۱۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۱۴
کد خبر: 81531674
T T
۰ نفر
خراسان شمالي سهميه راه اندازي 20 كانون مساجد مازاد را گرفت

بجنورد - ايرنا - مسوول دبيرخانه كانون هاي مساجد خراسان شمالي گفت: سهميه راه اندازي 20 كانون مساجد مازاد بر سهميه سال جاري در اين استان گرفته شد.

به گزارش ايرنا هاشم شيرازيان روز شنبه به مناسبت 18 اسفند سالروز تاسيس كانون مساجد گفت: از اين تعداد، شش كانون در بجنورد، چهار كانون در جاجرم، سه كانون در هر كدام از شهرستان هاي مانه و سملقان و اسفراين دو كانون در هر كدام از سه شهرستان گرمه، فاروج و جاجرم، تا پايان سال جاري ايجاد خواهد شد.

وي افزود: اين در حالي است از ابتداي امسال 18 كانون مساجد كه مازاد بر سهميه برنامه پنجم توسعه ديده شده در شهرستان هاي اين استان ايجاد شده است.

به گفته وي يك سال از اجراي برنامه پنجم توسعه باقي است و استان خراسان شمالي سال 93 سهميه خود را در اين برنامه تكميل كرده است.

شيرازيان همچنين از افزايش سه برابري سرانه تاسيس كانون مساجد از دهه فجر امسال خبر داد و گفت: سرانه در نظر گرفته شده براي تاسيس هر كانون مساجد 12 ميليون ريال است در حالي كه قبل از دهه فجر امسال براي تاسيس هر كانون چهار ميليون ريال اختصاص مي يافت.

وي افزود: سرانه تاسيس كانون مساجد به جز اهداي تجهيزات كتابخواني، كتاب توسط اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و ستاد عالي كانون مساجد و كمك نفدي 50 ميليون ريالي براي راه اندازي است.

وي با اشاره به اين كه برنامه هاي سال 94 دبيرخانه كانون هاي مساجد استان بيشتر روستا محور خواهد بود، گفت: شتاب بخشيدن در تكميل و بهره برداري از اطلس فرهنگي در حوزه كانون هاي مساجد استان، اجراي طرح نهضت مطالعه مفيد، ترويج فرهنگ نماز، برون سپاري فعاليت كانون هاي تخصصي و بومي سازي فعاليت هاي كانون ها و برگزاري دوره هاي آموزشي براي اعضاي كانون ها از جمله برنامه هاي تدارك ديده شده براي سال آينده است.

به گفته وي اكنون بيش از 22 هزار نفر در اين استان عضو كانون هاي مساجد هستند و از خدمات اين مراكز استفاده مي كنند.

معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان شمالي نيز با اشاره به اين كه در اين استان 325 كانون مساجد فعال وجود دارد، گفت: فعاليت 61 درصد از كانون هاي مساجد استان در مناطق روستايي است.

حجت الاسلام ناصر هدايتي افزود: از اين تعداد، 120 كانون در بجنورد، 41 كانون در اسفراين، 39 كانون در مانه و سملقان، 38 كانون در شيروان، 31 كانون در جاجرم، 24 كانون در فاروج، 17كانون در گرمه و 15 كانون در راز و جرگلان فعاليت دارند.

وي گفت: در ميان كانون هاي مساجد استان، 23 كانون به صورت تخصصي و در حوزه هاي قرآن، ايثار و شهادت، ولايت، هنرهاي تجسمي، آموزشي و ورزشي فعاليت دارند.

به گفته وي ترويج و اشاعه فرهنگ و معارف اسلام ناب محمدي (ص) و ضرورت مقابله با تهاجم فرهنگي بيگانگان از جمله مواردي است كه كانون مساجد راه اندازي شده است.

وي در خصوص اعتبارات كانون هاي مساجد فعال در استان نيز افزود: از ابتداي امسال يك ميليارد و 860 ميليون ريال در سرفصل مختلف براي فعاليت كانون هاي مساجد استان جذب شده است.

وي گفت: علاوه بر اين دو ميليارد و 770 ميليون ريال در خصوص طرح هاي اجرا شده توسط دبيرخانه كانون مساجد استان در بخش هاي فعاليت قرآني، تاسيس كانون مساجد جديد و تخصصي، تجهيزات كتابخانه اي، برگزاري دوره هاي آموزشي و اجراي طرح هاي بومي استاني هزينه شده است.

شوراي عالي انقلاب فرهنگي هجدهم اسفند سال 71، تاسيس ستاد عالي كانون هاي فرهنگي، هنري مساجد را تصويب كرد.

استان خراسان شمالي طبق سرشماري نفوس و مسكن سال90، 867 هزار نفر جمعيت دارد كه 48.5 درصد آن روستايي هستند. ك/2

6204/ 6042

سرخط اخبار استان‌ها