ساخت بیمارستان جایگزین در رامسر، گره‌ای که دولت‌های گذشته باز نکردند

نوشهر- ایرنا- بیمارستان امام سجاد(ع) رامسر با عمر بیش از ۷۰ سال به عنوان یکی از سه بیمارستان دارای مجوز پذیرش بیماران خارجی در مازندران با وجود داشتن مصوبه ساختِ بیمارستان جایگزین به علت فرسودگی بنا و تجهیزات توانِ ارایه خدمات مطلوب را ندارد، اهالی امیدوارند که این نیاز درمانی غرب مازندران در دور دوم سفر دولت به مازندران تامین شود.  

به گزارش ایرنا، بیمارستان امام سجاد(ع) رامسر یکی از پر متقاضی‌ترین زیرساخت‌های درمانی غرب مازندران به‌ شمار می‌رود که افزون بر مردم رامسر، تنکابن و عباس‌آباد نیازهای درمانی منطقه شرق استان گیلان را هم پوشش می‌دهد.

گواه این ادعا نیز خدمات درمانی گسترده در زمانِ اپیدمی کرونا بود، اگر به این میزان خدمات، حضور پرتعداد گردشگران‌ و بهره‌مندی آنان از این زیرساخت درمانی را اضافه کنیم متوجه حجم و گستردگی خدمات این بیمارستان می‌شویم.

۱۴ سال از تاریخ مصوبه می‌گذرد

با این حال، بیمارستان رامسر که حدود هفت دهه از زمان ساخت آن می‌گذرد از نظر ساختمانی و تجهیزاتی با کمبودها و کاستی‌های متعددی دست به گریبان است، به همین دلیل هیات وزیران در سال ۱۳۸۹ ساخت بیمارستان جایگزین و و ارتقای تجهیزات این بیمارستان را تصویب کرد.

اما در حالی که ۱۴ سال از این مصوبه گذشته و با وجود بر سرکار آمدن چهار دولت، اتفاقی‌ برای تنها زیرساخت درمانی این شهرستان رخ نداده و کلنگِ بیمارستان جایگزین بر زمین نخورده است.

ساختِ بیمارستان جایگزین در رامسر، گره‌ای که دولت‌های گذشته باز نکردند

بیمارستان کنونی رامسر ۷۰ سال قدمت دارد

در همین پیوند و با توجه به میزبانی دیار علویان از هیات دولت در اواخر هفته جاری، فرماندار شهرستان رامسر با تایید این مصوبه گفت: احداث بیمارستان جایگزینِ بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر، به سال ۱۳۸۹ باز می‌گردد.

ابراهیم شیرود عشوریان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ساختمان فعلی بیمارستان رامسر بیش از ۷۰ سال عمر دارد و این در حالی است که با وجود مصوبه هیات وزیران مبنی بر ساخت بیمارستان جایگزین، تاکنون هیچ اعتباری برای ساخت بیمارستان تخصیص نیافته است.
وی با اشاره به دور دوم سفر رییس جمهور به مازندران خاطرنشان کرد: تقاضا داریم که وضعیت ساخت این بیمارستان مشخص و بودجه لازم برای ساخت آن تخصیص داده شود.

همت جهادی دولت را می طلبد

شیرود عشوریان با اشاره به فرسودگی و قدیمی بودن ساختمان بیمارستان رامسر از یک سو و گستردگی خدمات آن به مردم منطقه و گردشگران توضیح داد: این بیمارستان از نظر تجیهزات نیز با نواقص و کاستی‌های زیادی مواجه است. امید می‌رود در دور دوم سفر ریاست جمهوری اعتبار لازم برای برطرف شدن کاستی های این زیرساخت مهم درمانی تخصیص و موجبات رضایتمندی مردم منطقه فراهم شود

وی همچنین ایجاد دانشکده علوم پزشکی غرب مازندران را به واسطه برخورداری از بودجه مستقل زیرساختی مهم در جهت بهبود بخش بهداشت و درمان منطقه غرب مازندران توصیف و اضافه کرد: این زیرساخت عمده خدمات بهداشتی و درمانی ۶ شهرستان غرب مازندران را پوشش می‌ دهد و تاثیر زیادی در ارتقای شاخص‌های سلامتی ایفا خواهد کرد.

رامسر به عنوان گردشگر پذیرتربن شهر استان سالانه پذیرایی حدود ۲۰ میلیون مسافر است. از سوی دیگر بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر یکی از سه بیمارستان استان مازندران است که مجوز پذیرش گردشگر بیمار خارجی را هم دارد. این درحالی است که در نبود زیرساخت درمانی مجهز چنین فضایی به عنوان مقصد درمانی مورد توجه بیماران خارجی قرار نمی‌گیرد، به همین دلیل نیاز است که برای تکمیل زنجیره گردشگری سلامت این شهر اعتبار لازم برای ساخت بیمارستان جایگزین مورد توجه قرار گیرد.

