۱۸ بهمن ۱۳۹۳، ۳:۵۳
کد خبر: 81495770
T T
۰ نفر
كمك به مرگ بیماران بدون درمان در كانادا قانونی شد

تهران- ایرنا- با حكم دیوان عالی كانادا، پزشكان این كشور می‌توانند به بیماران لاعلاجی كه شرایط پزشكی دشواری دارند كمك كنند تا به زندگی خود پایان دهند.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های خبری، با این رای، قانون ممنوعیت «اوتانازی» یا مرگ خودخواسته كه در سال 1993 در این كشور تصویب شده بود تغییر می‌یابد. این دادگاه به اتفاق آرا قانون پیشین را تجاوز به حقوق كانادایی‌ها توصیف كرده است.

یك گروه فعال حقوق مدنی به نمایندگی از دو زن به نام‌های «كی كارتر» و «گلوریا تایلور» كه دچار بیماری لاعلاج بودند این پرونده را در دادگاه گشودند اما هر دوی آنها پیش از صدور حكم درگذشتند.

اكنون دولت كانادا یك سال فرصت دارد كه قوانین خود را درمورد «خودكشی خودخواسته» بازنویسی كند. اگر دولت قوانین خود را تغییر ندهد، قانون فعلی از اعتبار ساقط می‌شود.

اوتانازی یا خودكشی با كمك پزشك هم‌اكنون در چند كشور اروپایی و تعدادی از ایالت‌های آمریكا قانونی است.

مشاوره، كمك یا تشویق به خودكشی در كانادا غیرقانونی است و كسی كه مرتكب چنین كاری شود باید تا 14 سال زندان را تحمل كند.

«گریس پاستین» از انجمن حقوق مدنی ایالت بریتیش كلمبیا در كانادا كه این پرونده را به دادگاه برده، امروز را روزی فوق‌العاده‌ای دانست.

او می‌گوید: «اكنون مرگ با كمك پزشكان به عنوان یكی از خدمات پزشكی خواهد بود كه می‌تواند كار بیمارانی را تمام كند كه از درد غیرقابل تحمل رنج می‌برند».

قضات دیوان عالی كانادا در رای خود نوشته‌اند: «قاعده حق زندگی لزوما به معنای منع كمك به مرگ دیگران یا اینكه افراد نمی‌توانند از حق حیات خود چشم‌پوشی كنند، نیست'.

براساس حكم این دادگاه، تنها بزرگسالانی كه بیماری لاعلاجی دارند و یا به خاطر بیماری، دچار درد و رنج پایدار و غیرقابل تحملی هستند می‌توانند با كمك پزشكان بمیرند. گروه‌های مذهبی در كانادا مخالف رفع ممنوعیت مرگ خودخواسته هستند.

وكلای كی كارتر و گلوریا تایلور در دادگاه استدلال كردند كه ممنوعیت خودكشی با كمك دیگران، تبعیض علیه موكلانشان است چون آنها نمی‌توانند بدون كمك پزشكان خودشان را بكشند. تایلور دچار بیماری «ای‌ال‌اس»، یك نوع بیماری اعصاب حركتی بود و در سال 2012 درگذشت.

كارتر هم دچار تنگی مجرای نخاعی بود كه سبب درد در ستون فقرات و اندام‌ها می‌شود. او در سال 2010 همراه خانواده‌اش به سوییس سفر كرد تا با كمك پزشكان به زندگی‌اش پایان دهد.

ایرانم**1953 ** 2023

سرخط اخبار جهان