۱۸ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۵۱
کد خبر: 81305535
T T
۰ نفر
600 خبرنگار نشست سازمان همكاری های  شانگهای را پوشش می دهند

دوشنبه ـ ایرنا ـ 600 خبرنگار داخلی و خارجی نشست سران كشور های عضو سازمان همكاری های شانگهای را كه به زودی در پایتخت تاجیكستان افتتاح می شود، پوشش خبری خواهند داد.

' عبد الفیض عطایف ' سخنگوی وزارت خارجه تاجیكستان امروز سه شنبه در یك گفت و گوی كوتاه با ایرنا با اعلام خبر فوق افزود: از این 600 خبرنگار حدود 370 نفر خبرنگار خارجی هستند كه برای انعكاس اجلاس سران كشور های عضو سازمان همكاری های شانگهای به شهر دوشنبه آمده اند.

وی گفت : برای پوشش گسترده رسانه ای این نشست كه از اهمیت بالایی برخوردار است در كتابخانه ملی تاجیكستان مركز مطبوعات راه اندازی شده كه به دستگاه های مدرن مجهز است كه خبرنگاران در ارسال مطلب به كشور های خود مشكلی نداشته باشند.

به گفته این مقام تاجیك ، در نشست قریب الوقوع سران كشور های عضو سازمان همكاری های شانگهای كه روز های20 تا 22 شهریور ماه جاری (11 تا 13 سپتامبر) در شهر دوشنبه پایتخت تاجیكستان برگزار می شود ، سران 10 دولت ، 2 وزیر خارجه و مدیران 7 سازمان بین المللی و منطقه ای شركت خواهند كرد.

مراسم افتتاح اجلاس سران كشور های عضو سازمان همكاری های شانگهای در مجتمع ' كاخ نوروز ' با حضور روسای جمهوری كشور های روسیه ، چین ، تاجیكستان ، ازبكستان ، قرقیزستان و قزاقستان برگزار خواهد شد.

در پایان این اجلاس چند سند همكاری میان كشور های عضو این سازمان به امضا خواهد رسید.

ریاست دوره ای این اجلاس بر عهده تاجیكستان است كه به روسیه واگذار خواهد شد.

سازمان همكاری های شانگهای به طور رسمی در سال 2002 میلادی تشكیل شد. اعضای كنونی این سازمان را كشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان،ازبكستان و تاجیكستان تشكیل می دهند.

در سال 2004 مغولستان ، و در سال 2005 ، ایران، پاكستان و هندبه عنوان ناظر در این سازمان پذیرفته شدند. در این سال ایالات متحده آمریكا نیز درخواستی برای عضویت به عنوان ناظر در این سازمان ارائه كرد كه با مخالفت اعضا روبه رو شد. افغانستان نیز هم اكنون از اعضای ناظر این پیمان به شمار می رود.

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران كه هم اكنون برای یك دیدار رسمی به قزاقستان سفر كرده است نیز در اجلاس مذكور در تاجیكستان شركت خواهد كرد.

برخی رسانه های تاجیكستان روز گذشته از احتمال ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس از ناظر به عضو پیوسته و دائمی خبردادند.

اساق3**ه.ص**1446

سرخط اخبار جهان