۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۱۷
کد خبر: 81595775
T T
۰ نفر
استاندار اصفهان خواهان انتقال پساب های فاضلاب به گاوخونی شد

اصفهان- ایرنا- استاندار اصفهان تالاب خشك شده گاوخونی را كانون بالقوه تولید ریزگردها در منطقه مركزی كشور دانست و خواهان انتقال پساب های فاضلاب از شرق اصفهان به این تالاب شد.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی استانداری اصفهان، رسول زرگرپور كه در جلسه بررسی مشكلات فاضلاب شهرهای خمینی شهر، درچه و فلاورجان سخن می گفت مساله تالاب گاوخونی را از مسائل مهم اجتماعی خواند و اظهار كرد: نگرانی هایی درباره عدم تامین آب تالاب گاوخونی برای دو سال آینده وجود دارد كه باید مرتفع شود.

وی تصریح كرد: راهی جز انتقال پساب ها به تالاب گاوخونی جهت مبارزه با ریزگردها وجود ندارد زیرا در غیر این صورت در پنج سال آینده اصفهان با مشكلات زیادی درباره ریزگردها مواجه خواهد شد.

وی با اشاره به انتقال 60 كیلومتر از پساب در شرق اصفهان به تالاب گاوخونی گفت: عملیات این انتقال به خوبی در حال انجام است و باید با عزم استانی تسریع شود.

گاوخونی نام تالابی در فلات مركزی ایران در استان اصفهان در انتهای مسیر رودخانه زاینده رود است كه 167 كیلومتری جنوب شرق اصفهان و در كنار شهر ورزنه واقع شده است.

زاینده رود كه در سال های اخیر با پدیده خشكسالی و كاهش روز افزون منابع آبی روبروست دیگر قادر به تامین آب تالاب گاوخونی نیست و بدین سبب این تالاب كه در كنوانسیون رامسر درزمره تالاب های بین المللی قرار گرفته ،از یك گستره وسیع آبی ، گیاهی و جانوری به پهنه ای خشك و رو به اضمحلال بدل شده است.

استاندار اصفهان همچنین با تاكید بر اینكه موضوع حق آبه زیست محیطی رودخانه ی زاینده رود و تالاب گاوخونی باید از طریق مسئولان وزارت نیرو مدنظر قرار گیرد، افزود: وزارت نیرو نباید برای باقیمانده پساب تصمیم گیری كند چرا كه مدیریت ارشد استان نگران اصفهان در پنج سال آینده درباره ریزگردهاست.

وی همچنین خواهان تعیین تكلیف شبكه و تصفیه خانه خمینی شهر و شهرهای حاشیه رودخانه زاینده رود توسط شركت آب و فاضلاب و اجرایی شدن آن در اسرع وقت شد.

استاندار اصفهان با بیان اینكه مشكل آب نیروگاه باید به صورت منطقی حل و در 10 روز آینده مدل مشاركتی این طرح ارائه شود، اظهار كرد: باید آب نیروگاه اسلام آباد (درچه) تا زمان اجرای پروژه انتقال پساب شهرهای خمینی شهر و فلاورجان از طریق وزارت نیرو تامین شود.

وی افزود: همچنین لازم است هزینه های اجرایی برای مصرف كننده های پساب از جمله نیروگاه اسلام آباد مشخص شود.

د/3011/ 6022

سرخط اخبار استان‌ها