۲۷ خرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۴۰
کد خبر: 81204917
T T
۰ نفر
نشست رسمی ایران و 1+5 در وین 5؛ احتمال آغاز نگارش متن توافق نهایی از امروز

وین - ایرنا - نشست رسمی هیات های مذاكره كننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران و 1+5 در مقر اروپایی سازمان ملل متحد به ریاست «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و «كاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد تا طرفین بار دیگر تمام موضوعات مطرح شده را مرور كنند.

به گزارش خبرنگاران اعزامی ایرنا به وین، نشست رسمی و عمومی هیات های مذاكره كننده جمهوری اسلامی ایران و 1+5 حدود دو ساعت طول كشید.

در این نشست سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی، حمید بعیدی نژاد، پژمان رحیمیان، محمد امیری، داود محمد نیا كه همگی از اعضای تیم مذاكره كننده هسته ای ایران هستند، حضور دارند.

«رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در این مذاكرات حضور دارد .

تیم مشورتی حقوقی به ریاست «امیر حسین زمانی نیا» نیز ظریف را در این مذاكرات همراهی كنند كه در این تیم «جمشید ممتاز» استاد برجسته روابط بین الملل نیز حضور دارند.

در این مذاكرات، «وندی شرمن» نماینده آمریكا، «سایمون گس» نماینده انگلیس، «نیكولاس دوریویر» نماینده جدید فرانسه، «هانس دیتر لوكاس» نماینده آلمان، «سرگئی ریابكوف» نماینده روسیه و نیز نماینده چین حضور دارند.

روز گذشته، ظریف و ویلیام جوزف برنز قائم مقام و معاون ارشد وزیر امور خارجه آمریكا با حضور اشتون نشست سه جانبه ای در هتل محل اقامت خود داشتند.

برنز در هفته گذشته نیز در ژنو سوئیس 11 و نیم ساعت با معاونان وزیر خارجه ایران با حضور معاون اشتون دیدار و گفت و گو كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دیدارها و رایزنی های دو جانبه میان ایران و هیات های 1+5 به منظور نزدیك كردن هر چه بیشتر دیدگاهها، كاستن از اختلافات و رسیدن به تفاهم بر سر موضوعات مورد بحث در موضوع هسته ای و تحریم ها است تا طرفین بتوانند هر چه سریعتر نگارش متن توافق نهایی (جامع) را آغاز كنند .

در دور قبلی مذاكرات كه از 23 تا 26 اردیبهشت ماه در وین برگزار شد، طرفین به دلیل اختلافات گسترده به پیشرفت محسوسی دست نیافتند و نتوانستند نگارش متن توافق نهایی را آغاز كنند.



*** احتمال آغاز نگارش متن توافق نهایی از امروز/ روند «خیلی خوب» مذاكرات

یك عضو تیم مذاكره كننده هسته ای كه خواست نامش فاش نشود، در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا به وین اظهار داشت: به احتمال بسیار زیاد از امروز نگارش متن توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 آغاز خواهد شد .

این دیپلمات تصریح كرد: گرچه اختلافات بسیار بوده اما با رایزنی های دو جانبه و چند جانبه ای كه پیش از شروع رسمی مذاكرات با 1+5 صورت گرفته است، طرفین دیدگاهها و نظرات خود را بسیار شفاف و روشن درباره دیدگاهها و پیشنهادات طرف مقابل مطرح كرده اند و لذا هر یك از آنها بطور كامل از دیدگاههای یكدیگر آگاهی دارند .

این عضو تیم مذاكره كننده هسته ای، روند و فضای دور جدید مذاكرات را به رغم وجود اختلافات « خیلی خوب» توصیف كرد و گفت: در مورد هر یك از موضوعات مورد اختلاف كه تفاهمی صورت گیرد، «روزنه ای» باز شده كه بر روی سایر موضوعات نیز تاثیرگذار است.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا با توجه به مذاكرات دو جانبه با آمریكا، طرف آمریكایی مصمم به بازشدن چنین روزنه ای هست یا خیر؟ گفت: اراده آنها را مثبت می بینیم اما این مذاكرات همچون « دوی استقامت» است كه باید طرفین تا انتهای رقابت بتوانند برای رسیدن به هدف مطلوب دوام بیاورند.



*** برنز؛ دیپلماتی كه می تواند بقا و دوام مذاكرات را حفظ كند

این دیپلمات در پاسخ به سوالی درباره حضور «ویلیام جوزف برنز» قائم مقام و معاون ارشد وزیر امور خارجه آمریكا و تاثیر حضور وی بر روند مذاكرات نیز اظهار داشت: « برنز ، دیپلماتی محترم و خلاق است كه بسیار خوب ارتباط برقرار می كند .»

این عضو تیم مذاكره كننده هسته ای با بیان انیكه حضور برنز می تواند «بقا و دوام مذاكرات را حفظ كند»، گفت: حضور این دیپلمات آمریكایی در مذاكرات نشانه این است كه آمریكایی ها اراده كرده اند مذاكرات به سرانجامی برسد.

وی تصریح كرد: دولت آمریكا مشكل افكار عمومی خود را دارد و باید بتواند افكار عمومی خود را قانع كند كه به این توافق نیازمند است و از این رو، حضور برنز بسیار مفید است.

وی با تاكید بر اینكه اختلاف نظرهای سیاسی در آمریكا بسیار جدی است، اظهار داشت: در ماه نوامبر انتخابات میاندوره ای كنگره آمریكا برگزار خواهد شد و آنها نگران وضعیت خود در این انتخابات هستند.



*** اختلافات بر سر غنی سازی، تحریم ها و مدت زمان توافق نهایی

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، اختلافات عمده میان ایران و 1+5 در راه رسیدن به توافق نهایی درباره موضوعاتی همچون غنی سازی، تحریم ها و مدت زمان توافق نهایی است.

این عضو تیم مذاكره كننده هسته ای نیز با تایید این موارد اختلافی اظهار داشت: چگونگی لغو تحریم ها از نظر آمریكایی ها، كار «پیچیده و دشواری» است در حالی كه این لغو كامل این تحریم ها را خواستار است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، ویلیام برنز امروز (سه شنبه) وین را ترك كرد .



*** ریابكوف: نگارش متن تقریبا آغاز شده است

سرگئی ریابكوف نماینده روسیه در 1+5 نیز امروز در جمع خبرنگاران دیدار خود را با سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران خوب و سازنده توصیف كرد و در پاسخ به این پرسش كه مذاكرات درباره نگارش متن پیش‌نویس آغاز شده است؟ گفت : ما خیلی جلو نرفته‌ایم اما در فرایندش هستیم.

ریابكوف در پاسخ به این‌ سوال كه آیا نگارش متن پیش‌نویس آغاز شده است ؟ نیز گفت: تقریبا.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به وین، قرار است عصر امروز به وقت محلی، نشست كارشناسی میان ایران و 1+5 به ریاست حمید بعیدی نژاد مدیر كل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه و استفان كلمنت دستیار ویژه كاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل كوبورگ برگزار شود.

سیام 1701**1572
۰ نفر

سرخط اخبار جهان