آمادگی ژاپن برای ساخت نیروگاه هسته ای در ایران/ همكاری توكیو با تهران برای رفع خشكسالی دریاچه ارومیه

تهران - سخنگوی وزارت امور خارجه ژاپن بر تمایل كشورش به همكاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت نیروگاه های هسته ای در این كشور تاكید كرد.

« كوئیچی میزوشیما » كه همراه وزیر خارجه ژاپن به تهران سفر كرده است این مطلب را در نشستی خبری در هتل آزادی و در پاسخ به سوال ایرنا مطرح كرد و

افزود: به محض حل شدن موضوع هسته ای ایران و رفع نگرانی ها، حاضریم در صورت درخواست طرف های ایرانی، در زمینه ساخت نیروگاه های هسته ای به ایران كمك كنیم.

میزوشیما اظهارداشت: ایران و ژاپن از روابطی سنتی و بسیار خوب برخوردار هستند و توكیو به روابط با تهران به عنوان یكی از كشورهای كلیدی منطقه اهمیت ویژه ای قائل است.

این دیپلمات ژاپنی همچنین به انجام گفت و گوهایی میان ایران و ژاپن در خصوص حل مشكل دریاچه ارومیه اشاره كرد و گفت: ژاپن آماده همكاری برای رفع این مشكل زیست محیطی است و قرار شده تا در اولین گام تیمی از كارشناسان ژاپنی برای بررسی مساله به ایران سفر كنند.

میزوشیما افزود: البته این طرح هنوز در مراحل اولیه است و ژاپن هنوز هیچ برنامه مشخصی و یا هیچ گونه زمان بندی مشخصی برای اقدام در این زمینه تعیین نكرده است.

این مقام ژاپنی همچنین با اشاره به دیدارهای روز گذشته وزیر امور خارجه كشورش با رییس جمهوری اسلامی ایران و رییس مجلس شورای اسلامی این دیدارها را بسیار خوب و سازنده توصیف كرد.

میزوشیما گفت: وزیر امور خارجه كشورش عصر امروز با همتای ایرانی خود در خصوص موضوعات دو جانبه منطقه ای و بین المللی و از جمله موضوع هسته ای ایران بحث و تبادل نظر خواهد كرد.

این دیپلمات ژاپنی با اشاره به همزمان شدن سفر «فومیو كیشیدا » وزیر امور خارجه كشورش به تهران با مذاكرات ایران و گروه 1+5 گفت: این همزمانی دلیلی شد تا وزیر امور خارجه ژاپن در این سفر گفت و گوهای مفصلی با مقام های ایران درخصوص موضوع هسته ای و ضرورت حل و فصل آن انجام دهد.

كوئیچی میزوشیما با یادآوری این موضوع كه وزیر خارجه كشور اهل شهر 'هیروشیما' به عنوان قربانی حمله اتمی آمریكا است، گفت: به همین دلیل وزیر خارجه ژاپن حساسیت خاصی به مسایل هسته ای دارد و همواره تلاش های زیادی در جهت محقق شدن جهانی عاری از سلاح های هسته ای صورت داده است.

این دیپلمات ژاپنی هدف وزیر خارجه كشورش به ایران را در درجه اول، تقویت بیش از پیش روابط دوجانبه بر شمرد و گفت: از آنجا كه ژاپن خود را متعهد به كمك به صلح جهانی می داند، وزیر خارجه این كشور در سفر به تهران، علاوه بر گفت و گوهای دوجانبه ، در خصوص مسایل منطقه و كمك به حل صلح آمیز بحران های جاری در منطقه با مقام های ایران رایزنی می كند.

میزوشیما با بیان اینكه وزیر خارجه ژاپن در دیدار روز گذشته با دكتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران دو پیشنهاد درخصوص كمك به حل موضوع هسته ای مطرح كرد، گفت: یكی از پیشنهادها پذیرفته شدن پیمان منع آزمایش سلاح های هسته ای از سوی ایران و پیشنهاد دیگر هم پذفته شدن پروتكل الحاقی از سوی ایران بود. اگر ایران این دو موضوع را قبول كند، حتما كمك زیادی به پیشرفت مذاكرات هسته ای خواهد شد.

وی با اشاره به كاهش حجم روابط تجاری ایران و ژاپن، تحریم ها را عامل این كاهش دانست. این دیپلمات ژاپنی تاكید كرد: برای فعال شدن روابط اقتصادی ایران و ژاپن، خیلی مهم است كه موضوع هسته ای ایران حل شود.



** اهمیت حیاتی امنیت خلیج فارس برای ژاپن

سخنگوی وزیر امور خارجه ژاپن همچنین با اشاره به اهمیت امنیت دریایی و كشتیرانی آزاد در آبهای منطقه به خصوص خلیج فارس، گفت: امنیت آبهای خلیج فارس از اهمیتی حیاتی برای ژاپن برخوردار است و ایران نقشی كلیدی در حفظ و تقویت امنیت خلیج فارس دارد.

سیام(3)**1723**9132**1478**1535

سرخط اخبار سیاست