۱۱ آبان ۱۳۹۱، ۱۹:۲۶
کد خبر: 80397385
T T
۰ نفر

يك مخالف دولت كويت با قيد ضمانت آزاد شد

۱۱ آبان ۱۳۹۱، ۱۹:۲۶
کد خبر: 80397385

تهران- وكيل 'مسلم البراك'، يكي از رهبران مخالفان كويتي گفت دولت اين كشور روز پنج شنبه و بعد از تظاهرات شب گذشته معترضان در اعتراض به دستگيري وي، او را آزاد كرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از كویت، 'عبدالرحمان البراك'، وكیل براك گفت: یك قاضی دستور آزادی وی را در ازای وثیقه ای به ارزش 10 هزار دینار (35 هزار و 600 دلار) صادر كرد.

حدود 200 تن از هواردان براك هنگام آزادی وی از زندان مركزی كویت در 25 كیلومتری جنوب غربی شهر كویت حضور داشتند و شادمانی كردند. براك روز دوشنبه هفته جاری (هشتم آبان) دستگیر و به جرم انتقاد از امیر كویت در تظاهرات سراسری 15 اكتبر (24 مهر) متهم شد. به گفته وكیل وی این جرم محكومیت تا 5 سال زندان را در كویت در بر دارد.

خبرگزاری فرانسه افزود: گروه های مخالف كویتی كه شب گذشته جلسه ای اضطراری برای بررسی درگیری ها گذاشته بودند، سركوب تظاهرات مسالمت آمیز را محكوم كردند.

بیانیه مخالفان با 19 امضای شخصیت های سیاسی و گروه های مدافع حقوق بشر منتشر شد.

بر اساس این بیانیه آنها از دولت خواستند همه زندانیان را آزاد كند و ماده مورد مناقشه در قانون انتخابات را لغو كند.ا ین در حالی است كه وزارت كشور كویت خبر داد اجازه برگزاری تظاهرات جدید و بدون مجوز را نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ده ها تن از معترضان كویتی چهارشنبه شب به سوی زندان مركزی كویت راه پیمای و تظاهرات كردند و خواستار آزادی البراك شدند و پلیس با گاز اشك آور و گلوله های مشقی به سوی آنان حمله كرد. این دومین رویارویی خشونت بار بین معترضان و نیروهای پلیس طی 10 روز گذشته بود. بیش از یكصد تن از مردم و 11 نیروی پلیس در اعتراضات گسترده21 اكتبر (30 مهر) زخمی شدند.

خبرگزاری فرانسه افزود:ریشه درگیری های فعلی از انتخابات پارلمانی ماه فوریه (بهمن 90) آغاز شد كه مخالفان حكومت سلطنتی كویت توانستند اكثریت مجلس 50 نفری این كشور را در دست بگیرند. پس از این پیروزی آنها خواستار به دست گیری پست هایی در كابینه شدند و اقدام به تصویب قوانین مبتنی بر شریعت كردند. پس از آن امیر كویت، پارلمان این كشور را منحل كرد.

این گزارش افزود:حكومت كویت برای انتخابات بعدی پارلمان نیز تغییراتی در قوانین ایجاد كرده كه از هم اكنون مورد انتقاد مخالفان قرار گرفته است. براساس قوانین تازه، از این پس، هر رای دهنده تنها می تواند به یك نامزد در حوزه خود رای دهد. مخالفان می گویند این كار به منظور جلوگیری از ایجاد ائتلاف علیه دولت انجام شده است.

مترجمام** **9157 **1446

سرخط اخبار جهان