۲۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۵۴
کد خبر: 82733692
T T
۰ نفر

مراسم صبح غزل در خورموج بوشهر برگزار شد

۲۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۵۴
کد خبر: 82733692
مراسم صبح غزل در خورموج بوشهر برگزار شد

بوشهر-ايرنا- سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي دشتي استان بوشهر گفت: برنامه صبح غزل با شركت غزلسرايان مطرح كشور و استان بوشهر در فرهنگسراي شهيد شهرياري خورموج بوشهر برگزار شد.

به گزارش ايرنا، حميد زارعي شامگاه پنجشنبه در اين آيين افزود: دردهه هفتاد غزل در معرض نوآوري و جسارت شاعران جوان قرار گرفت كه با وجود مخالفت و جبهه گيري غزل سرايان نام آشنا، نهايتا موفق به پوست اندازي و يافتن چهره و هويتي متفاوت از قبل شد و از هنجارهاي معمول آن زمان عدول كرد.
وي افزود: غزل به شكلي كه امروز مي شناسيم گويا از قرن پنجم به بعد معمول شده است و در ابتدا تغزلات قصايد مد نظر بوده و گاهي نيز مطلق شعر عاشقانه و گاهي هم اشعاري كه به وزن رباعي رواج داشته و پس از آن همان غزلي است كه ما امروزه سراغ داريم.
زارعي اضافه كرد: غزل نو از حدود سال 1340 تحت تاثير شعر نو وجود آمد و ويژگي آن استفاده از تشبيهات، استعارات، مضامين، اوزان و قوافي تازه و دل نشين است.
محمد سعيد ميرزايي غزلسراي مطرح كشور نيز گفت: غزل از ديرباز در فرهنگ ايراني جايگاه خاصي داشته و براي مردم وشاعران با قالب هاي شعري ديگر تفاوت داشته است.
وي ادامه داد: در دهه هفتاد سمين بهبهاني نيز در جلسه اي مرگ غزل را اعلام كرد و وقتي من دو غزل خواندم نظرش تغيير كرد.
ميرزايي افزود: شعر به سمت يك ساده نويسي ناگزير رفته و مخاطبان سطحي تر شده اند و غزل هنوز ظرفيت بيشتري براي ارائه دارد ولي غزل هاي برخي شاعران مطرح امروز دم دستي و انجمني است.
در ادامه حسين جلال پور و مهدي بيات نسب از گناوه، قاسم رضايي، محمد صادق گرامي، معصومه احمدي منش ، ريحانه فيروزي و يوسف احمدي از كاكي و فاطمه نوايي لقب، حسين بازپيچ، مهدي جمالي، نويد بهزادي، معصومه شيخياني و اعظم چمكوري از شهرستان دشتي به غزل خواني پرداختند.
7206/ 6045**خبرنگار: علي اشكو ** انتشار دهنده: اكبر اقبال مجرد

سرخط اخبار استان‌ها