۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۴:۲۱
کد خبر: 82972971
T T
۰ نفر

ترامپ خانه را به آتش كشید

۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۴:۲۱
کد خبر: 82972971
ترامپ خانه را به آتش كشید

تهران – ایرنا – دونالد ترامپ وقتی بار سفر می بست تا در فنلاند با همتای روس خود ولادیمیر پوتین دیدار كند، خیال می كرد پس از این ملاقات نامش به عنوان یك فرد تاریخ ساز ثبت می شود. او اشتباه می كرد. در خانه خبری از استقبال گرم نبود بلكه هموطنانش آماده شدند تا از چپ و راست به او سیلی بزنند.

پوتین در دیدار روز دوشنبه در هلسینكی پایتخت فنلاند ادعای نهادهای اطلاعاتی آمریكایی ها در مورد دخالت روسیه در انتخابات 2016 آن كشور را رد كرد.
ترامپ بلافاصله اظهار داشت: او (پوتین) گفت كار روسیه نبوده است. من هم همین را می گویم. دلیلی وجود ندارد كه این اتفاق افتاده باشد.
این در حالی است كه سه روز قبل از این دیدار، تیم «رابرت مولر» داستان ویژه این پرونده دوازده مقام اطلاعات نظامی روس را به دخالت در آن انتخابات متهم و علیه آنها اعلام جرم كرد.
حتی در روز مذاكره ترامپ و پوتین (دوشنبه) وزارت دادگستری آمریكا یك تبع روس به نام «ماریا بوتینا» را جاسوسی برای دولت روسیه متهم كرد. او یكشنبه دستگیر شد و دوشنبه در دادگاهی در واشنگتن حاضر شد.
تمام هم وغم نهادهای اطلاعاتی آمریكا آن است تاحرف خود رابه كرسی بنشانند. تقریبا تك تك اعضای كنگره، چه دموكرات چه جمهوریخواه، به این ادعا ایمان آورده اند. اما ترامپ یك تنه مقابل آنها ایستاده و همنشینی با پوتین را به هم آوایی با آمریكایی ها ترجیح می دهد. و این خونین ترین روز در جنگ داخلی سیاسیون در آمریكای ترامپ رقم زده است.

**دفاعیه نظام اطلاعاتی آمریكا
«دن كوتس»رئیس مدیریت اطلاعات ملی آمریكا دربیانیه ای از ارزیابی نهادهای اطلاعاتی در مورد دخالت روسیه در انتخابات 2016 دفاع كرد و گفت كه این گزارش «بر مبنای حقایق» بوده است. او مشخصا به اظهارات ترامپ اشاره نكرد اما ساعاتی بعد از كنفرانس خبری در هلسینكی این بیانیه را صادر كرد و نشان می دهد كه آماده جنگ تن به تن و تمام عیار با ترامپ است.