بر اساس آخرین آمار سرشماری نفوس مسکن جمعیت شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر واقع در غرب مازندران یک میلیون نفر است درحالی که این مناطق در تمامی فصول بویژه نیمه نخست سال به علت برخورداری از مناظر بی بدیل طبیعی پذیرای ۱۵ میلیون نفر مسافر، گردشگر داخلی و خارجی است.

استان مازندران از ۲۳ بیمارستان دولتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی در قالب ۲ هزار و ۸۲۵ تخت با ضریب اشغال حدود ۷۹ درصد، ۴۰۰ تخت بیمارستانی خصوصی با ضریب اشغال حدود ۶۵ درصد، ۴۵۰ تخت بیمارستان های تامین اجتماعی با ضریب اشغال حدود ۷۰ درصد برخوردار است.

از مجموع بیمارستان های دولتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ودرمانی حدود هفت باب درقالب ۶۹۰ تخت در شهرستان های غرب مازندران فعالیت دارد که با توجه به جمعیت ثابت و جمعیت متغیری که دراین مناطق در تمامی فصول بویژه نیمه نخست سال حضور دارند این امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی پاسخگو نیست.

جمعی از اهالی غرب مازندران تجمیع امکانات و تجهیزات درمانی و بهداشتی در کلانشهرها را نشانه نبود مدیریت منسجم، منطقی و بدور از عدالت دانستند و تاکید کردند که باید مسوولان سطوح کلان در توزیع چنین امکاناتی این مناطق را به دلیل گردشگرپذیری به طور ویژه بنگرند.
اگرچه از زمان شکل گیری دولت سیزدهم و پیگیری مسوولان امر و خیران گام هایی برای تقویت تجهیزات و امکانات این بیمارستان نظیر تجهیز این مرکز درمانی به دستگاه اکسیژن ساز، اختصاص حدود ۷۰ میلیارد ریال بابت ساخت مرکز تخصص ناباروری، ۳۰ میلیارد ریال برای خریداری دستگاه جراحی لاپارسکوپی و ... برداشته شد منتهی این امکانات و تجهیزات کافی نبوده و نیازمند همراهی بیشتر و نگاه ویژه مسوولان کلان کشور به این بیمارستان در خطه گردشگرپذیر مازندران است.

یکی از گلایه های مهم اهالی غرب مازندران این است که این شهرستان ها با امکانات و زیرساخت های محلی که برای َآن سرانه تعریف شده هم اکنون به میلیون ها مسافر و گردشگر از سراسر کشور خدمات ملی می دهد بنابراین تاکید دارند که مسوولان برای ارتقای زیرساخت های منطقه از جمله مراکز بهداشتی و درمانی تلاش مضاعف داشته باشند.

ساختِ بیمارستان جایگزین در رامسر، گره‌ای که دولت‌های گذشته باز نکردند

مازندران اواخر هفته جاری میزبان هیات دولت

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری - ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت - به همراه تعدادی از اعضای هیات دولت برای دومین بار در قالب سفر استانی مهمان مازندرانی‌ها است.

بهره‌برداری از طرح‌های جدید نهضت ملی مسکن، چندین طرح درمانی، سد گلورد، طرح تکمیل آبرسانی به شهر ساری، پارک جنگلی ۵۰۰ هکتاری ساری و چند طرح عمرانی دیگر و همچنین حضور در جلسه شورای اداری، دیدار با علما، نخبگان و خانواده شهدا و مردم استان بخشی از برنامه‌های هفدهمین سفر رئیس‌ دولت سیزدهم در دور دوم سفرهای استانی است.

سفر نخست آیت‌الله رئیسی همراه با تعدادی از وزرا و اعضای هیات دولت سیزدهم به مازندران ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ انجام شد که افزون بر دیدار با اقشار مختلف مردم و بازدید از برخی طرح‌های زیرساختی، بهره‌برداری از چندین طرح عمرانی و تعیین تکلیف تعدادی از پروژه‌های نیمه‌کاره و بر زمین مانده، نتیجه آن در نظر گرفتن ۱۷۶ مصوبه برای اجرای طرح‌های مختلف با مجموع اعتبار مصوب بیش از ۱۷۷ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال بود.

از پایان سال ۱۴۰۰ تا کنون افزون بر ۱۲۶ هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های مصوب سفر نخست رئیس‌جمهور مازندران اختصاص یافت که معادل ۷۱ درصد کل اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح‌هاست.

به استناد آمارهای اعلام شده توسط دستگاه‌های اجرایی و استانداری مازندران، از مجموع ۱۷۶ مصوبه سفر نخست رئیس‌جمهور به مازندران ۷۸ مصوبه به طور کامل محقق شده، در ۸۹ مصوبه فرآیند اجرایی طی می‌شود و عملیات اجرایی با پیشرفت فیزیکی طبق برنامه در حال اجراست و اجرای ۹ مصوبه نیز در حال پیگیری است.

ساختِ بیمارستان جایگزین در رامسر، گره‌ای که دولت‌های گذشته باز نکردند

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha