۲۱ خرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۵۳
کد خبر: 81197450
T T
۰ نفر

تهران-ايرنا- در حالي تروريست هاي گروه داعش به موصل حمله كرده اند اين سوال مطرح است كه آيا به دنبال تشديد خشونت و درگيري هاي چند ماه اخير در عراق اوضاع اين شهر بار ديگر آرام مي شود و نيروهاي امنيتي مي توانند موصل را به طور كامل پاكسازي كنند؟

به گزارش شبكه سي ان ان، يك شاهد در شهر موصل در تشريح حضور تروريست هاي داعش در اين شهر گفت: فقط افراد مسلح را در خيابانها مي ديدم و خبري از نيروهاي ارتش نبود. هيچ نيروي نظامي دولتي در خيابان ها نبود و اكثريت مواضع نيروهاي نظامي دولتي توسط شبه نظاميان از بين رفته بود.

ديگر شاهدان نيز اعلام كردند كه تروريست هاي داعش خسارات زيادي به ساختمان ها و برخي از مواضعي كه نيروهاي نظامي دولتي ايجاد كرده بودند، زده اند.

اين گزارش ها از اينكه شماري از نيروهاي پليس و سرباز ارتش عراق از محل هاي خدمت خود در موصل گريختند اين نگراني را ايجاد كرده است كه دولت عراق نه منابع لازم و نه تمايل لازم براي مقابله با اين شبه نظاميان را دارد.

اما از سوي ديگر نوري المالكي نخست وزير عراق در نشانه اي از جدي بودنش در مقابله با تهديدها از سوي تروريست هاي داعش به نيروهاي داوطلب و نيروهاي نظامي وعده داد كه تجهيزات و سلاح هاي مورد نياز را در اختيار خواهند گرفت.

طي روزهاي اخير خشونت ها در موصل تشديد شده است. طي پنج روز گذشته صدها تن در درگيري هاي موصل كشته شدند و ده ها هزار تن ديگر نيز از اين شهر گريخته اند.

نگراني ها زماني بيشتر مي شود كه شبه نظاميان داعش بيش از يك هزار زنداني را در موصل آزاد كردند. برخي از شاهدان اعلام كردند كه شماري از نيروهاي پليس يونيفرم هاي نظامي خود را از تن در آوردند و پا به فرار گذاشتند.

يكي از افسران پليس در موصل به خبرگزاري رويترز گفت: ما نمي توانيم بر آنها غلبه كنيم.آنها خوب آموزش ديده اند كه در جنگ هاي خياباني چه كار كنند ما به ارتش كامل براي غلبه بر آنها نياز داريم.

حملات اين شبه نظاميان به شهر موصل در حالي انجام شده است كه عراق در چند ماه اخير بدترين خشونت ها و درگيري ها را از سال 2008 تاكنون تجربه كرده است.

پيش از اين تروريست هاي داعش مدعي شده بودند كه كنترل دو منطقه در كركوك و يك منطقه در صلاح الدين را به دست گرفته بودند. اواخر شب گذشته نيز نيروهاي امنيتي عراق با شماري از شبه نظاميان كه به شهر بيجي حمله كرده بودند درگير شدند.

در سويي ديگر دست كم 31 تن در چندين انفجار جاده اي در شهر بعقوبه كشته و 28 زخمي بر جاي گذاشت.

بر اساس اين گزارش، غلبه بر اين خشونت ها چالش جدي براي دولت عراق محسوب مي شود. سازمان ملل اعلام كرده است كه سال 2013 خون بارترين سال براي عراق از سال 2008 بوده است به طوريكه بيش از 8 هزار و 800 تن در خشونت هاي اين كشور كشته شدند كه اكثر آنها غيرنظامي بوده اند. همچنين گفته شده است كه حدود 500 هزار تن در سال جاري تاكنون به خاطر درگيري ها آواره شده اند.

رسانام**9234**1010

سرخط اخبار جهان