**انزوای حزبی
جمهوریخواهان عقداخوت با ترامپ را به فراموشی سپرده و این هم حزبی خود را آماج شدیدترین حملات خود كردند. «ریچارد بر» سناتور جمهوریخواه ایالت كارولینای شمالی و رئیس كمیته اطلاعات سنا در بیانیه ای یادآور شد كه ترامپ باید بداند كه پوتین «دروغ» می گوید و روس ها «از شبكه های اجتماعی برای ایجاد آشوب استفاده می كنند.»
«جان كرونین» نفر دوم جمهوریخواهان در سنا به سی.ان.ان گفت: نمی دانم كه رئیس جمهوری از سیاست هویچ و چماق استفاده می كند یا نه. اما باید بگویم كه من به جامعه اطلاعاتی آمریكا ایمان دارم.
«باب كوركر»سناتور جمهوریخواه ایالت تنسی ورئیس كمیته روابط خارجی سنانتیجه دیدارترامپ باپوتین را«بسیارناامیدكننده و شرم آور» توصیف كرد و دیداری را كه رئیس جمهوری به آن افتخار می كرد، زیر سئوال برد.
سناتور «میچ مك كانل» لیدر اكثریت جمهوریخواه در سنا در بیانیه ای به ترامپ هشدار داد: روسیه دوست ما نیست.
«بن ساس» سناتور جمهوریخواه از ایالت نبراسكا در بیانیه گزنده ای گفت: آمریكا خواهان روابط خوب با مردم روس است. اما ولادیمیر پوتین و اشرارش مسئولیت تهاجم به ما هستند؛ تهاجمی كه به شیوه شوروی انجام می شود.
«لیندسی گراهام» سناتور جهوریخواه ایالت كارولینای جنوبی هم تیر زهرآگینی در كمان نهاد به سوی رئیس جمهوری شلیك كرد. وی تاكید كرد، عملكرد ترامپ باعث می شود كه «روسیه این را نشانه ضعف قلمداد كرده و مشكلات بیشتری ایجاد كند.»
همچنین «جف فلیك» سناتور جمهوریخواه آریزونا و منتقد سرسخت ترامپ عملكرد رئیس جمهوری را «شرم آور» توصیف كرد و افزود: هرگز فكر نمی كردم روزی را ببینم كه رئیس جمهوری ما در یك صحنه بین المللی با یك رئیس جمهوری روس ایستاده و آمریكا را مسئول تهاجم روس ها معرفی كند.
سناتور«اورین هچ» سناتور جمهوریخواه ایالت یوتا و ازمتحدان نزدیك ترامپ در بیانیه ای هشدار داد كه«بی حرمتی به جامعه اطلاعاتی ما در خاك یك كشور خارجی شوك آور است.»

**اتحاد دو دشمن علیه ترامپ
ترامپ روز دوشنبه اتحادی میان دموكرات ها و جمهوریخواهان به وجود آورد كه در سال های اخیر بی سابقه بوده است. در حالی كه جمهوریخواهان از جناح راست ترامپ را زیر مشت و لگد گرفته اند، دموكرات ها نیز از جناح چپ، رئیس جمهوری را هدف شدیدترین ضربات قرار داده اند.
«كریستین جیلیبراند»سناتور دموكرات ایالت نیویورك دربیانیه ای گفت كه ترامپ نخواست پوتین رامسئول دخالت در انتخابات 2016 كند. از این رو، او «از زیر بار مسئولیت و وظایفش در قبال امنیت ملی آمریكا شانه خالی كرد.»
«كامالا هریس» سناتور دموكرات كالیفرنیا توئیت كرد: تردیدی نیست كه پوتین به قلب دموكراسی ما شلیك كرده است. رئیس جمهوری ما نه تنها در مقابل او به پانخاست بلكه حتی از وی دعوت كرد كه دوباره این كار را انجام بدهد.
«الیزابت وارن» سناتور دموكرات از ایالت ماساچوست در توئیتی نوشت كه حضور ترامپ در صحنه های بین المللی «آمریكا را شرمسار، نهادهای ما را تضعیف و متحدان را ضعیف كرده و دیكتاتورها را در آغوش گرفته است. روسیه در انتخابات ما دخالت و به دموكراسی ما حمله كرد. پوتین باید پاسخگو باشد نه اینكه به او جایزه داده شود. شرم آور است.»
«چاك شومر» لیدر دموكرات های سنا هم گفت: اینكه رئیس جمهوری با پوتین علیه اجرای قانون، مقام های دفاعی و آژانس های اطلاعاتی آمریكا همسو شده، نشانه بی فكری و ضعف بوده و خطرناك است.
همچنین، «باب منندز» سناتور دموكرات از ایالت نیوجرسی در توئیتی تاكید كرد: این نگران كننده، شرم آور، بی آبرویی و عجیب است. وقتی می بینم چطور یك رئیس جمهوری آمریكایی تسلیم یك دیكتاتور می شود، زبانم از توصیف این حقارت قاصر می شود.
«بیل نلسون» سناتور دموكرات ایالت فلوریدا خاطرنشان كرد: رفتار رئیس جمهوری باید «زنگ بیدارباشی برای ما باشد.»
«كریس فان هولن» سناتور دموكرات ایالت مریلند توئیت كرد: این بی عقلی است كه رئیس جمهوری آمریكا به اف.بی.آی حمله كرده و پوتین را به مقام های اطلاعاتی خودش و شواهد كنگره ترجیح می دهد.
در همین حال، «ادوارد ماركی» سناتور دموكرات ایالت ماساچوست در بیانیه ای گفت: روابط آمریكا با روسیه در پایین ترین سطح از دوران جنگ سرد قرار گرفته است. زیرا روسیه مانند یك قدرت جهانی مسئولیت پذیر عمل نمی كند.
سناتور دموكرات «مارك وارنر» نائب رئیس كمیته اطلاعات سنا توئیت كرد: اینكه رئیس جمهوری با پوتین همراه شود و مقام های اطلاعاتی خود را كنار زده و آمریكا را مسئول حمله روسیه به دموكراسی ما قلمداد كند، یك بی آبرویی تمام است.
«تیم كین» سناتور دموكرات ایالت ویرجینیا در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: این لحظه غم انگیز و خجالت آوری برای ملت بزرگ ماست.
«برنی سندرز» سناتور مستقل ایالت ورمونت هم به تیم ضدترامپی ها پیوست و در توئیتی گفت: میلیون ها آمریكایی جان خود را برای دفاع از دموكراسی ما به خطر انداختند. آن زنان و مردان شجاع اگر امروز عملكرد رقت انگیز ترامپ را می دیدند، چه فكری می كردند؟

