۵ آذر ۱۳۹۳، ۲۲:۰۴
کد خبر: 81403292
T T
۰ نفر
هشت ميليارد دلار براي مديريت توليد و مصرف آب هزينه مي شود

مشهد - ايرنا - رييس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي گفت: هشت ميليارد دلار از اعتبارات صندوق توسعه ملي طي چهار سال در حوزه مديريت توليد و مصرف آب هزينه مي شود.

'عباس رجايي' چهارشنبه شب در گفت و گو با خبرنگاران در مشهد افزود: در زمينه وضعيت آب دو برنامه مشخص تعريف شده كه يك مورد آن در حوزه مديريت توليد است.

نماينده مردم اراك، كميجان و خنداب در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: بر اين مبنا 12 طرح ديده شده و در اين راستا با وزارت نيرو نيز هماهنگي لازم صورت گرفت و مقرر شد تا كار بر روي آن انجام شود.

وي گفت: در بحث مديريت مصرف هم موضوع بهينه سازي آبياري، حجمي كردن تقاضا و ارتقا بازده آب مطرح است.

رجايي افزود: در اين راستا براي مرحله مديريت مصرف آب امسال 13 هزار ميليارد ريال در اجراي پروژه هاي آبياري تحت فشار سرمايه گذاري مي شود.

وي گفت: بر اساس مجوز مقام معظم رهبري نيز قرار شده از محل صندوق توسعه ملي براي اينگونه پروژه ها و مديريت مصرف، اعتباري اختصاص يابد كه ميزان آن براي مدت چهار سال هشت ميليارد دلار تعيين شده است.

رييس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي افزود: در مورد روشهاي آبياري نيز اعتقاد بر اين است برخي روشهاي كنوني منسوخ شده هستند لذا بايد روشهاي نوين بكار گرفته شوند كه بهترين روش در شرايط كنوني 'آبياري زيرسطحي هايتك' است كه در سراسر كشور قابليت اجرا دارد.

وي در ادامه همچنين اظهارداشت: اگر وزارت نيرو قوانين مصوب در حوزه آب را بطور دقيق اجرا كند حداقل 20 درصد صرفه جويي در مصرف آب در پي دارد و موجب تعادل بخشي در سفره هاي آب زيرزميني مي شود.

رجايي گفت: در اين ميان در برنامه هاي طراحي شده محور 'حقابه داران و تعاونيهاي آب بران' است تا آنها مجري سياستها شوند كه اين خود در اجراي دقيق و صحيح آن موثر است.

وي در ادامه پيرامون ثبت ژنتيكي زعفران نيز اظهارداشت: بايد ذخاير ژنتيكي مربوط به ايران در كشور باقي بماند و اگر به هر دليلي خارج مي شود باز هم بايد به نام ايران ثبت شود.

رييس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: پياز زعفران ذخيره ژنتيكي ايران است و اينكه ما آن را به راحتي از دست مي دهيم خود آسيبي است كه به كشور وارد مي شود.

وي بدون توضيح بيشتر گفت: متاسفانه كساني اين كار را مي كنند كه خود ذينفع هستند.

رجايي ادامه داد: بر اساس قانون هيچ ذخيره ژنتيكي نبايد از كشور خارج شود و اگر به هر دليلي خارج شد نيز بايد در ثبت جهاني به نام ايران ثبت شود لذا پيگيري اين موضوع از اهميت ويژه اي برخوردار است.

وي در ادامه پيرامون برنامه ششم توسعه نيز گفت: محور اين برنامه كشاورزي مي باشد اما هنوز به مجلس تحويل نشده است.

او افزود: در اين ميان بر اساس تفاهمي بين دولت و مجلس در سطح روساي دو قوه و نيز وزرا و كميسيونهاي مربوطه در مجلس مدلي شبيه آنچه كه در بخش بهداشت و درمان دنبال شد براي بخش كشاورزي هم طراحي مي شود.

رييس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي گفت: بر اين اساس سرمايه گذاري در بخش كشاورزي براي ايجاد زيرساختها فراهم مي شود تا توسعه بخش كشاورزي به منظور ايجاد امنيت غذايي و توسعه پايدار تثبيت گردد.

2713/660/ 3404
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد