۲۰ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۳۷
کد خبر: 81564887
T T
۰ نفر

قطار گردشگران خارجی، میهمان نخستین شهر خشتی دنیا

۲۰ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۳۷
کد خبر: 81564887
قطار گردشگران خارجی، میهمان نخستین شهر خشتی دنیا

یزد- ایرنا - معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: قطار گردشگری عقاب طلایی با گردشگران خارجی برای سومین بار روز جمعه وارد یزد می شود.

مصطفی فاطمی روز پنجشنبه به ایرنا گفت: این قطار لوكس اروپایی در سال میلادی گذشته با حدود 140 گردشگر دو سفر به ایران و استان یزد داشت و این سومین بار است كه به یزد سفر می كند.

وی افزود: این نخستین قطار گردشگری اروپاست كه در سال جدید وارد ایران می شود و در روز جمعه 21 فروردین ماه به همراه 42 گردشگر از كشورهای آمریكا، چین، آلمان و روسیه، میهمان دومین شهر تاریخی و نخستین شهر خشتی جهان خواهد بود.

به گفته معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی استان یزد ، قطارهای عقاب طلایی نخستین حركتش را در سال 2015 از مجارستان به سمت ایران در 31 مارس (11 فروردین ماه) آغاز كرده و در مسیری كه به نام جواهرات پارسی نام گرفته حركت می كند.

فاطمی تصریح كرد: برنامه سفر با این قطار 15 روزه تنظیم شده كه یك هفته از آن به ایران اختصاص داشته و مبدأ حركت آن بوداپست مجارستان است و قطار در ادامه از كشورهایی چون رومانی، بلغارستان و تركیه می‌گذرد.

این مسوول یادآور شد :12 هزار نفر از گردشگران خارجی كه 45 درصد آنها ملیت آمریكایی دارند برای سفر با عقاب طلایی به ایران اعلام درخواست كرده‌اند.

وی اضافه كرد: چند قطار گردشگری دیگر در ماههای آینده نیز به ایران وارد می شوند و از شهر تاریخی یزد بازدید خواهند كرد.

به گفته معاون اداره كل میراث فرهنگی ، قطار گردشگری اروپا با حضور مسوولان اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شیرینی سنتی یزد مورد استقبال قرار می گیرد.

** رشد گردشگران خارجی بیانگر ثبات امنیت در ایران

راهنمای گردشگران قطار عقاب طلایی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره برنامه های این قطار گفت: قرار است این گردشگران خارجی از آثار تاریخی یزد همچون مسجد جامع ، آتشكده و دخمه زرتشتیان و محله فهادان بازدید كنند.

محمدرضا میرخلف زاده افزود: این قطار بعد از یزد به مقصد اصفهان ،شیراز و تهران حركت خواهد كرد .

وی اضافه كرد: قطار گردشگران اروپایی بعد از تهران مسیر عكس را به مقصد بوداپست مجارستان طی خواهد كرد .

این راهنما رشد گردشگران خارجی در سفر به ایران را دستاوردی مهم عنوان و تصریح كرد: این امر نشانگر ثبات و امنیت كشور در دوره كنونی است كه توریست ها می توانند با آرامش از آثار تاریخی ایران دیدن كنند.

میرخلف زاده درباره مزایای سفر گردشگران با قطار اظهار كرد: سفر با قطار گردشگری در نوع خود یك سفر خاص است به گونه ای كه اقامت داخل قطار بوده و مسافران برای بازدید از آثار تاریخی كشورها نیاز به جابجایی ساك و وسایل ندارند و در واقع شبیه به مسافرت با كشتی گردشگری است.

استان یزد یكهزار و 600 اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و 600 بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد كه میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

یزد، نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هكتار و مساحت حریم پنج هزار هكتار بوده كه در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.

یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد كه از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره كرد.

از دیگر اماكن دیدنی یزد می توان به زندان اسكندر، بقعه شیخ احمد فهادان، مجموعه تاریخی هشت، مسجد چهل محراب، آتشكده زرتشتیان، گنبد مصلای عتیق، بقعه دوازده امام، مسجد یعقوبی و بقعه سید شمس الدین اشاره كرد .

نارین قلعه میبد به عنوان قدیمی ترین بنای ساخته شده از خشت در دنیا ،قنات زارچ به عنوان طولانی ترین قنات دنیا با 100كیلومتر طول ، قدیمی ترین مسجد ایران یعنی مسجد جامع فهرج، نخل چوبی میدان امیر چخماق به عنوان قدیمی ترین نخل چوبی ایران با 450 سال عمر، بادگیر باغ دولت آباد یزد در شمار زیباترین بادگیرهای دوره زندیه و قاجاریه با قدمتی 270 ساله به عنوان بلندترین بادگیر جهان و سرو 4500ساله ابركوه به عنوان مسن ترین موجود زنده جهان از جمله این آثار تاریخی و طبیعی در استان یزد است.ك/3

1968/ 6197

سرخط اخبار استان‌ها