۹ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۱۹
کد خبر: 81407136
T T
۰ نفر
موسویان: رژیم صهیونیستی ریشه اصلی بحران خاورمیانه است

برلین - ایرنا - پژوهشگر ایرانی دانشگاه پرینستون آمریكا، رژیم صهیونیستی را مشكل و ریشه اصلی بحران های خاور میانه دانست و بر ضرورت مهار این رژیم اشغالگر توسط جامعه بین المللی تاكید كرد.

'سید حسین موسویان' كه به دعوت بنیاد تحقیقاتی 'كوربر' برای شركت در یك نشست سیاسی با موضوع خاور میانه به آلمان سفر كرده است، در گفت و گو با یك رادیوی آلمانی تاكید كرد: غرب و اروپا سال هاست ایران را بخاطر احتمال دستیابی به سلاح هسته ای زیر فشار قرار داده اند، درحالی كه رژیم صهیونیستی با داشتن 400 بمب اتمی، به هیچ عنوان پاسخگوی جامعه بین المللی نیست و هر روز با سیاست های جنگ طلبانه اش بحران آفرینی می كند.

موسویان در گفت و گوی 30 دقیقه ای با 'دویچلند فونك'، در پاسخ به ادعای خبرنگار این رسانه آلمانی مبنی بر ابراز نگرانی رژیم صهیونیستی از تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای و ضرورت اعتمادسازی تهران در این باره همچنین گفت: اتفاقا این رژیم صهیونیستی است كه باید بخاطر داشتن بمب اتمی و پایبند نبودن و عمل نكردن به پیمان ها و قوانین بین المللی پاسخگوی همه جهان باشد.

این پژوهشگر بی اعتمادی را یك مشكل بزرگ دانست و افزود: معیارهای مشخصی برای اعتمادسازی وجود دارد و معیار اصلی برای اعتمادسازی در زمینه فعالیت های هسته ای برای همه كشورها از جمله ایران معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان.پی. تی) است.

موسویان خاطرنشان كرد: ایران عضو این معاهده بین المللی است درحالی كه رژیم صهیونیستی از عضویت در آن خودداری می كند، پس این رژیم اشغالگر است كه باید برای اعتمادسازی اقدام كند نه ایران.

عضو سابق تیم مذاكره كننده هسته ای ایران، بازرسی های انجام شده از تاسیسات هسته ای كشور را در تاریخ آژانس و معاهده ان.پی.تی بی سابقه خواند و افزود: این در حالیست كه در 40 سال اخیر حتی یك مورد بازرسی را از اسرائیل شاهد نبوده ایم و از همه مهمتر اینكه ما هیچ بمب اتمی در اختیار نداریم و بر اساس فتوای صریح رهبر انقلابمان به دنبال آن هم نیستیم، اما رژیم صهیونیستی 400 بمب اتمی در انبارهای خود ذخیره كرده است، پس این ما و دیگر كشورهای جهان هستیم كه نباید به اسرائیل اعتماد داشته باشیم.

موسویان مجددا تاكید كرد: متاسفانه طی سال های گذشته همه فشارها بر ایران بوده كه عضو ان.پی.تی است و هیچ بمب اتمی هم در اختیار ندارد، اما هیچكس از فشار بر رژیم صهیونیستی كه عامل اصلی ناامنی و بحران در منطقه است و زرادخانه هایش مملو از بمب اتمی است، صحبتی به میان نمی آورد و این یك دوگانگی آشكار است.

خبرنگار رادیو آلمان در ادامه سوال های هدفمند خود ادعا كرد: پس بخاطر همین است كه شما به دنبال بمب اتمی هستید تا بتوانید در مقابل اسرائیل اتمی ایستادگی كنید؟

موسویان در پاسخ به تهاجم نظامی عراق به ایران در دوران رژیم صدام و استفاده این رژیم از سلاح های شیمیایی علیه مردم بی دفاع كشورمان اشاره كرد و افزود: در اوج این جنگ و حملات ناجوانمردانه دشمن به مناطق مسكونی و بی دفاع، از آیت الله خمینی (ره) رهبر كبیر انقلاب اسلامی در باره ضرورت استفاده از سلاح های كشتار جمعی برای مقابله به مثل با رژیم صدام سوال شد، اما ایشان تاكید كرد كه استفاده از تسلیحات كشتار جمعی حرام است و نباید تحت هیچ شرایطی مورد استفاده قرار گیرد.

