۵ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۵۳
کد خبر: 83113585
T T
۰ نفر

نخستین قطار ایران سال آینده وارد آلمان می شود

۵ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۵۳
کد خبر: 83113585
نخستین قطار ایران سال آینده وارد آلمان می شود

اصفهان -ایرنا - معاون گروه بین الملل شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: مذاكرات انجام شده با مقامات آلمان برای راه اندازی قطار بین دو كشور ثمربخش بوده است و امیدواریم سال آینده نخستین قطار ایران وارد آلمان شود.

به گزارش ایرنا، مژگان كُردبچه روز دوشنبه در بیست و دومین اجلاس مجمع منطقه ای راه آهن های خاورمیانه (UIC) در هتل عباسی اصفهان افزود: این مذاكرات در 2 سال گذشته انجام شده است و اكنون برای راه اندازی قطار بین دو كشور در حال رایزنی برای حل مسائل مقرراتی هستیم.
وی كه در این اجلاس در باره اقدام های این شركت برای توسعه زیرساخت ها حمل و نقل بین المللی سخن می گفت، اضافه كرد: این قطار برای حمل بارهای صادراتی از ایران و بارهای وارداتی از اروپا راه اندازی خواهد شد.
معاون گروه بین الملل شركت راه آهن افزود: ایران برای توسعه حمل و نقل ریلی باری بین المللی، ارتباطات متعددی با كشورها داشته است.
وی اظهار داشت: در تلاشیم تا قطارهای باری كانتینری از چین با گذار از كشورهای شرق آسیا، به ایران وارد و امكان سیر آنها تا تركیه میسر شود.
به گفته وی، از سال 2015 میلادی تاكنون هشت قطار كانتینری در این مسیر حركت كرده اند.
كُردبچه اظهار داشت: توافق هائی بین راه‌ آهن‌ های ایران، آذربایجان، گرجستان، اوكراین و لهستان برای راه اندازی كریدور جنوب - غرب بصورت حمل و نقل تركیبی برای جذب بارهای هند و كشورهای آسیای جنوب شرقی به سمت اروپا انجام شده و در باره تعرفه و مدت زمان سیر این قطارها به نتیجه رسیده ایم.
وی تصریح كرد: برای توسعه مسیر غربی كریدور شمال - جنوب توافق هائی با كشورهای آذربایجان، روسیه و بلاروس حاصل و این كریدور فعال شده است.
معاون گروه بین الملل شركت راه آهن جمهوری اسلامی اضافه كرد: از چند سال پیش مذاكراتی بین ایران با كشورهای آسیای میانه شروع شده است تا كالاهای این كشورها را از مسیر سرخس به ایستگاه رازی و از آنجا به تركیه انتقال دهیم.
وی افزود: در حال حاضر كالاها از طریق شبكه ریلی ایران تا شهر وان تركیه حمل می شود و بنا داریم انتقال این كالاها را از طریق ریل به سایر شهرهای تركیه و سپس به اروپا نیز ادامه دهیم.
كُردبچه، میزان بار جا به جار شده در بخش حمل و نقل بین ‌المللی راه آهن جمهوری اسلامی در سال جاری را 17 میلیون تُن اعلام كرد و افزود: این میزان تا دو سال آینده باید به بیش از 25 میلیون تُن برسد.
وی به راه اندازی قطارهای بین المللی گردشگری در كشورمان نیز اشاره كرد و گفت: از چهار سال گذشته تاكنون 27 قطار گردشگری از اروپا و آسیا، گردشگران را به ایران آورده كه بیشتر آنها از كشورهای آلمان، ایتالیا، مالزی، روسیه، سنگاپور و استرالیا بوده اند.
معاون گروه بین الملل شركت راه آهن ایران بااشاره به اینكه در سال های اخیر با اجرای طرح هایی، توسعه و تكمیل شبكه زیربنایی ریلی كشور مورد توجه قرار گرفته است، گفت: احداث و بهره برداری از راه آهن گرگان - اترك - بركت به طول 926 كیلومتر كه سه كشور ایران- تركمنستان و قزاقستان را به هم متصل می كند، از جمله این طرح هاست.
وی با اشاره به اینكه خط ریلی قزوین - رشت به طول 164 كیلومتر در مسیر شمال -جنوب در غرب دریای خزر نیز آخرین مراحل تكمیلی خود را طی می كند، افزود: این طرح بهمن امسال بصورت رسمی افتتاح خواهد شد.
كردبچه ادامه داد: پروژه ریلی اتصال آستارای ایران به آستارای جمهوری آذربایجان نیز فروردین امسال با حضور رئیسان جمهوری دو كشور افتتاح شد و اكنون عملیاتی است.
وی افزود: از طریق این مسیر، بار از روسیه وارد آستارا جمهوری آذربایجان شده و علاوه بر ایران به كشورهای همسایه نیز حمل می شود.
معاون گروه بین الملل شركت راه آهن اظهار داشت: احداث خط ریلی رشت - آستارا نیز به طول 163 كیلومتر از طریق فاینانس خارجی در دستور كار ماست.
وی اتصال شبكه ریلی كشور به افغانستان را از طریق برنامه های شركت راه آهن بیان كرد و گفت: این خط در مسیر خواف تا هرات بطول 207 كیلومتر در حال احداث است و عملیات اجرایی آن پیشرفت خوبی داشته است.
كردبچه بدون اشاره به میزان پیشرفت فیزیكی این طرح گفت: 76 كیلومتر این خط ریلی در داخل ایران است كه تا مرز افغانستان نیز تكمیل می شود.
وی اظهارداشت: كشیدن 62 كیلومتر از این خط در داخل افغانستان نیز جزو تعهد ایران بوده كه عملیات زیرسازی آن پایان یافته و روسازی 60 كیلومتر آن نیز اجرا شده است.
به گفته این مقام راه آهن كشورمان، 69 كیلومتر دیگر این خط آهن قرار است توسط دولت افغانستان اجرا شود.

*** اتصال ریلی با عراق را نیز با جدیت دنبال می كنیم***
معاون گروه بین الملل شركت راه آهن با بیان اینكه شبكه ریلی كشورمان از 2 نقطه به عراق وصل می شود، گفت: اتصال به شبكه ریلی عراق می تواند خطوط ریلی كشورهای سوریه و اردن را به شبكه ایران متصل كند.
وی افزود: برای برقراری این ارتباط، ‌مسیرهای جداگانه 'خرمشهر ـ شلمچه ـ بصره ' و ' اراك ـ كرمانشاه ـ خسروی' در نظر گرفته شده است.
كردبچه با اشاره به سفر رئیس جمهوری عراق به ایران در هفته گذشته گفت: در نشست رئیسان جمهوری دو كشور، دو طرف در باره اتصال راه آهن ایران به عراق در غرب و جنوب كشور مذاكره كردند.
وی تصریح كرد: مقدمات تهیه زیرساخت های اتصال راه آهن شلمچه به بصره مهیاست و می تواند انتقال زائران ایرانی به كربلا را آسان كند.
معاون گروه بین الملل شركت راه آهن، توسعه حمل و نقل ریلی را از اهداف راهبردی و اصلی دولت بیان كرد و گفت: در برنامه پنج ساله ششم توسعه، سهم بار ریلی از كل بار در كشور باید به بیش از 2.5 برابر افزایش یابد.
وی افزود: در همین راستا و برای رسیدن به اهداف برنامه توسعه ششم، سال آینده سرمایه گذاری چشمگیری برای توسعه صنعت ریلی ایران انجام خواهد شد.
كردبچه با اشاره به اینكه شبكه ریلی كشور به چهار بندرِ امیرآباد، عباس، امام و خرمشهر متصل شده است، گفت: ساخت راه آهن چابهار - زاهدان در دست اقدام است كه با اجرای آن، میزان تخلیه و بارگیری كالا از 2.5 به 8.5 میلیون تن در سال می رسد.
وی همچنین برقی كردن خطوط ریلی را از برنامه های راه آهن كشور بیان كرد و افزود: بر اساس چشم انداز 20 ساله نظام، شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران متعهد است 6 هزار كیلومتر خط ریلی برقی ایجاد كند.
معاون بین الملل شركت راه آهن جمهوری اسلامی با بیان اینكه این شركت برنامه برقی كردن را با استفاده از فاینانس خارجی دنبال می كند، افزود: برقی كردن مسیر دو خطه تهران - مشهد به طول تقریبی یكهزار كیلومتر و مسیر گرمسار - اینچه برون به طول 495 كیلومتر از جمله این برنامه هاست.
وی بااشاره به اینكه استفاده از قطارهای سریع السیر با سرعت 250 كیلومتر در ساعت در دستور كار راه آهن قرار دارد، اضافه كرد: در این پیوند 2 هزار و 200 كیلومتر از شبكه ریلی كشور در 6 محور در دست اقدام است.
كردبچه اظهار داشت: احداث خط سریع السیر تهران - قم - اصفهان با بیش از چهار هزار كیلومتر، احداث خط سریع السیر قم - اراك با طول 117 كیلومتر و ارتقای محورهای تهران- همدان و تهران - تبریز به خطوط سریع السیر از جمله این طرح هاست.
راه آهن ایران حدود 13 هزار كیلومتر خط، 25 هزار واگن باری، یكهزار و 900 واگن مسافری و 556 دستگاه لكوموتیو دارد.
شركت راه ‌آهن جمهوری اسلامی ایران سال گذشته موفق به حمل حدود 47 میلیون تُن بار و 24 میلیون و 500 هزار نفر مسافر شد.
در برنامه پنج ساله ششم توسعه(از سال 95 تا 1400) افزایش سهم راه‌ آهن در حمل بار از 12‌درصد به 30 درصد و مسافر از 8 درصد به 20 درصد پیش بینی شده است.
بیست و دومین اجلاس مجمع منطقه ای راه آهن های خاورمیانه(UIC) با هدف توسعه همكاری كشورهای عضو، صبح دوشنبه در اصفهان آغاز شد و به مدت سه روز ادامه می یابد.
كشورهای ایران، تركیه عراق، افغانستان، عربستان، سوریه، اردن، عمان، قطر و امارات عضو این مجمع هستند.
6027/2093

سرخط اخبار استان‌ها