۲۵ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۴۶
کد خبر: 81314057
T T
۰ نفر

آتش در جزیره آشوراده استان گلستان مهار شد

۲۵ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۴۶
کد خبر: 81314057
آتش در جزیره آشوراده استان گلستان مهار شد

گرگان - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و جانشین ستاد مدیریت بحران استان گلستان از مهار آتش در جزیره آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر خبر داد.

'رضا مروتی' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار كرد: با تلاش مردمی و نیروهای اطفاء حریق این آتش سوزی در كوتاه ترین زمان ممكن خاموش شد و هم اكنون منطقه تحت كنترل است.

وی اضافه كرد: آتش سوزی در جزیره آشوراده كه براثر سهل انگاری رخ داده مشكلی خاصی را ایجاد نكرد و در حد یك حادثه كوچك در كمترین زمان ممكن مدیریت شد.

معاون امور عمرانی استاندار گلستان وسعت آتش سوزی در جزیره آشوراده را بین شش تا 10 كیلومتر اعلام و ابراز داشت: برای شتاب بخشی در مهار آتش بالگرد نیز به منطقه اعزام و اطفاء حریق به طور كامل انجام شد.

مروتی گفت: اعزام بالگرد به منطقه به دلیل حجم زیاد آتش سوزی نبوده بلكه برای شتاب در انجام عملیات اطفاء حریق صورت گرفت.

وی علت آتش سوزی در جزیزه آشوراده را ناشی از سهل انگاری برخی از عوامل استفاده كننده از این منطقه دانست و اظهار كرد: به دلیل خشكسالی و خشك شدن بخشی از نیزارها و گرمای شدید چند روز اخیر وقوع آتش سوزی دور از انتظار نبوده است.

مروتی افزود: برخی بزرگنمایی و حاشیه سازی غیر واقعی در مورد آتش سوزی در گلستان موجب شده تا حساسیت ها نسبت به آتش سوزی در این استان افزایش یابد و این در حالیست كه با افزایش میزان گرما احتمال آتش سوزی در منابع طبیعی و مراتع تمام استان های كشور و جهان وجود دارد و كارها نیز طبق روال برای حفاظت از اراضی منابع طبیعی در دست انجام است.

معاون استاندار گلستان اضافه كرد: آتش سوزی در جزیره آشوراده وسعت زیادی نداشته و در این بخش نیز همانند گذشته بدون شناخت موقعیت بحران از سوی برخی مدیران، وضعیت بحرانی اعلام شده بود كه واقعیت بیرونی نداشته و این كارها باید مدیریت شود.

بامداد امروز /سه شنبه/ جزیره آشوراده در استان گلستان دچار آتش سوزی شد.

آشوراده در مركز شبه جزیره میانكاله و در حاشیه ساحل بندرتركمن از شمال به دریای خزر، از شرق به تنگه ای باریك موسوم به ˈچپق اوغلیˈ و از غرب به كانال طبیعی خزینی و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می شود.

در برخی منابع تاریخی از این منطقه به عنوان مجمع الجزایر آشوراده متشكل از سه جزیره یاد شده است؛ گفته می شود با بالا آمدن سطح آب دریای خزر دو جزیره كوچك انتهای آشوراده در آب فرو رفتند و اینك تنها یك جزیره از آن باقی مانده است.

جزیره آشوراده با آب و هوای معتدل در غرب بندرتركمن قرار دارد و تا سال ها قبل با امكاناتی چون پاسگاه ژاندارمری، شركت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سكنه داشت كه به مشاغل دامداری، كارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند، اما با وقوع سیل در سال 1372 این جزیره خالی از سكنه شد.

پوشش گیاهی جزیره بوته های تمشك، نوعی خار خودرو و درخت انارترش است و حیواناتی همچون شغال، روباه، خرگوش، قرقاول، كبك و پرندگان دریایی در جزیره و ماهی در سواحل آن زندگی می كنند.

در زمان حاضر بیشترین كاربری آشوراده گردشگری است و روزانه گردشگران زیادی به وسیله قایق از آن دیدن می كنند.

ك3

2712/601/2729

سرخط اخبار استان‌ها