۱۳ فروردین ۱۳۹۳، ۹:۳۵
کد خبر: 81105880
T T
۰ نفر

مردم شهرستان خمين 13فروردين را به آغوش طبيعت رفتند

۱۳ فروردین ۱۳۹۳، ۹:۳۵
کد خبر: 81105880
مردم شهرستان  خمين 13فروردين را به آغوش طبيعت رفتند

خمين - ايرنا - مردم شهرستان خمين در سيزدهمين روز از بهار طبيعت، به دامن دشت ها ، كوهها ، باغ ها و اماكن تفريحي رفتند تا آخرين روز از تعطيلات سال جديد را در كنار يكديگر به شادي سپري كنند.

به گزارش ايرنا، در خمين آداب و رسوم مربوط به اين روز، اهميت خود را همچنان حفظ كرده است و مردم با خروج از منازل و پناه بردن به دامان طبيعت، اقدام به پخت غذاهاي مخصوص از جمله آش رشته كرده و با انجام بازي ها و سرگرمي هاي دسته جمعي، اين روز را سپري مي كنند.

اين سنت ديرينه در دو شهر و روستاهاي اين شهرستان ، يكپارچه و هماهنگ، است ومردم به صورت گروهي و گاه چند خانواده با هم، غذاي ظهر را آماده مي‌كنند و آجيل و خوردني‌هاي سفره هفت سين را با خود برمي‌دارند و به دامان صحرا و طبيعت مي روند.

شوخي و بازي كردن، دويدن، تاب خوردن و در هر حال جدي نبودن، از سرگرمي‌ها و ويژگي‌هاي روز سيزده فروردين در شهرستان خمين است.

وجود تعداد قابل توجه چشمه ها و سرابهاي پرآب در نقاط مختلف اين شهرستان از ديرباز تفرجگاهي براي گذراندن تعطيلات بويژه سيزده فروردين است.

كوه 'بوجه' در شهر خمين داراي وسايل تفريحي ورستوران است كه پارك جنگلي آن، از جاذبه هاي مناسب براي استراحت گردشگران نوروزي و طبيعت گردي است.

'رودخانه خمين' موسوم به لعل بار يا انار بار در گذر از حاشيه روستاهاي يمن و شهرميزان در ايام نوروز به خصوص مراسم سيزده بدر بدليل مسطح بودن بخشي از آن و فضاي مناسب داراي چشم اندازي بسيار زيبا و پذيراي خيل عظيمي از ميهمانان نوروزي مي باشد.

'كوه الوند' روستاي لكان جاذبه طبيعي ديگري است، اين كوه با ارتفاع سه هزار و 56 متر و طول بيش از 21 كيلومتر دومين كوه بلند و طويل ترين كوه استان مركزي شناخته شده است

'چشمه بيشه' در خرمدشت و'چشمه نازي 'در روستاي نازي مكاني مناسب براي گردشگران و گذراندن ايام تعطيلات به شمار مي رود.

چشمه 'دز' در ارتفاعات كوه دز به خصوص براي كوهنوردان ودوستداران طبيعت در فصل بهار كه منطقه گل رز تبديل به يك دشت زيبا پوشيده از گل مي شود كه با وجود قلعه باستاني حسن فلك منظره ديدني دارد .

'رودخانه نيشهر' در مجاورت روستاي سكانه و نيشهر و رودخانه قمرود در ابتداي تنگه خرقاب تا انتهاي تنگه چهلرز محل مناسبي براي تفريح وماهيگري است.

در روستاي چنار'آهودر' درختان انبوه و متراكم گردو و وجود آبشارها در فصل بهار نماي زيبايي دارد كه تفرجگاهي براي گذراندن روز طبيعت به شمار مي رود.

رييس منابع طبيغي وآبخيزداري خمين به مردم توصيه كرداكنون كه براي تفريح و تفرج به دامن طبيعت سفر مي كنيد براي تداوم سر سبزي و حفاظت از منابع طبيعي از ايجاد حريق خوداري و از مراتع و پاركهاي جنگلي واز منابع طبيعي حفط وحراست كنيد.

'احمد رضا اسدي 'افزود: از روشن كردن آتش در مراتع و پارك هاي جنگلي بخصوص مناطقي كه داراي خار و خا شاك هستند خوداري كنيد .

وي با بيان اينكه براي تهيه غذا از وسايل گاز سوز صحرايي (پيك نيك) استفاده كنيد افزود: از كندن گياهان، بوته ها وگلهاي طبيعي به منظور حفظ آب و خاك و توليد اكسيژن خود داري كنيد .

رييس حفاظت از محيط زيست خمين نيز گفت: طبيعت گردان و مسافران نوروزي به منظور بهره‌مند شدن از محيط زيستي زيبا، سالم و با نشاط، در پاسداشت طبيعت كوشا باشند و با رعايت توصيه‌هاي زيست محيطي و بهداشتي، با مأموران و كار‌شناسان حفاظت محيط زيست همكاري كنند.

'علي اكبر غريبي افزود': طبيعت گردان كيسه مخصوص جمع آوري زباله را همراه خود برده و زباله‌هاي خود را در دشت ،صحرا و كنار چشمه‌هاي آب، مناطق كوهستاني و دره‌ها‌‌ رها نكنند.ك/4

7276/555

سرخط اخبار استان‌ها