۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۳۲
کد خبر: 82948640
T T
۰ نفر
موردي از بيماري تب كريمه در كردستان مشاهده نشده است

سنندج - ايرنا - مديركل دامپزشكي كردستان گفت: با توجه به اقدامات و پيشگيري بهداشتي و اصولي از شيوع بيماري تب كريمه كنگو، تاكنون موردي از اين بيماري در اين استان گزارش و يا مشاهده نشده است.

مجتبي ورمقاني روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: هر چند تاكنون 2 مورد از ابتلاي به اين بيماري در يكي از شهرهاي استان همجوار مشاهده شده اما در كردستان با توجه به اقدامات پيشگيرانه موردي از اين بيماري نداشته ايم.
وي افزود: در راستاي مقابله با اين بيماري، ضد عفوني كردن مناطق پرخطر، جايگاه هاي دام و ميادين دواب (محل خريد و فروش دام) در سطح اسستان انجام شده است.
ورمقاني اضافه كرد: با فعاليت 20 گروه سمپاشي طي 2 هفته يك ميليون مترمكعب جايگاه دام و 100 هزار راس دام سبك و سنگين عليه اين بيماري واكسينه و ضد عفوني شدند.
وي يادآور شد: تب خونريزي دهنده كريمه كنگو نوعي بيماري خطرناك مشترك انسان و دام است كه در صورت ابتلا و اقدام دير هنگام فرد را با خطر مرگ رو به رو مي كند اما با رعايت موارد حفاظت بهداشت شخصي از سوي فعالان اين حوزه و شهروندان براحتي قابل پيشگيري است.
تب خونريزي دهنده كريمه كنگو (Crimean-Congo hemorr hagic fever) يكي از مهمترين و خطرناك ترين بيماري هاي مشترك بين انسان و دام (زئونوز) است كه از طريق حيوان به انسان و از حيوان به حيوان قابل سرايت است.
به گفته كارشناسان، تب كريمه كنگو يك بيماري حاد تب دار و خونريزي دهنده‌ است كه به وسيله كنه به انسان منتقل و مرگ و مير بالايي دارد و همه گيري هاي داخل بيمارستان آن نيز شايع است.
بيماري خطرناك تب خونريزي دهنده كريمه از طريق گزش كنه، نيش حشرات، تماس با خون يا ترشحات مبتلايان، له كردن كنه، تماس مستقيم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافت هاي آلوده دام و تنفس در تماس با دام هاي آلوده قابل انتقال است.
مهمترين علائم آن در چهار روز اول ابتلا شبيه بيماري سرماخوردگي و آنفلوآنزا از جمله تب ناگهاني، بدن درد ، كوفتگي، ضعف، سردرد، درد شديد عضلات، بي اشتهايي، درد پشت حدقه چشم، ترس از نور، تعرق شديد شبانه، استفراغ، گلو درد، دل درد و غيره، علائم خونريزي دهنده (هموراژيك) است و از روز چهارم ابتلا خونريزي از اعضاي مختلف بدن مثل بيني، لثه، ادرار، استفراغ خوني، رحم و خونريزي زير پوست نيز به اين علائم اضافه مي شود.
3020/9102

سرخط اخبار استان‌ها