز به یک خرد جمعی دارد که اتفاقا آن خرد جمعی کارکردش شکل گیری انسجام اجتماعی بیشتر است در ساحت فرهنگی که نیاز امروز ماست.

وی تاکیدکرد: باید تا جاییکه ممکن است اذهان نخبگان کشور را در توجه به موضوع خاص فرهنگ عمومی درگیر و استفاده از آرا و دیدگاه و نظریات را در ساحت تصمیم گیری های شورا بیشتر کنیم، این هم یکی از فضاهایی است که به دنبال آن هستیم که در دور جدید شورای فرهنگ عمومی فعال کنیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha