۲۹ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۱۵
کد خبر: 81357223
T T
۰ نفر
كنگره ملي سرداران و 2500 شهيد شهرستان نجف آباد آغاز شد

اصفهان – ايرنا – كنگره ملي سرداران و 2500 شهيد شهرستان نجف آباد استان اصفهان، صبح سه شنبه آغاز به كار كرد.

به گزارش ايرنا،دبير كنگره ملي سرداران و 2500 شهيد شهرستان نجف آباد گفت: به دليل حضور چشمگير مردم نجف آباد در دفاع مقدس و تقديم شهداي زياد به نسبت جمعيت اين شهرستان، كنگره شهداي نجف آباد اولين كنگره شهرستاني در سطح كشور است كه با امتياز ملي انجام مي شود.

محمد حسن سالمي گفت: اين كنگره به مدت سه روز با حضور شخصيت هاي ملي، خانواده شهدا و ديگر اقشار مردم برگزار مي شود.

وي با اشاره به وجود 13 شهيد زن شهيد در شهرستان نجف آباد گفت: دومين روز اين كنگره به حضور زنان اختصاص يافته و با سخنراني خانم مجتهد زاده در جمع بيش از چهار هزار زن شهرستان نجف آباد برنامه ريزي شده است.

دبير كنگره ملي سرداران و 2500 شهيد شهرستان نجف آباد افزود: در روز سوم قشر فرهنگي شامل دانش آموزان، دانشجويان، طلاب، معلمان، اساتيد حوزه و دانشگاه و كارمندان حضور خواهند يافت و قرار است سردار سلامي جانشين فرمانده كل سپاه در جمع آنها سخنراني كند.

وي از گردهمايي بيش از هفت هزار تن از رزمندگان نجف آباد و خانواده هاي آنها در بعد از ظهر روز پنجشنبه خبر داد و افزود: در اين مراسم نيز قرار است سردار نقدي فرمانده سازمان بسيج مستضعفين حضور يابد.

سالمي گفت: شهرستان نجف آباد 38 شهيد در طول انقلاب، 4شهيد در ترورهاي مختلف، 28 شهيد پس از تحمل جانبازي، دوهزار و 377 شهيد در دفاع مقدس، هفت شهيد در مكه، 12 شهيد در درگيري با اشرار و دو شهيد نيز در هواپيماي ايرباس ساقط شده توسط ناو آمريكايي، تقديم راه اسلام كرده است.

وي اظهار كرد: شهرستان نجف آباد داراي 237 خانواده دو شهيدي، 13 خانواده سه شهيدي و يك خانواده چهار شهيدي است.

سالمي بيان كرد: هفت خانواده شهرستان نجف آباد تك فرزند خود و 60 خانواده نيز تك فرزند پسر خود را در راه اسلام تقديم كرده اند.

وي از تشكيل 16 كميته تدوين و تاليف، فرهنگي و هنري، حفظ آثار، مهندسي و نمايشگاه، ايثارگران، فني و رايانه، تحقيق و پژوهش، تربيت بدني، يادواره ها، روابط عمومي و رسانه، برنامه ريزي و مالي، خواهران و اداري و پشتيباني براي كنگره خبر داد.

دبير كنگره ملي سرداران و 2500 شهيد شهرستان نجف آباد از تاليف 42عنوان كتاب و دو دايره المعارف دو و پنج جلدي در كميته تاليف و تدوين خبر داد و افزود: سه عنوان از كتاب هاي اين كميته با نام هاي 'خط تماس'، 'دليل آفتاب' و 'آيت ولايت' به ترتيب به شهيدان حاج احمد كاظمي، محمد منتظري و سيد حسن آيت به عنوان شهداي شاخص اختصاص يافته است.

وي با بيان اينكه اين كتب در كنگره رونمايي خواهد شد، افزود: كتابي شامل 100 عكس از حماسه مردم نجف آباد در دفاع مقدس نيز تهيه و تدوين شده است.

سالمي جمع آوري بالغ بر 110 هزار سند، دوهزار و 284 مورد سرگذشت پژوهي، انجام شش هزار و 390 ساعت مصاحبه، اسكن 55 هزار عكس، اسكن 89هزار و 303 سند، بايگاني، دوهزار و 715كاست نوار صوتي و تبديل دوهزار و 126 نوار به فايل صوتي، جمع آوري يك هزار و 80 حلقه فيلم، جمع آوري دو هزار و 380زندگي و بازنگري در يك هزار و 66زندگينامه، جمع آوري 505خاطره و سه هزار و 27 وصيت نامه شهيد را از مهمترين برنامه هاي كميته جمع آوري اسناد برشمرد.

وي ساخت سرود ايثار و شهادت با خوانندگي محمد رضا گلريز را از برنامه هاي كميته فرهنگي و هنري برشمرد و افزود: تمام مضامين اين سرود برگرفته از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي در خصوص نجف آباد است و در مراسم افتتاحيه به صورت زنده اجرا خواهد شد.

وي ادامه داد: به همت كميته يادواره ها 12 يادواره در سال گذشته و 10يادواره در سال جاري در اين شهرستان برگزار شده است.

رزمندگان نجف آباد در دوران دفاع مقدس در قالب لشكر عملياتي هشت نجف اشرف در عملياتهاي مختلف حماسه هاي كم نظري را خلق كردند.

بگفته جانشين لشكر عملياتي هشت نجف اشرف اين لشكر نجف اشرف در دوران دفاع مقدس هفت هزار و 832 شهيد تقديم راه انقلاب اسلامي كرد.

سرهنگ پاسدار سيف الله رشيد زاده افزود: همه اين شهدا متعلق به شهرستان نجف آباد نيستند و به ساير استان ها نيز تعلق دارند.

در حاشيه كنگره سرداران و 2500شهيد شهرستان نجف آباد در نمايشگاهي با وسعت شش هزار متر مربع در 20 غرفه فضاي بسته و پنج غرفه فضاي باز با بهره گيري از پوستر، هنرهاي حجمي و ادوات نظامي و شبيه سازي ها تلاش شده گوشه هايي از حضور مردم نجف آباد در دفاع مقدس بازسازي شود.

ساخت فيلم مستند نجف آباد، فيلم كوتاه 15 دقيقه اي، كليپ هشت دقيقه اي، تهيه سرود با خوانندگي محمد رضا گلريز و توليد نرم افزار شهداي نجف آباد نيز از برنامه هاي هنري اين نمايشگاه است.

اين كنگره به مدت سه روز برگزاري مي شود.

7134/ 607

سرخط اخبار استان‌ها