۲۹ مرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۲۷
کد خبر: 81280266
T T
۰ نفر
صربستان و بوسني و هرزگوين بر گسترش روابط دو جانبه تاكيد كردند

بلگراد-ايرنا- وزراي امور خارجه صربستان و بوسني و هرزگوين روز چهارشنبه در بلگراد روابط دو كشور را رو به گسترش توصيف كرده و براي توسعه اين روابط در زمينه هاي مختلف تاكيد كردند.

' ايويتسا داچيچ ' وزير امور خارجه صربستان در كنفرانس مشترك خبري با 'زلاتكو لاگومجيا' وزير امور خارجه بوسني و هرزگوين گفت كه صربستان به ثبات و توسعه اقتصادي بوسني و هرزگوين علاقمند است و از پيوستن آن كشور به اتحاديه اروپا كه بلگراد نيز در اين مسير قرار دارد، حمايت مي كند.

وزير امور خارجه صربستان همچنين الحاق به اتحاديه اروپا را از اولويت هاي دولت بلگراد خواند و گفت كه در 22 اوت امسال با فرانك والتر اشتاين ماير وزير خارجه آلمان در برلين ديدار و روابط دو جانبه ميان صربستان و آلمان محور اصلي مذاكرات خواهد بود.

زلاتكو لاگومجيا وزير امور خارجه بوسني و هرزگوين هم در اين كنفرانس خبري با بيان اينكه صربستان و بوسني و هرزگوين نشان دهنده يك مدل بسيار خوب در همكاري هاي منطقه اي به شمار مي روند، گفت كه در ديدار با وزير خارجه صربستان در مورد گسترش روابط دو جانبه و همكاري هاي منطقه اي گفت و گو و تبادل نظر شد.

توافقنامه ديتون در سال 1995 ميلادي پايان جنگ در بوسني و هرزگوين و ثبات در منطقه بالكان را موجب شد، اما ساختار سياسي كنوني اين كشور از جمله دلايل نابساماني سياسي و اقتصادي در بوسني و هرزگوين به شمار مي رود.

بوسني و هرزگوين بر اساس قرارداد صلح ديتون از يك هويت سياسي جمهوري صرب ها و يك بخش مسلمان و كروات نشين به نام فدراسيون بوسني و هرزگوين با 10 استان تشكيل شده است.

صرب هاي بوسني و هرزگوين كه بيش از يك ميليون نفر از جمعيت بوسني و هرزگوين را تشكيل مي دهند در چارچوب جمهوري صرب ها در اين كشور در بيشتر زمينه هاي سياسي و اقتصادي مستقل عمل مي كنند و با صربستان در تمامي بخش ها به ويژه در زمينه هاي اقتصادي و تجاري رابطه بسيار نزديكي دارند.

اروپام**1**436**1561**5981
۰ نفر

سرخط اخبار جهان