وی تصریح كرد: آیا اینكه ما در زمان جنگ مورد هدف سلاح شیمیایی قرار گرفتیم و برای مقابله به مثل حق استفاده از این گونه سلاح ها را داشتیم اما از حق خود استفاده نكردیم، نمی تواند بهترین تضمین باشد برای اینكه ثابت كند ما به دنبال داشتن و استفاده از سلاح اتمی نیستیم ؟

این دیپلمات سابق ایرانی در پاسخ به دیگر ادعای خبرنگار آلمانی در خصوص مواضع جمهوری اسلامی درمورد رژیم صهیونیستی و اینكه ایران خواهان نابودی این رژیم است، گفت: همانطوری كه رهبر عالی ما به عنوان ترسیم كننده اصلی سیاست كشور بارها تاكید فرموده اند، ما درمورد فلسطین بر برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه تاكید داریم و معتقدیم این فلسطینیان هستند كه باید برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

موسویان افزود: تعجب می كنم از اینكه شما چرا فقط ایران را بخاطر به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی مورد سوال قرار می دهید، درحالی كه تنها ما نیستم كه این رژیم را به رسمیت نمی شناسیم بلكه بسیاری از متحدان آمریكا و اروپا در جهان اسلام نیز با ما هم نظر بوده رژیم غاصب اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه همین عربستان سعودی كه رابطه بسیار خوبی با آمریكا دارد و تجهیزات و امكانات خوبی هم از آمریكا و دیگر كشورهای غربی و اروپایی دریافت می كند، رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناخته است و در كنار آن بیش از 57 كشور اسلامی نیز همین عقیده را دارند اما فقط ایران در این زمینه مورد هجمه قرار می گیرد.

موسویان در همین رابطه به دوران مسوولیت خود در آلمان به عنوان سفیر ایران اشاره كرد و گفت: در آن مقطع نیز مقام های آلمانی بطور دائم در اظهارات خود راه حل دو دولت را مطرح كرده ایران را مانع اصلی موفقیت مذاكرات برای پایان دادن به بحران منطقه می خواندند، درحالی كه ریشه مشكلات خاور میانه به ایران ربطی نداشت و خود رژیم صهیونیستی بود.

وی افزود: آمریكایی ها سال هاست تمام سعی و كوشش خود را برای به نتیجه رسیدن راه حل دو دولت انجام می دهند اما ناكام مانده اند و امروز بعد از گذشت این همه سال جهان غرب متوجه شده كه مشكل روند صلح و راه حل دو دولت،شخص نتانیاهو و سیاست های جنگ طلبانه اوست.

موسویان تاكید كرد: این نخست وزیر رژیم صهیونیستی است كه مخالف اصلی به نتیجه رسیدن راه حل پیشنهادی تشكیل دو دولت از سوی شماست و به جای اینكه ایران را مانع این موضوع بدانید باید مشكل خود را با نتانیاهو حل كنید.



** ابراز خوشبینی به توافق جامع در مذاكرات هسته ای

خبرنگار را دویچلند فونك همچنین از عضو پیشین تیم مذاكره كننده هسته ای ایران در باره مذاكرات ایران و 1+5 در وین 8 و دلیل محقق نشدن توافق هسته ای در 24 نوامبر برغم امیدواری بالا سوال كرد كه وی در زمینه نتیجه نهایی مذاكرات و دستیابی به توافق جامع در ادامه گفت و گو ها ابراز خوشبینی كرد.

موسویان افزود: در سال 2005 كه در مذاكرات هسته ای حضور داشتم ما واقعا در آستانه یك توافق بودیم اما این اتفاق نیافتاد زیرا دولت وقت آمریكا در آن مقطع منكر حقوق قانونی ملت ایران بود و این بار نیز این زیاده خواهی غرب است كه دستیابی به توافق جامع را به تعویق می اندازد.

وی افزود: خوشبختانه در دور جدید مذاكرات با تلاش گروه مذاكره كننده دولت اعتدالی دكتر روحانی به ریاست دیپلمات كاركشته جمهوری اسلامی، طی 10 دوره مذاكره انجام شده در یكسال گذشته ما به پیشرفت های بسیار مهمی دست پیدا كرده ایم و ایران و 6 قدرت جهانی در مورد موضوعات مهم بسیاری به توافق های خوبی رسیده اند.

