یزد _ ایرنا _ نخستین مرکز سیار اهدای خون کشور روز جمعه با حضور مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در یزد افتتاح شد.

به گزارش ایرنا دکتر "سید محمد حسینی پور" مشاور وزیر بهداشت در این مراسم گفت: برای نخستین بار سامانه سیار اهدای خون با توجه به مصوبات دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان افتتاح شد و به همت سازمان انتقال خون این استان به بهره برداری رسید.

وی افزود: مهمترین ویژگی این سامانه،در دسترس بودن مردم جهت اهدای خون می باشد، خصوصا مردم استان که خیّر و مذهبی هستند.

وی اظهار داشت: این سامانه مدرن کمک می کند در روستاها و شهرهای کمتر برخوردار که از مرکز استان دور هستند، دسترسی به اهداکنندگان خون میسر شود.

وی تصریح کرد: این سامانه یک پایگاه سیار است که همه الزامات یک مرکز انتقال خون ثابت شامل تخت های ویژه،اتاق پزشک،اتاق ویژه آقایان و بانوان و غیره را دارد.

وی ادامه داد : این پایگاه به صورت سیار در مدت زمان بسیار اندک در مناطق مورد نظر احداث شده و خدمات رسانی می کند.

وی خاطر نشان کرد: با راه اندازی این سامانه کرامت انسانی اهداکنندگان خون حفظ شده و امیدواریم این سامانه در سایر نقاط کشور به بهره برداری برسد.

وی ضمن قدردانی از سازمان انتقال خون یزد و دانشگاه علوم پزشکی استان در کمک رسانی به مصدومان و مجروحان حادثه تروریستی کرمان گفت: وزیر بهداشت به محض اطلاع از وقوع حادثه بر بالین مصدمان حاضر شدند و تحت نظارت ایشان اقدامات بسیار خوبی جهت مداوای حادثه دیدگان در بیمارستان های استان کرمان صورت گرفت.

وی ادامه داد: یکی از نیازها در زمان وقوع اینگونه حوادث،خون و فرآورده های خونی است که با توجه به نیاز به گروه خونی o منفی،در همان ابتدای امر تعداد ۳۰ واحد گروه خونی oمنفی و ۳۱ واحد پلاکت از سوی سازمان انتقال خون استان یزد به کرمان ارسال شد.

مرکز یاد شده با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال با زیربنای ۵۰ متر مربع افتتاح شد.