۳۰ بهمن ۱۳۹۷، ۶:۱۲
کد خبر: 83214565
T T
۰ نفر

توانمند سازي سمن ها براي مقابله با بحران ها

۳۰ بهمن ۱۳۹۷، ۶:۱۲
کد خبر: 83214565
توانمند سازي سمن ها براي مقابله با بحران ها

روزنامه اصفهان زيبا در ستون ياداشت امروزش مطلبي را با عنوان ' توانمند سازي سمن ها براي مقابله با بحران ها' به قلم كمال اكبري منتشر كرد.

در اين مطلب آمده است: مباحث اجتماعي امروز به يكي از مهمترين دغدغه هاي همه جوامع از جمله ايران تبديل شده است و مورد تاكيد مقامات عالي نظام نيز قرار دارد. رهبر معظم انقلاب در بيشتر سخنراني هاي خود بر توجه به مباحث و آسيب هاي اجتماعي تاكيد دارند. نظام به افزايش مشاركت اجتماعي و افزايش روحيه مشاركت طلبي همه مردم به صورت سازمان يافته و قانونمند توجه دارد و دولت نيز پايه هاي خوبي در اين راستا به لحاظ قانوني، نظري و علمي ايجاد كرده است تا اثرگذاري سمن ها انجام گيرد.
امروز در كشورهاي مختلف توسعه پايدار از رهگذر سازمان هاي مردم نهاد مي گذرد و اگر به مشاركت مردم در امور توجه شود قدم هاي مثبتي به سمت توسعه پايدار برداشته مي شود. مسئولان دستگاه هاي اجرايي بدانند كه بايد زمينه لازم را در حوزه كاري خود جهت جلب مشاركت مردمي فراهم كنند.
ميدان دادن به سمن بايد به صورت واقعي در جامعه ملموس و محسوس باشد. نقش سازمان هاي مردم نهاد هيچگاه به صورت نهادي تزئيني ديده نشده است. اين نهادها بايد در عرصه هاي مختلف نقش اثرگذار داشته باشند و استان مركزي خوشبختانه يكي از استان هاي موفق و پويا در جلب مشاركت سمن ها بوده است و از توان ايجاد شده در اين راستا به خوبي استفاده مي كند. مديران دستگاه هاي اجرايي نيز بايد در استفاده از اين ظرفيت، فعال و پويا باشند.
دستگاه هاي اجرايي بايد در اين عرصه اقدامات فوق العاده را دنبال كنند و حتي مي توان پويشي عمومي و فعاليتي جدي در راستاي مشاركت طلبي سازمان هاي مردم نهاد ايجاد كرد. با استفاده از توان سمن ها و با آموزش هاي مناسب مي توان از پتانسيل اين بخش در ميدان عمل استفاده كرد. ايران كشوري است كه درگير انواع بحران ها شده است. سال گذشته يكي از سال هاي پر بحران كشور بود و حتي در زلزله كرمانشاه نيز شاهد حضور سازمان هاي مردم نهاد بوديم، اما بايد آموزش هاي لازم در مواجهه با بحران به سمن ها داده شود و اگر سمن ها را ذيل كميته هاي كار گروه تشكل هاي مردم نهاد مديريت بحران آموزش دهيم و فعال كنيم به طور قطع مي توان شاهد نتايج
اثر بخش بود. اگر همه سطوح سازمانهاي مردم نهاد در مسير اين مديريت واحد حركت كنند به طور قطع شاهد دامن زدن به مشكلات نخواهيم بود و به خوبي مي توان از اين ظرفيت مردمي استفاده كرد، چرا كه چتر حمايتي سازمان هاي مردم نهاد در همه نقاط و مناطق گسترده شده است و با آموزش مناسب قبل از وقوع بحران مي توان همكاري مناسبي را در اين زمينه شكل داد.
7141/6026/

سرخط اخبار استان‌ها