**لشكر دوم كنگره
سنا تنها یكی از جبهه های جنگ علیه ترامپ است. اعضای مجلس نمایندگان نیز از برج و باروهای ساختمان «كپیتول هیل» گلوله های آتشین به سوی رئیس جمهوری شلیك كرده اند.
«پال رایان» رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریكا با صدور بیانیه ای گفت: تردیدی نیست روسیه در انتخابات ما دخالت كرده و به تلاش های برای تضعیف دموكراسی در آمریكا و سایر نقاط دنیا ادامه می دهد.
این نماینده ایالت ویسكانسین افزود: رئیس جمهوری باید بداند كه روسیه متحد ما نیست. آمریكا و روسیه از لحاظ اخلاقی هم وزن نیستند.
از سوی دیگر، «آدام كینزنگر» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان از ایالت ایلینوی در توئیتی تاكید كرد: زمان آن است كه از خواب بیدار شویم و با واقعیت روبرو شویم. پوتین دوست ما نیست. او دشمن دموكراسی ماست.
«فرانك لوبیوندو» نماینده ایالت نیوجرسی و رئیس كمیته فرعی سیا در مجلس نمایندگان گفت: ترامپ فرصت پاسخگو كردن پوتین را از دست داد.
افزون بر این، «آدام شیف» عضو دموكرات مجلس نمایندگان از ایالت كالیفرنیا در توئیتی گفت: ترامپ كنار دیكتاتوری ایستاده بود كه با دخالت در انتخابات به رئیس جمهوری شدن وی كمك كرد. او در همان حین به آژانس های اطلاعاتی و نهادهای اعمال قانون حمله كرد، فقط به این دلیل كه آنها كار خودشان را انجام می دهند.
این نماینده به نوشتن یك توئیت اكتفانكرده است و روی بیانیه ای كارمی كند تا كنگره با تصویب آن اظهارات ترامپ را محكوم كند.
«لیز چنی» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریكا ازایالت وایومینگ هم گفت: به عنوان عضو كمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان باید بگویم، از اینكه ترامپ از پوتین در برابر نهادهای اطلاعاتی آمریكا دفاع كرده و روسیه و آمریكا را از لحاظ اخلاقی برابر تلقی كرده، به شدت سردرد گرفته ام. روسیه تهدید بزرگی علیه امنیت ملی ماست.
«تری گاودی» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریكا از ایالت كارولینای جنوبی در بیانیه ای اعلام كرد:شك ندارم «مایك پمپئو» مدیر سابق سیا و وزیر خارجه فعلی، «دن كوتس» مدیر اطلاعات ملی، «نیكی هیلی» سفیر آمریكا در سازمان ملل، «كریس ری» مدیر اف.بی.آی، «جف شسنز» دادستان كل و سایر افراد می توانند به رئیس جمهوری اعلام كنند كه روسیه در انتخابات 2016 دخالت كرده است.

