۲۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۵۹
کد خبر: 81432120
T T
۰ نفر
40 درصد تجارت جهاني از محل محصولات دانش بنيان است

كيش - ايرنا - رييس پرديس بين الملل كيش دانشگاه تهران با بيان اينكه 40 درصد تجارت جهاني از محل محصولات دانش بنيان است ،سهم ايران در اين حوزه را كم دانست و گفت : با توجه به توان و ظرفيت كشوربايد در توليد محصولات دانش بنيان سهم خود را افرايش دهيم .

به گزارش خبرنگار ايرنا ، نصرت الله ضرغام پنجشنبه شب در آيين اختتاميه دومين جشنواره پژوهشي پرديس بين الملل كيش دانشگاه تهران و تجليل از طرح ها و پايان نامه هاي برتر پژوهشي دانشجويان گفت : در شرايط كنوني بيش از چهارو نيم ميليون دانشجو در كشور تحصيل مي كنند كه اين تعداد قبل از انقلاب كمتر از 200 هزار نفر بوده و هم اكنون افزون بر دو هزار و 600 مركز علمي در كشور ايجاد شده است .

وي با بيان اينكه روند كمي بسيار خوبي را در اين حوزه شاهديم افزود : تلاش و سياست اين است تا به موازات رشد كمي به رشد كيفي نيز توجه شود.

رييس صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران به تشريح برنامه هاي خود در حوزه تربيت نيروي انساني بر اساس تقاضاهاي سياسي ،اجتماعي و بخش فني و حرفه اي اشاره كرد و گفت : حدود 45 تا 50 درصد دانش آموختگان بايد مشغول بكار شوند اما دلايل زيادي براي اين بيكاري وجود دارد كه پايين بودن كيفيت آموخته ها ، نبود تناسب ميان رشته ها با تقاضا و نياز بازار از آن جمله است و نياز است تا كيفيت آموخته ها را تغيير دهيم بگونه اي كه اين آموخته ها در تمامي دنيا خريدار داشته باشد .

وي با ياد آوري اينكه دانشگاه تهران نيز بر اين اساس كه بالاترين استاندارهاي علمي را تهيه كند ايجاد شده افزود : اين مركز علمي و معرفتي نه تنها از دولت كمك نمي گيرد بلكه با همين در آمد اندك به دولت كمك مي كند وسالانه نزديك به يك ميليارد تومان براي ايجاد آزمايشگاه هاي مورد نياز و 300 ميليون تومان براي خريد كتاب هزينه مي كند .

ضرغام با تبريك هفته پژوهش گفت : 1/6 (يك مميز شش درصد) از توليد علم دنيا متعلق به ايران است كه يك درصد آن با حمايت صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران انجام شده كه تنها 15 هزارم درصد از بودجه تحقيقاتي را داشته است .

وي گفت :تجارت جهاني سالانه حدود 33 ميليارد دلار است كه 40 درصد آن از محل محصولات دانش بنيان است كه سهم ما در اين زمينه بسيار كم است ، همانطور كه به نسبت جمعيت سهم خوبي در توليد علم داريم به نسبت توان ، جمعيت و ظرفيت هاي بالقوه بايد در توليد محصولات دانش بنيان هم اين سهم را داشته باشيم .

ضرغام ياد آور شد : معاونت علمي و فناوري با كمك به شركت هاي دانش بنيان به نوعي زمينه اشتغال دانش آموختگان كشور و همچنين توليد محصولات راهبردي را فراهم مي سازد .

رييس پرديس بين الملل كيش دانشگاه تهران گفت: آمريكا سالانه 700 هزار ثبت اختراع دارد كه از اين ميان 38 اختراع نيز از ايران به ثبت رسيده است و 54 اختراع ديگر در حال ثبت است كه بيشترين سهم متعلق به بنياد علم ايران است .

دومين جشنواره دستاوردهاي پژوهشي دانشجويان دانشگاه پرديس بين الملل كيش دانشگاه تهران با هدف معرفي توانمندي ها،پيشنهادها و ابتكارهاي دانشجويان به بخش خصوصي به منظور بهره برداري از اين طرح ها در راستاي توسعه كشوراز جمله جزيره كيش ،ارج نهادن به تلاشهاي پژوهشگران، مخترعان ، مبتكران و ايجاد بستر مناسب براي تعالي و توسعه فعاليت هاي علمي و پژوهشي ، تشويق پژوهشگران به توليد علم و فن آوري و ايجاد شرايط مناسب براي هدايت استعدادهاي جوان ، ايجاد زمينه لازم براي رشد و شكوفايي ظرفيت هاي علمي موجود و دستيابي به اقتصاد پويا و دانش محور در جهت تبيين اقتصاد مقاومتي و تجليل از آثار علمي-پژوهشي برگزار شد .

نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي دانشجويان كه از 25 آذر ماه آغاز شده بود امروز جمعه به كار خود پايان مي دهد.

آيين اختتاميه دومين جشنواره پژوهشي پرديس بين الملل كيش دانشگاه تهران و تجليل از طرح ها و پايان نامه هاي برتر پژوهشي دانشجويان با حضور محمد باقر نوبخت معاون برنامه ريزي و راهبردي رييس جمهور، حجت الاسلام حسن عليدادي امام جمعه كيش و جمعي از مسوولان ، اساتيد دانشگاهي و دانشجويان در پرديس بين الملل كيش دانشگاه تهران برگزار شد .

25 آذر ماه در تقويم كشور به عنوان روز پژوهش نامگذاري شده است .

1630**1641/668

سرخط اخبار استان‌ها