۲۱ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۲۲
کد خبر: 81037247
T T
۰ نفر
حداد عادل: نسل آینده با تاریخ و زندگی بزرگان آشنا شود

تهران - ایرنا- رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: یكی از درس هایی كه باید به نسل آینده بدهیم، حساسیت به تاریخ و معرفی رجال علمی، مفاخر، شخصیت ها و بزرگان به نسل آینده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، غلامعلی حداد عادل روز دوشنبه در مراسم معارفه رییس جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بابیان اینكه دكتر مهدی محقق دراین مهم به مانند گذشته موفق خواهد بود، افزود: وی با بصیرت و خبره گی كه دارد در شخصیت شناسی رجال علم و ادب، حرف نخست را در كشور می زند.

وی تصریح كرد باعث خرسندی است كه بازگشت دكتر محقق به خانه اش دراین ایام اتفاق می افتد.

حدادعادل با ابراز تاسف از اینكه برای تحقیق درباره بزرگان وشخصیت ها مشكل اسناد و مدارك داریم، گفت كه دوره مدیریت دكتر محقق، برای تعمیر، تعمیم و احیای آثار و اسناد بزرگان تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی درادامه به فعالیت های جامع دكتر محقق در دوره گذشته ریاست این انجمن اشاره كرد و گفت: ایشان در آن دوران توانستند با شناسایی رجال علمی و ادبی كشور نسل آن دوران را با خدمات و آثار آنان آشنا كند.

حدادعادل بااشاره به اینكه در گذشته من عضو هیات امنای انجمن مفاخر بودم همواره با تغییرات مدیریتی دراین موسسه مخالف بوده و هرگز زیر هیچ نامه ای را امضا نكردم.

مراسم معارفه رییس جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان وادب فارسی، محمدمهدی تركمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت الاسلام علی اكبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و جمعی از فرهیختگان و شخصیت های علمی وفرهنگی دراین انجمن درحال برگزاری است.

غلامعلی حداد عادل با ابراز خرسندی از بازگشت محقق به خانه خودش در این ایام فرخنده گفت: برای من و سایر اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی مایه خوشبختی است كه دوباره شاهد فعالیت‌های ایشان در این انجمن باشیم.

وی با بیان اینكه تاریخ برای ملت‌ها همانند حافظه برای آدم‌ها است، گفت: ملتی كه تاریخ خود را فراموش كرده و به آن اعتماد نكند به مانند فردی است كه حافظه خود را از دست داده باشد، قطعا اگر فردی در اثر حادثه‌ای حافظه‌اش را از دست دهد دیگر فرد قبلی نخواهد بود.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه با بیان اینكه حافظه جمعی یك ملت از عناصر گوناگونی تشكیل شده كه میراث فرهنگی و بزرگان از جمله این عناصر هستند، تصریح كرد: قطعا ملتی كه نسبت به گذشته خود حساس نباشد و از تاریخ آگاهی كافی نداشته باشد ملتی فرهیخته نخواهد بود و نمی‌تواند هویت خود را حفظ كند.

حدادعادل خاطرنشان كرد: یكی از درس‌هایی كه باید به نسل جوان كشور آموخت همین حساس بودن نسبت به تاریخ كشور است، برخی از كشورها حتی در كوچه‌های خود نیز تابلوهایی زده‌اند و روی آن به طور مثال مدت اقامت مفاخرشان را در یك خانه نوشته‌اند تا نسل جوانشان با فرهیختگانشان آشنا شوند، در حالی كه معرفی مفاخر به نسل جوان در كشور ما ضعف دارد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب با بیان این كه اگر بخواهیم درباره بزرگان معاصر تحقیق كنیم با مشكل كمبود مدارك و اسناد روبرو هستیم گفت: برای مثال اگر درباره پروین اعتصامی كه یكی از مفاخر معاصر كشورمان به شمار می آید بخواهیم تحقیق كنیم، ضعف اسناد و مدارك داریم.

حداد عادل اضافه كرد: باید حس توجه به مفاخر و بزرگان كشور را در جامعه ایجاد كنیم، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران ادامه دهنده انجمن ملی است كه بالغ بر 90 سال پیش در كشور راه اندازی شده است لذا این انجمن اقدامات خوبی را در راستای حفظ و معرفی آثار و مفاخر فرهنگی انجام داده است.

وی تصریح كحرد در مدت زمانی كه دكتر مهدی محقق مسئولیت این انجمن را بر عهده داشت انصافا اقدامات مناسبی انجام گرفته است.

به گفته حدادعادل، محقق در دوران مسئولیت خود توانست عده ای از مفاخر كشور را به نسل جوان معرفی كند.

وی گفت: زمانی كه مهدی محقق با دستور وزیر ارشاد وقت تغییر كرد، بسیار تعجب كردم و به هیچ عنوان برگه این تغییر را امضا نكردم و در طول مدتی كه وی در این انجمن حضور نداشت، اصلا پای خود را به این انجمن نگذاشتم و به انجمن نیامدم.

حداد عادل در ادامه با تشریح ویژگی‌های شخصیت علمی و ادبی محقق افزود: در طول دوران مدیریت مهدی محقق شرح حال بیش از یكصد نفر از مردان معاصر كشور نوشته شده است كه نتایج این كار در سطح ملی و جهانی هم تاثیر گذار بوده است.

وی افزود: با تغییر دوباره ریاست این انجمن تعجب كردم چرا كه معتقدم نباید از مهدی محقق به دلیل سنشان در كارهای اجرایی استفاده شود، با این حال عشق و علاقه ایشان، او را دوباره به این انجمن بازگرداند.

فراهنگ(3)**1355**1569

سرخط اخبار فرهنگ