۲۴ دی ۱۳۹۲، ۲:۲۵
کد خبر: 80993734
T T
۰ نفر
هشدار مجدد اوباما به كنگره آمریكا در مورد تحریم ایران/ صلح را ترجیح می دهم

تهران - ایرنا - رئیس جمهور آمریكا روز دوشنبه بار دیگر به كنگره این كشور درباره تلاش برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران هشدار داد و گفت كه صلح و دیپلماسی را ترجیج می دهد.

به گزارش بی بی سی ، 'باراك اوباما ' كه در نشست مشترك خبری با ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا دركاخ سفید سخن می گفت، افزود : «من صلح و دیپلماسی را ترجیح می‌دهم و این یكی از دلایلی است كه به كنگره پیام داده‌ام كه الان وقت اعمال تحریم‌های جدید نیست.»

وی مذاكرات ژنو را فرصتی بی‌سابقه برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران عنوان كرد و ادامه داد : «الان وقت آن است كه به دیپلمات‌ها و كارشناس‌های فنی اجازه بدهیم كارشان را انجام بدهند.»

59 سناتور آمریكایی پیش نویس طرح تحریمی تازه‌ای را علیه ایران تدوین كرده‌اند و قصد دارند برخلاف توافق ژنو این تحریم های جدید را تصویب نمایند و این در حالی است كه كاخ سفید و اوباما اعلام كرده است این تصمیم كنگره را وتو خواهد كرد.

'برنادت میهان'، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده نیز در بیانیه ای گفته است : اگر برخی اعضای كنگره مایلند ایالات متحده به اقدام نظامی دست بزند، بهتر است به صراحت در برابر مردم آمریكا این مساله را بیان كنند.

میهان در این بیانیه عنوان كرده است: در غیر این صورت، مشخص نیست كه چرا عضوی از كنگره باید از طرحی حمایت كند كه در صورت تصویب ممكن است در را به روی تلاش های دیپلماتیك ببندد و این احتمال را افزایش دهد كه ایالات متحده ناگزیر شود بین گزینه نظامی علیه ایران یا اجازه دادن به این كشور برای پیشبرد برنامه هسته ای اش یكی را انتخاب كند.

سخنگوی شورای امنیت ملی در این بیانیه می افزاید: رئیس جمهور آمریكا تاكید داشته كه مسئولیت خود می داند كه قبل از روی آوردن به گزینه های دیگر، اطمینان حاصل كند كه مجاری دیپلماتیك برای حل و فصل این مساله به طور كامل مورد توجه قرار گرفته اند. تصویب قانون تشدید تحریم ها در شرایط كنونی تلاش برای دستیابی به راه حلی صلح آمیز را تضعیف خواهد كرد.

اشاره سخنگوی شورای امنیت ملی آمریكا به اقدام تدوین كنندگان طرح موسوم به ˈایران عاری از سلاح اتمیˈ در مجلس سناست.

این طرح به ابتكار برخی از سناتورها به رهبری سناتور باب مندز رییس كمیته روابط خارجی مجلس سنا تهیه شده است كه با حمایت لابی اسرائیل در صدد تصویب آن در كنگره هستند.

براساس این طرح، با وجود اینكه مذاكرات ایران و گروه 1+5 برای حل و فصل مساله هسته ای جمهوری اسلامی همچنان در جریان است، دولت آمریكا ملزم می شود تحریم های اقتصادی جدیدی را علیه ایران به اجرا بگذارد.

شبس **9171** 1552

سرخط اخبار جهان