موسویان ادامه داد: بخشی از اختلافات همچنان ادامه دارد كه در مهلت تعیین شده، طرفین برای برطرف كردن آن تلاش خواهند كرد و با حاصل شدن اعتماد دوطرفه توافق جامع نهایی محقق خواهد شد.

مذاكره كننده هسته ای سابق ایران با ابراز خوشبینی در مورد نتیجه بخش بودن مذاكرات آتی در مهلت تعیین شده 7 ماهه گفت: طرفین مذاكره كننده دو موضوع مهم را برای گفت و گو دارند كه آن هم بحث غنی سازی ایران و لغو كامل تحریم ها توسط آمریكا و غرب است.

موسویان ادامه داد: شخصا معتقدم با توجه به اینكه دو طرف در مذاكرات موفق شده اند بین 70 تا 80 درصد اختلافات خود را حل كنند، موارد اختلافی باقی مانده نیز در هفت ماه تعیین شده برای ادامه مذاكرات قابل حل خواهد بود و دستیابی به توافق جامع، شدنی است.

وی در عین حال یادآور شد: در مورد اقدامات باقی مانده در ماه های آینده به نظر می آید، بیشتر مشكل برای آمریكایی ها در زمینه لغو تحریم ها خواهد بود، زیرا كنگره این كشور كه همیشه نگاه منفی به دولت ایران داشته است، تمایل زیادی به همكاری با دولت اوباما ندارد و البته این بیشتر یك مساله سیاسی در داخل آمریكاست كه خودشان باید آن را حل كنند.

مذاكره كننده ارشد هسته ای سابق ایران در ادامه با رد ادعای خبرنگار دویچلند فونك كه جمهوری اسلامی را به ادامه پنهان كاری در تاسیسات هسته ای و كارشكنی در بازرسی های گسترده آژانس متهم كرد، گفت: هر زمان لازم بوده ایران امكان بازرسی های كامل را برای بازرسان آژانس فراهم كرده است.

موسویان در عین حال افزود: درمورد همكاری كشورها با آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه بازرسی از تاسیسات هسته ای برخی قراردادها وجود دارد كه اجرای آن داوطلبانه است كه از جمله آنها پروتكل الحاقی است كه 80 كشور از جمله ایران هنوز عضو آن نشده اند.

وی ادامه داد: خواسته آژانس در واقع این است كه ایران قرارداد الحاقی را كه مكان بازرسی های گسترده را به آژانس می دهد، بپذیرد كه البته ما هم آماده هستیم اما معتقدیم این كار باید بر اساس یك توافق دو طرفه انجام شود كه به رفع اختلافات منجر خواهد شد و بعد از امضای پروتكل الحاقی است كه بازرسی های گسترده تر حتی در حیطه نظامی امكان پذیر خواهد شد.

موسویان در پاسخ به ادعای خبرنگار آلمانی در باره احتمال خروج ایران از معاهده ان.پی.تی، درصورت به نتیجه نرسیدن مذاكرات گفت: ایران تصمیمی برای خروج از معاهده ان.پی.تی ندارد، زیرا اصلا به دنبال بمب اتمی نیست.

وی تاكید كرد: ایرانی ها برای به دست آوردن حق مشروع خود كه در معاهده ان.پی.تی مورد تاكید قرار گرفته، مبارزه می كنند و به نظرم دیگر وقت آن رسیده كه غرب به ایران خوش آمد گفته و سیاست مصالحه جویانه ما را بپذیرد.



*موفقیت دولت روحانی در مهار تورم و بهبود وضع اقتصادی برغم وجود تحریم ها

خبرنگار آلمانی از موسویان در مورد تاثیر تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران و نقش آن در كشاندن این كشور به پای میز مذاكره سوال كرد كه وی در پاسخ گفت: تحریم ها بی تردید به مردم ایران فشار زیادی وارد كرد و بر شرایط اقتصادی كشور تاثیرگذار بود اما هیچ تاثیری در عزم ملت ایران برای پیگیری حقوق قانونی اش نداشته است.

پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریكا اضافه كرد: لغو تحریم ها بطور طبیعی كمك بسیار خوبی به دولت روحانی برای بازسازی اقتصاد كشور و رفع مشكلاتی همچون تورم و بیكاری خواهد كرد، اما نباید از این نكته مهم غافل شویم كه دولت یازدهم ظرف یك سال گذشته برغم همین تحریم ها موفق شده است نرخ تورم را از 40 درصد به 25 درصد كاهش دهد.

موسویان تاكید كرد: معنای این وضع آن است كه دولت تدبیر و امید همه اقدامات و نهایت تلاش خود را برای بهبود شرایط اقتصادی كشور انجام می دهد و این گونه نیست كه فقط چشم انتظار لغو تحریم ها باشد، روحانی و تیم مذاكره كننده اش موفقیت در مذاكرات هسته ای و لغو تحریم ها را در كنار به رسمیت شناختن حقوق ملت ایران می خواهند.

دیپلمات سابق كشورمان ادامه داد: آمریكایی ها باید بدانند اگر همچنان بصورت تبعیض آمیز در مورد ملت ایران اعمال نظر كرده حقوق مشروع ملت ما را در چارچوب معاهدات بین المللی از جمله ان.پی.تی به رسمیت نشناسند، تحریم ها تا 10 سال دیگر هم طول بكشد به هدف خود نخواهند رسید.



* اهمیت نقش ایران در امنیت و ثبات منطقه را نمی توان نادیده گرفت

خبرنگار دویچلند فونك در ادامه این مصاحبه از موسویان در خصوص نامه اخیر رییس جمهوری آمریكا به رهبر انقلاب اسلامی ایران و طرح درخواست همكاری در زمینه مبارزه با گروه تروریستی داعش در این نامه سوال كرد كه وی در پاسخ گفت: ایران همیشه سردمدار مبارزه با تروریسم و خشونت بوده اما غرب و رسانه های در اختیارش هیچگاه نخواستند این واقعیت را بپذیرند و به آن اذعان كنند.

موسویان افزود: برای مبارزه با داعش ائتلاف بین المللی به رهبری آمریكا شكل گرفت كه ماههاست با حملات هوایی خود برای نابودی این گروه تروریستی تلاش می كنند اما هنوز موفق نشده اند به خاطر اینكه برای موفقیت نیاز به مبارزه موثر زمینی است.

وی با اشاره به نقش موثر و كلیدی ایران در كمك به ارتش های عراق و سوریه در موفقیت مبارزه با داعش در این كشورها، گفت:همه به این واقعیت اعتراف كردند كه اگر كمك ایران نبود بغداد و اربیل خیلی زودتر از اینها سقوط كرده بود.

دیپلمات سابق ایران ادامه داد: جمهوری اسلامی در گذشته نیز در مبارزه با طالبان در كنار مردم و دولت افغانستان بود و موجب تثبیت اوضاع این كشور شد، به همین خاطر همه اذعان می كنند كه در یك دهه گذشته جمهوری اسلامی نقش سازنده ای در ثبات و امنیت منطقه ایفا كرده است.



* بحران سوریه راه حل نظامی ندارد

موسویان همچنین در پاسخ به سوالی در باره بحران سوریه و نقش ایران در این كشور گفت: از نظر ما بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و باید از مسیر سیاسی حل و فصل شود.

وی افزود: امروز بعد از سال ها جنگ داخلی، دولت سوریه با رای مردم بصورت قانونی اداره كشور را برعهده دارد و سفارت خانه های آن در تمام دنیا مشغول به فعالیت هستند.

به گفته موسویان، 'در سوریه اعتراضاتی انجام شد كه البته بشار اسد هم اشتباهاتی در مواجهه با آن داشت و واكنش خوبی نشان نداد، اما این دلیلی برای دخالت قدرتهای جهانی و برخی كشورهای منطقه در امور داخلی این كشور و فرستادن سلاح برای گروه های تروریستی با هدف براندازی دولت قانونی آن نیست'.

وی تصریح كرد: هیچ مجوزی توسط سازمان ملل صادر نشده كه به اروپایی ها و برخی كشورهای منطقه اجازه دهد تا تروریست های منطقه را در راه مبارزه با دولت قانونی سوریه مسلح كنند.

پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریكا در پایان با بیان اینكه ایران از طرف دولت سوریه برای كمك به تثبیت اوضاع در این كشور دعوت شده است، گفت: ما خواهان برقراری صلح و آرامش در سوریه و كل منطقه هستیم و غرب باید با همكاری ایران و روسیه، گروه های تروریستی را نابود كرده با پایان دادن به جنگ داخلی در این كشور، زمینه بازگشت آورگان سوری را به شهرهای خود فراهم كند.

اروپام*4* 456* 1701**1485**1479

سرخط اخبار جهان