اصفهان-ایرنا- رییس حوزه هنری استان اصفهان از آغاز ارسال اثر به این فراخوان در بخش رقابتی خبر داد.

نخستین دوره جایزه ملی داستان و بازآفرینی پاییز امسال در حوزه هنری اصفهان برگزار می‌شود و مهلت ارسال آثار آن تا پایان تیر است.

احمد نوری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مواجهه خلاق با پیشینه فرهنگی و تمدن، شاخص ارزیابی آثار ارسالی به نخستین دوره «جایزه ملی داستان و بازآفرینی» است، زیرا نیازمند جریان سازی در این زمینه‌ها هستیم.

وی با بیان‌اینکه برای خلق داستان‌های ریشه‌دار و موافق سلیقه روز ِمخاطبان باید به سمت بازآفرینی حرکت کنیم، افزود: داستان یک مقوله مهم و تاثیرگذار است که کالاهای مرتبط با آن مانند فیلم، سریال و انیمیشن در زندگی روزمره نقش محوری دارد؛ از سو دیگر هجمه فرهنگی نیز با داستان یا هنرهای مرتبط با آن شکل می‌گیرد.

رییس نخستین دوره «جایزه ملی داستان و بازآفرینی» ادامه داد: داستان مقبول و جذاب که بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند بر اساس مولفه‌های ماده اولیه خوب(موضوع)، خلاقیت و روایت تکوین می‌یابد.

نوری افزود: در حالی که با تعدد و تنوع موضوع و ماده اولیه در مقوله داستان نویسی روبه‌رو هستیم اما قادر به خلق اثر نیستیم، بنابراین نیاز به بازآفرینی و هنر روایتگری خلاق در این حوزه احساس می‌شود.

به گفته وی در «بازآفرینی» نویسنده از یک اثر، از یک شعر، از یک فیلمنامه یا از یک رمان الهام می‌گیرد و شروع به خلق اثری جدید می‌کند که خلاقانه‌تر و درخشان‌تر است و مخاطب را به وجد می‌آورد.

رییس حوزه هنری اصفهان افزود: با توجه به اهمیت موضوع امسال برای نخستین بار «جایزه ملی داستان و بازآفرینی» در بخش رقابتی و ترویجی فراخوان داد.

وی ادامه داد: بخش رقابتی که ارسال آثار برای آن آغاز شده شامل تولید و بررسی داستان، رُمان، داستان کوتاه، داستان کوتاه ِکوتاه، جُستارنویسی و طرح داستان است و بخش ترویجی این جشنواره نیز با برگزاری کارگاه‌های هنری و داستانی است در شهرهای مختلف ادامه می یابد.

نوری گفت: هیچ محدودیتی برای شرکت کنندگان وجود ندارد و همه علاقه‌مندان به نویسندگی در رده‌های سنی مختلف می‌توانند در این جایزه ملی شرکت کنند.

رییس نخستین دوره «جایزه ملی داستان و بازآفرینی» با بیان اینکه با توجه به میزان استقبال امکان تمدید مهلت برای دریافت آثار وجود دارد، افزود: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا تیر امسال به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

به گزارش ایرنا، آثار ارسالی به دبیرخانه این فراخوان هرکدام بطور جداگانه داوری و ارزیابی و از هر بخش ۱۰ اثر بعنوان برتر انتخاب می‌شود.

به گفته رییس نخستین دوره «جایزه ملی داستان و بازآفرینی»، در بخش رُمان جوایز یکصد، ۵۰ و ۳۰ میلیون تومانی به نفرات اول تا سوم اهدا می‌شود و در بخش داستان کوتاه ۱۰ جایزه ۱۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.

همچنین در بخش داستان کوتاهِ کوتاه ۲ جایزه پنج میلیون تومانی و در بخش جُستارنویسی ۲ جایزه ۱۰ میلیون تومانی به بهترین آثار اهدا می‌شود.

در بخش طرح داستان نیز از ۱۰ اثر برتر به ارزش ۳۰ میلیون تومان حمایت بعمل می‌آید.