**خیانت و شرف
خارج از كنگره و نهادهای اطلاعاتی، مقام های دولتی سابق یا افرادی كه در لایه های دیگر نظام سیاسی آمریكا قرار دارند، اظهارات ترامپ را بی جواب نگذاشته اند.
«جان برنان» مدیر سابق سیا در توئیتر اعلام كرد، عملكرد رئیس جمهوری در كنفرانس خبری در هلسینكی «چیزی كم از خیانت ندارد.»
«دیوید گرگن» مشاور دولت های ریچارد نیكسون، جرالد فورد، رونالد ریگان و بیل كلینتون، عملكرد ترامپ را «خجالت آور» خواند.
«جان ویور»مشاور ارشد سابق «جان هانتسمن» سفیر فعلی آمریكا در روسیه به هانتسمن گفت: اگر شرف داری استعفا بده. «جان» جوابی نداده اما «ابی هانتسمن» مجری فاكس نیوز و دختر سفیر آمریكا در روسیه خطاب به ترامپ گفت: هیچ مذاكره ای ارزش آن را ندارد كه مردم و كشورت را فدا كنی.
علاوه بر این، تحلیلگران و میهمان های شبكه هایی مانند سی.ان.ان و ان.بی.سی و حتی فاكس نیوز كه دل در گرو ترامپ و جمهوریخواهان دارد، تندترین زخم زبان ها را به رئیس جمهوری آمریكا زدند.
«اندرسون كوپر» مجری سی.ان.ان اظهار داشت: این شاید شرم آورترین عملكرد یك رئیس جمهوری آمریكایی در مقابل رهبر روس باشد كه تاكنون دیده ام.
«چاك تاد» خبرنگار شبكه ان.بی.سی گفت كه پوتین عملكرد ترامپ را تحت الشعاع قرار داد.
«مگان مك كین» دختر سناتور جمهوریخواه «جان مك كین» به شبكه ای.بی.سی رفت و از این تریبون اظهار داشت كه با دیدن عملكرد ترامپ «وحشت زده شده» است.
«نیل كاووتو»خبرنگار«فاكس بیزنس» نیز نتیجه دیدار ترامپ و پوتین را «تهوع آور» خواند و افزود: این دیدار یك مسئله جناحی راست یا چپ نیست بلكه كاملا اشتباه است.
«گای بنسون» از تحلیلگران فاكس نیوز هم تحولات روز دوشنبه را «بدترین روز ریاست جمهوری ترامپ» نامید.

**رئیس ناسازگار
آیا این حملات همه جانبه ترامپ را وادار به عقب نشینی كرد؟ خیر. او یاغی تر از آن است كه اشتباهش را بپذیرد.
وی در توئیتی در پاسخ به انتقادات گفت: همانطوری كه بارها گفته ام اعتماد زیادی به اعضای جامعه اطلاعاتی ام دارم. اما باید بدانیم، برای آنكه آینده روشن تری بسازیم نمی توانیم صرفا بر گذشته ها تمركز كنیم. ما به عنوان دو قدرت بزرگ هسته ای باید با هم كنار بیاییم.
ترامپ درتوئیت دیگری نوشت:ترجیح می دهم برای رسیدن به صلح ریسك سیاسی رابپذیرم تا اینكه صلح را به خاطر سیاست به خطر اندازم.
پذیرفتن اینكه ترامپ به دنبال صلح در همه زمینه هاست، سخت است. مناقشه ها و جنگ هایی كه او در خارج آغازكرده، بسیاراست. رئیس جمهوری آمریكا شاید به زعم خودش، جشن آشتی كنان خوبی با پوتین داشته، اما یك صلح در خارج آتش یك جنگ را در داخل شعله ور كرده است. گویی آمریكایی ترامپ با خود نیز سر سازش ندارد.
گزارش از هرمز برادران
شبك**9423**1708

سرخط اخبار جهان