بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلستان‌های مناطق گرم این خطه آغاز و پیش بینی می شود که امسال ۳۸۷ تن گل تر برداشت شود.

صفدر صفدری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برداشت گل محمدی از سطح گلزارهای استان در شهرستان مانه و سملقان، اسفراین و بخش هایی از بجنورد آغاز شده است.

وی افزود: در مجموع سطح گلزارهای آبی گل محمدی بارور ۲۸۹ هکتار و بارور دیم ۸۳ هکتار، گلزارهای آبی غیربارو ۴۸ هکتار و دیم غیر بارور ۴۱ هکتار است.

ایجاد بازارچه گل محمدی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر ایجاد بازارچه گل محمدی در استان تاکید کرد و گفت: بازارچه گل محمدی و محصولات فراوری شده در استان ایجاد خواهد شد و کشاورزان به طور مستقیم محصول خود را به فروش خواهند رساند.

وی تصریح کرد: سالانه در این استان ۶۲۱ هزار لیتر گلاب، ۲۲ لیتر اسانس گل محمدی، ۲۹ هزار کیلوگرم گلبرگ خشک و ۱۲ هزار کیلوگرم غنچه خشک تولید و روانه بازار می شود.

صفدری خاطرنشان کرد: بخشی از محصولات باغداران این استان نیز به دلیل کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی به صورت خام به سایر استان ها حمل می شود.

وی بر توسعه گل محمدی از استان به ویژه زمین های شیب دار تاکید کرد و افزود: در راستای حمایت از کشاورزان نهال های گل محمدی بین کشاورزان برای ساخت گلستان های جدید توزیع می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: توسعه گل محمدی به حفظ خاک در زمین های شیب دار و افزایش درآمد پایدار کشاورزان کمک می کند.

به گزارش ایرنا، گل محمدی از گیاهان دارویی و عرقیات معطر ایران است که کاربرد فراوانی در طب سنتی، انواع غذاها و دمنوش‌ها دارد و اکنون ۲ مرکز فرآوری گل محمدی در شهرستان های جاجرم و فاروج فعال است که پاسخگوی نیاز استان نیست.

میزان گلاب تولیدی به ازای یک کیلوگرم گل، یک و نیم لیتر و در یک هکتار، شش هزار لیتر در این استان است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود